Blog Danielle Chavanu

Online ondernemer Daniëlle: 'Deze wereld is nog meer fast fashion dan ik dacht. Ik ga het alsnog anders doen'

Na een half jaar fashion-webshop dane.studios, heeft eigenaresse Daniëlle besloten het qua collectie alsnog anders te gaan aanpakken. Hoe zelfreflectie en haar kijk op fast fashion en duurzaamheid tot totaal nieuwe keuzes leiden.

Daniëlle Chavanu | dane.studios 16 mei 2021

Daniëlle Chavanu is startend online ondernemer. Ze blogt tweewekelijks voor onze website openhartig over haar keuzes, twijfels en kansen.

Ik ben nu ongeveer een half jaar druk bezig met mijn online fashion-webshop; een goed moment om terug te kijken, een goed moment voor vooral zelfreflectie. Ik weet, het is belangrijk daar regelmatig de tijd voor te nemen, te evalueren wat je doet, daar ook anderen bij betrekken. Het voelde voor mij als een keerpunt. Met de conclusies die ik trok waren er drie opties: doorgaan, stoppen, of het anders doen. Ik heb voor dat laatste gekozen.

Dane.Studios slaat aan, het loopt op zich prima voor een startende webshop, ik heb veel positieve en tevreden klanten. Maar ik kon mijn gedachten op sommige vlakken de laatste tijd niet goed ordenen. Is dit nu wat ik aan het begin voor ogen had? Zie ik toekomst in de webshop op deze manier? Kan ik er 100 procent achter blijven staan? Zou ik als consument bij mijn webshop winkelen? Is de look & feel iets waar ik me tot aangetrokken voel? Wat is nu mijn verhaal? Waarin onderscheid ik mij van collega's? Vragen die Cor Hospes (specialist op het gebied van storytelling en contentmarketing) mij tijdens onze podcast in de Week van de Ondernemer heeft gesteld, spookten nog elke dag door mijn hoofd.

Ik merkte met de tijd dat deze wereld nóg meer fast fashion is dan ik dacht. De kleding verouderd daarom snel en is zonder mega budget soms lastig bij te houden. Hoe ga je dan als starter kleding verkopen dat ergens anders misschien eerder al is gespot?

Ik merk dat ik mijn creativiteit steeds lastiger kwijt kan in het verkopen van spullen die door iemand anders zijn bedacht én al overal te koop zijn (omdat ik inkoop bij de groothandel). Ik ging steeds meer te werk door te doen wat ik dacht dat anderen wilden zien, hoe andere shops het deden en iets neer zetten wat voor de consumenten logisch en bekend zou lijken. Dit werd steeds meer iets wat voelde als iets wat ‘moet’ in plaats van dat ik het vanuit eigen inspiratie deed. Ik probeerde daar met veel reflectie een vinger op te leggen en het bleek al gauw te komen op dat ik niet meer handelde vanuit het hart en vanuit mijn eigen creativiteit. Ik ging gewoon mee met de flow.

Daarbij is het zo dat de kleding die ik verkoop op de webshop inkoop bij een groothandel, net als heel veel andere webshops en boutiques in Nederland. Ik merkte met de tijd dat deze wereld nóg meer fast fashion is dan ik dacht. De kleding verouderd daarom snel en is zonder mega budget soms lastig bij te houden. Hoe ga je dan als starter kleding verkopen dat ergens anders misschien eerder al is gespot? Dat deze flow zo werkte ging me steeds meer tegen zitten. Daarbij ben ik mij op persoonlijk vlak de laatste tijd steeds meer bewust van duurzaamheid. Diep in mijn hart zou ik dat ook wel meer willen zijn met mijn shop, maar zo lang ik bij de groothandel spullen zou blijven inkopen is dat niet iets wat ik na kan streven.

Lees ook deze eerdere blog van Daniëlle: Dit zijn worstelingen van een startend online ondernemer, en zo ga je ermee om

Twee grote, belangrijke punten dus die groot onderdeel zijn van de webshop die ik eigenlijk liever anders wilde zien. Dan kan ik er voor kiezen om door te gaan zoals het ging om andere mensen tevreden te houden, of ik kan er voor kiezen het nú anders te gaan doen zodat ik weer kan gaan werken en keuzes maak vanuit mijn hart. Een eigen onderneming is vooral ook veel leren, telkens weer, daar ook voor open staan, en dit is daar denk ik een goed voorbeeld van. Ik heb heel erg veel zin het op een andere manier - 100 procent míjn manier - te gaan doen en kan dan ook niet wachten om dat met iedereen te delen.

En om eerlijk te zijn, ik loop risico hiermee klanten kwijt te raken. Maar hopelijk zullen mijn klanten - en ook Cor Hospes - zien dat ik met het nieuwe concept echt een verhaal heb gevonden dat ik wil vertellen met mijn hart een verhaal dat (ook) gewaardeerd wordt. Het is en blijft een gok en een risico, maar ik vind het het zeker waard om te proberen. Wordt vervolgd...

Daniëlle Chavanu

Online ondernemer (dane.studios)

Daniëlle Chavanu (25) is zelfstandig ondernemer en oprichter van online fashion-shop dane.studios. Ze is zelf het gezicht van haar webshop en heeft - en houdt - zoveel mogelijk alles in eigen hand: van in- en verkoop tot marketing en contentcreatie. Tweewekelijks schrijft ze voor De Ondernemer hierover een blog.

Eerder werkte Daniëlle onder meer bij Models At Work, de Bijenkorf, Levi's, Pieces en Glamour. Ze volgde haar opleiding op het Amsterdam Fashion Institute.

De dagelijkse nieuwsbrief voor ondernemers, in 2 minuten tijd ben je weer helemaal bij. Niet alleen te lezen, maar ook te beluisteren. 

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws