Blog Rob Schalker

Eigenzinnigheid, authenticiteit... waarom 'A fish named Fred' een succesvolle merknaam werd

De eigenzinnigheid en de authenticiteit van zijn merknaam moest er vanaf druipen. En dat in slechts 4 woorden. Rob Schalker van... en die uiteindelijke merknaam bewaren we dus nog even, beschrijft in zijn eerste blog voor De Ondernemer hoe uiteindelijk zijn toen 10-jarige dochter die merknaam bedacht. En hoe het begin met een A direct gevolgd door een spatie, onverwachts zo z'n voordelen bleek te hebben.

Rob Schalker 3 september 2021

Rob Schalker, ceo/founder van A fish named Fred.

Ik begon in 2011 met mijn kleurrijke kledingmerk. Een goede merknaam bedenken is zeker geen sinecure. Gelukkig had ik een legertje stuurlui om me heen dat vanaf de veilige wal ongevraagd advies gaf over het werken met een handelsnaam.

De eigenzinnigheid en de authenticiteit van de merknaam moest er vanaf druipen. In slechts 4 woorden. Ga maar eens een goede, dus sterke naam bedenken die en kort en pakkend is, makkelijk de trommelvliezen masseert en de lading dekt van je businessplan. Last but not least, het moet ook een naam zijn die door niemand is gedeponeerd. Achteraf tof en eerlijk dat het legertje stuurlui verderop in de tijd ruiterlijk toegaf dat ze er compleet naast zaten.

De zoektocht leek voor mij intussen een spannende aflevering van Mission Impossible. Eureka, ofwel een blijde uitroep na het vinden van een oplossing voor het dilemma, bleef lang uit.

Kijk mee met Rob, hier te gast in onze videoserie over storytelling, Broodje Verhaal: Rob Schalker (A fish named Fred): 'Wij proberen in al onze vezels via storytelling het verhaal van onze Fred naar buiten te brengen'

Na flink wat geploeter heb ik de onvoltooide hersenkraker bij mijn familie aan de eettafel neergelegd. De pannen en het bestek gingen opzij. Het resultaat? Ik heb een velletje papier volgeschreven met mooie namen. De moed zonk mij intussen in de schoenen toen ik ontdekte dat de gekozen namen al in gebruik, dan wel beschermd waren. En dan komt mijn 10-jarig dochter Isabel met de oplossing.

„Pap, waarom noem je het niet Freddie Vis?".

Freddie Vis.

Die Freddie speelde een rol in een fabel op haar school en toegegeven, ik vond het wel een toffe naam. Maar zonder dat ik het wist was ook deze naam al vergeven aan de videogame Freddi Fish.

Het bleef maar door mijn kop spoken. En ik ken mezelf: als dat maar lang genoeg voortduurt zal eens de dag aanbreken waarop alles bij elkaar komt. Dat gebeurde. Het moest en zou ‘A fish called Fred’ worden. Om een eventuele brief van het machtige MGM te voorkomen, die ooit met de film A fish called Wanda kwamen, is er uiteindelijk gekozen voor ‘A fish named Fred'. Voor de zekerheid heb ik toch ook de domeinnaam ‘A fish called Fred’ fijntjes vastgelegd. Voor mensen die onze naam verkeerd schrijven, welteverstaan.

Na enkele weken hadden we al door dat deze niet alledaagse merknaam een schot in de roos was.

Na enkele weken hadden we al door dat deze niet alledaagse merknaam een schot in de roos was. Wel bijzonder dat die filmtitel uit 1988 nog zo vers in het geheugen ligt. Maar ook dat zegt iets over het unieke van zo’n niet alledaagse naam.

In 2012, tijdens onze eerste grote internationale beurs Bread & Butter in Berlijn, kwamen we er al snel achter dat het heel handig is als je naam met een A, direct gevolgd door een spatie begint. Dat betekent dus dat je op elke lijst bovenaan staat. Sommige inkopers op de beurs werkten zeer punctueel volgens het spoorboekje - dat begon dus bij de letter A.

'Onze fishy beursstand was zoals elke zogenoemde 'A fish named Fredperformance' meer dan origineel, en in dit geval voorzien van radiografisch vliegende vissen, bestuurd door fraaie dames in een customized 'A fish named Fred’ printed duikpak"

In no-time stond onze beursstand vol met belangstellenden uit Japan, Korea, Singapore, Australië en andere exotische oorden. Onze fishy beursstand was zoals elke zogenoemde 'A fish named Fredperformance' meer dan origineel, en in dit geval voorzien van radiografisch vliegende vissen, bestuurd door fraaie dames in een customized 'A fish named Fred’ printed duikpak. Zij gingen op de foto met bezoekers die op originele wijze onze brand story te horen kregen.

Inmiddels wordt ons kleurrijke, vrolijke en uitgesproken merk in dik 30 landen verkocht. A fish named Fred is een succesvolle brand. Naast kleding kun je bij ons bier, wijn, schoenen, sokken, muziek, vis uit blik, sierkussens, vloerkleden en nog veel meer vinden. Het is een merk geworden met een full circle-aanpak en een verhaal dat over de hele wereld goed begrepen wordt. A fish named Fred. Met grote dank aan mijn toen 10-jarige dochter.

Rob Schalker

Ceo/founder A fish named Fred

Rob is ceo/founder van het fashionmerk A fish named Fred was eerder betrokken bij het lanceren van NZA New Zealand Auckland. Zijn steevaste benadering: het gaat niet zozeer om het product, je moet een verhaal verkopen. A fish named Fred is een creatief en kleurrijk merk met overhemden, jassen, knitwear, T-shirts en polo's voor mannen. Het bedrijf van Rob is inmiddels actief in meer dan 30 landen.