Blog Rob Schalker

Hoe fashionmerk 'A fish named Fred' Hans Dulfer inzet voor storytelling

Storytelling is belangrijk gereedschap, vindt Rob Schalker van A fish named Fred. Verhalen vertellen waar je doelgroep op zit te wachten. Maar welke verhalen brengen je klant in beweging en hoe ver wil je dat doortrekken? Zijn blog verklapt zijn heel bewuste aanpak.

Rob Schalker 29 september 2021

Hans dulfer a fish named fred

'Early Jazz. Dat was ook een gaaf thema waarbij we naast saxofoons, Berlijnse concertposters, charleston danseresjes en gitaren onze nationale jazzheld Hans Dulfer als ultieme Funky Grandpa hebben gekleed', schrijft Rob Schalker in zijn blog.

Bij A fish named Fred hebben we bundels verhalen te vertellen. We merken elke dag weer dat deze authentieke verhalen vanuit ons onbevangen enthousiasme nog steeds de weg naar vele luisterende trommelvliezen vinden.

De klant waardeert dat. Beleeft het. En dat op mondiaal niveau: van Tasmanië via Alaska tot en met Los Angeles en Helsinki krijgen we reacties van consumenten en retailers. Zij omarmen the story rond A fish named Fred. Op de socials geven we daar een geheel eigen draai aan, zoals een uitleg waar de inspiratie voor een printje vandaan komt. Twee keer per jaar vormen vijftig printjes, die onze vormgevers ontwerpen, de bindende factor. Eyecatchers pur sang.

Bekijk hier de storytelling-video met expert Cor Hospes en Rob Schalker (A fish named Fred): 'Wij proberen in al onze vezels via storytelling het verhaal van onze Fred naar buiten te brengen'

Denk aan Hollandse meesters waar de zonnebloemen en Starry Night van Van Gogh worden afgewisseld met Mondriaan, Delfts Blauw, grachtenhuizen. Maar er wordt ook aandacht gegeven aan werken van Amsterdamse schilders die anno 2021 actief zijn.

Hans Dulfer als ultieme Funky Grandpa

Of wat dacht je van Early Jazz. Dat was ook een gaaf thema waarbij we naast saxofoons, Berlijnse concertposters, charleston danseresjes en gitaren onze nationale jazzheld Hans Dulfer als ultieme Funky Grandpa hebben gekleed. Zie je het voor je? Inmiddels 81 jaar en nog steeds de sterren van de jazz-hemel blazend. Wat een held. Trouwens ook een meester-verhalenverteller, die ouwe Dulf! Kijk maar deze maand in Soundz Magazine waar de jazzheld nota bene op mijn kantoor werd geïnterviewd in het kader van de maandelijkse artikelenreeks ‘Het Hemd Van Het Lijf’.

A fish named fred delftsblauw

Momenteel ligt het ‘Fred on Deck-thema’ in de winkels.

Het leven aan boord van een deinende vissersboot wordt tot in detail belicht: van visnetten, ankers, kettingen, kreeften, mosselen, koraal, zeewier en bijvangst tot en met zeemanstatoeages compleet met zeemeerminnen, harten en inktvissen.

Uiteraard hebben we die tattoos ontworpen in nauwe samenwerking met Miss Mavis. Zij is een tattoo-artist die haar sporen in haar kleurrijk vakgebied verdiend heeft met een heel eigen stijl die iedereen verrast.

Als je het dan over storytelling hebt, hoort daar natuurlijk een videoclip bij van onze A fish named Fred-print die vereeuwigd wordt op iemands schouder of onderarm.

Als ik zo om mij heen kijk zijn wij een van de weinige merken die het vertellen van een goed verhaal zo gedetailleerd doorzetten. Waarom doen anderen dat niet?

Als ik zo om mij heen kijk zijn wij een van de weinige merken die het vertellen van een goed verhaal zo gedetailleerd doorzetten. Waarom doen anderen dat niet? Ach, als kledingmerk willen we onderscheid maken. Elke dag. Ik vind het prima. We zijn anders dan de grauwe grijze massa door elk half jaar een nieuw thema te kiezen. Het resultaat is dat onze fan-base blijft maar doorgroeien, zelfs explodeert. En daar zijn we zijn daar trots op.

Er zitten altijd weer elementen in die nieuwe fans aanspreken. Als je eenmaal Fr(i)e(n)d of the Brand bent, blijf je terugkomen voor meer. Storytelling ook wel brand story of corporate story genoemd, is het verhaal van het merk A fish named Fred. Jouw merk!

En? Hoe zet jij storytelling in voor je bedrijf?

Rob schalker nza afishnamedfred

Rob Schalker

Ceo/founder A fish named Fred

Rob is ceo/founder van het fashionmerk A fish named Fred was eerder betrokken bij het lanceren van NZA New Zealand Auckland. Zijn steevaste benadering: het gaat niet zozeer om het product, je moet een verhaal verkopen. A fish named Fred is een creatief en kleurrijk merk met overhemden, jassen, knitwear, T-shirts en polo's voor mannen. Het bedrijf van Rob is inmiddels actief in meer dan 30 landen.