Aangeboden door Gemeente Amsterdam

Branded Content Branded Content

Bocca- en Trabocca-oprichter ontketent Keniaanse koffierevolutie

‘The Kenyan Coffee Revolution’ zet koffie uit Kenia opnieuw op de kaart door een transparant en vooral eerlijk beleid. Initiator is de koffiebrander en –importeur Menno Simons van Bocca en Trabocca. Samen met een verbond van 1.200 toegewijde koffieboeren gaan zij de strijd aan met drie grote nietsontziende koffiehandelaren.

Toine Damo 27 november 2019

Bocca Coffee 1


Menno Simons is de oprichter van het populaire koffiemerk Bocca. De koffiebrander in Dronten is goed voor 200.000 kilo koffie per jaar. Bocca is altijd op zoek naar de beste bonen, maar die uit Kenia ontbraken.

,,Ik vroeg me af waarom, want de regio Mount Kenia heeft qua regio alles mee om de meest begeerlijke koffie ter wereld voort te brengen. Daar baalde ik van. Met Trabocca zijn we hier twee jaar geleden als importeur ingedoken om te achterhalen wat er nu precies aan de hand is.’’ Simons levert met Trabocca hoogwaardige bonen aan koffiebranders over de hele wereld. Dat loopt uiteen van kleine tot grote afnemers als Starbucks.

Kenia

De Keniaanse pijnpunten werden al snel duidelijk. ,,De koffieboeren werden door de drie grootste koffiehandelaren dusdanig slecht en laat betaald dat ze de struiken uit de grond trokken. Ze hadden er geen zin meer in. De exportvolumes zijn de laatste twintig jaar teruggelopen van 128.000 naar 38.000 ton.’’

Simons zocht contact met Ndaroini, een verbond van 1.200 kleinschalige koffieboeren die vastberaden zijn het tij te doen keren. Samen met Trabocca ontketenen zij The Kenyan Coffee Revolution. Het vertrouwen van de boeren is gewonnen doordat ze het dubbele krijgen voor hun bonen.

,,Bovendien wordt het volledige bedrag netto en direct aan het begin van het koffieseizoen uitbetaald. Verder zien de boeren met eigen ogen dat we ook echt investeren. Zo hebben we recent een nieuwe pulper (machine die besjes ontdoet van pulp, red.) aangeschaft. Die plaatsen we midden in het productiecentrum. Voorheen moesten de boeren vaak een onrendabel lange tocht afleggen om hun oogst af te geven.’’

Draagvlak

Simons missie is duidelijk. ,,Ons doel is primair om mooie koffie aan te bieden. Om kwalitatief goede koffie te realiseren, moeten alle betrokkenen respectvol behandeld worden, dus ook de boeren. En dat wordt niet gewaardeerd door de koffiekartels die omkoping en knokploegen niet schuwen. Gelukkig zijn er heel veel koffiebranders die ons snappen en steunen. Ik heb over de hele wereld presentaties gegeven over wat hier gaande is. Zo creëren we draagvlak, want dit moet wereldkundig gemaakt worden. Het geweld en de corruptie moeten stoppen.’’

Kennis

,,Onderdeel van ons project is dat wij de boeren kennis bijbrengen over hoe de beste koffie te verbouwen. Ook al lenen de Keniaanse grond en het klimaat zich voor topkoffie, de Kenianen zelf drinken geen koffie als gevolg van het vroegere Engelse bewind. Zo’n anderhalf jaar geleden zijn we begonnen en de resultaten zijn nu al zichtbaar met bijna 100 procent meer oogst dan verwacht. De opbrengst per struik is gestegen van 2 naar bijna 4 kilo. En ik verwacht dat we kunnen doorgroeien naar 10 kilo.’’

Aparte BV

,,Verder zijn we bezig om de organisatie meer lean te maken. We maken de boeren wegwijs in boekhouden en de verwerking van data over henzelf en hun koffie, zodat dit alles digitaal inzichtelijk wordt. Omdat we de boeren willen lostrekken van corrupte organisaties, hebben we een aparte BV opgericht, waarin zij zelf de aandeelhouders zijn. Wij zitten daar verder niet in. Bovendien hebben we een voorfinanciering van 170.000 dollar geregeld tegen 8 in plaats van 23 procent rente die ze voorheen aan de kartels betaalden.’’

De eerste resultaten van The Kenyan Coffee Revolution zingen rond. Trabocca heeft naar eigen zeggen al meer dan honderd nieuwe aanmeldingen van boeren die zich willen aansluiten. ,,We moeten de verwachtingen wel een beetje managen. Als we allerlei mensen toelaten, maar de koffie niet verkopen, dan komt dit niet ten goede aan de geloofwaardigheid van het project.’’

Sociaal

Sociaal ondernemen zit in Simons DNA, want hij is naast zijn koffiebusiness ook met een 100 procent sociaal project bezig. ,,Rook afkomstig van geïmproviseerde kookpotten is de meest voorkomende doodsoorzaak bij vrouwen en kinderen in derdewereldlanden. Terwijl moeder staat te koken in zo’n hutje, staat het in mum van tijd helemaal blauw. Ons streven is om de Keniaanse koffieboer een rookloze kookervaring te bieden. De African Clean Energy (ACE) is een kachel die kookt op hout, heeft 70 procent minder brandstofverbruik en ontwikkelt vrijwel geen rook. Een zonnepaneel zorgt ervoor dat er een ventilator wordt geactiveerd. Ook is de kachel uitgerust met een ledlamp, zodat er geen schadelijke paraffine meer nodig is om een lamp te ontsteken.’’

Zakelijke klanten van Bocca kunnen het project The Kenyan Coffee Revolution steunen door de ACE-kachel te doneren en/of de Keniaanse koffie (Kenia AA, Kenia AB) af te nemen. Dat kan online (bocca.nl) of direct in de espressobar/ trainingsruimte van Bocca (Kerkstraat 96, Amsterdam). Menno Simons vertelt over The Kenyan Coffee Revolution live tijdens Horecava op 13 en 15 januari.