Aangeboden door ANWB voor de Zaak

Podcast

Overstappen naar elektrisch rijden? Zo pak je het aan!

Volgens mobiliteitsexpert Michael van Wijngaarden kan vrijwel elke ondernemer al overstappen naar een elektrische bedrijfswagen. ‘Of je nu een personenauto of bedrijfsbus op batterijen zoekt, er is vaak al veel meer mogelijk dan je denkt.’ Maar hoe pak je zo’n overstap goed aan?

Presentatie: Roland Tameling 4 juni 2021

Wie enigszins maatschappelijk verantwoord wil ondernemen, kan er bijna niet omheen: de overstap naar een elektrische auto. Het rijden in een zogenoemd ‘uitstootvrij’ model (waarbij er geen schadelijke stoffen uit de uitlaat komen, red.) is immers een aantrekkelijke en relatief overzichtelijke manier om de impact van je bedrijf op het milieu te verminderen.

Dat steeds meer ondernemers in een elektrische auto willen gaan rijden, merkt mobiliteitsadviseur Michael van Wijngaarden vrijwel dagelijks. Namens Syndesmo begeleidt hij zelfstandigen en bedrijfseigenaren bij hun zoektocht naar andere vervoersvormen.

,,Waar het voorheen vaker over de voordeligste oplossing ging, merk je tegenwoordig juist dat ondernemers hun manier van reizen en vervoeren duurzamer willen maken”, vertelt Van Wijngaarden. ,,Denk daarbij bijvoorbeeld aan een zzp-ondernemer die z’n CO2-voetafdruk wil verminderen, maar ook aan een bezorgdienst die nu nog met meerdere dieselbusjes rijdt. Die verduurzaming houdt ons met z’n allen meer bezig dan ooit, heb ik het idee.”

''Er zijn al diverse elektrische bestelauto’s die meer dan 1.000 kilo laadgewicht aankunnen én zo’n 300 kilometer rijden op één laadbeurt''

Michael van Wijngaarden, mobiliteitsadviseur

Dag, dieselbus!

Julien Platenburg (35) uit Rotterdam is zo’n ondernemer. In de podcast vertelt hij hoe zijn iconische familiebedrijf (Wijnkoperij Platenburg bestaat al sinds 1894!) nog altijd gebruikmaakt van bestelbusjes met een dieselmotor. ,,In de binnenstad doen we alles al met onze eigen – elektrische – bakfiets, maar voor de langere ritten zijn we aangewezen op onze Volkswagen Transporter en Caddy. Die rijden op diesel en dat vind ik niet langer bij ons bedrijf en onze missie passen. Het wordt tijd om te verduurzamen, maar ik twijfel of wij al uit de voeten kunnen met elektrische busjes.”

Zeker bij grotere bestellingen moeten de auto’s van Platenburg honderden kilo’s aan kisten wijn vervoeren, legt hij uit. ,,Kunnen elektrische bestelwagens dat al aan en wat doet dat gewicht voor de actieradius?”, vraagt Platenburg zich af. Er klinken geruststellende woorden uit de mond van adviseur Van Wijngaarden. ,,De actieradius van zo’n auto hangt inderdaad af van de lading. Daar moet je rekening mee houden, maar er zijn al diverse elektrische bestelauto’s die meer dan 1.000 kilo laadgewicht aankunnen én zo’n 300 kilometer rijden op één laadbeurt. Hier geldt: zet de cijfers even aandachtig op een rijtje. Als jij zegt dat je normaal gesproken maximaal 200 kilometer op een dag rijdt, kan je prima uit de voeten met zo’n model.”

Lees ook: Elektrische Auto van het Jaar: Vereniging Zakelijk Rijders kiest VW ID.3, Tesla Model 3 en Audi E-tron

Lagere kosten

Over cijfers gesproken: ook financieel bieden elektrische auto’s de nodige voordelen. Zo profiteer je nog altijd van verlaagde bijtelling: bij nieuwe elektrische modellen (met bouwjaar 2021) betalen zakelijke rijders 12 procent bijtelling over de eerste 40.000 euro van de cataloguswaarde, wat nog steeds flink minder is dan de volle 22 procent bij brandstofmodellen. Bij iets oudere auto’s kan het zo zijn dat je nog minder betaalt: op modellen uit 2020 rust bijvoorbeeld een tarief van 8 procent. Daarmee kun je de zakelijke kosten al flink drukken. Daarnaast betaal je geen aanschafbelasting en geen motorrijtuigenbelasting.

Nog een voordeel: een elektrische auto vraagt doorgaans minder onderhoud dan een vergelijkbaar brandstofmodel Dat scheelt niet alleen bij de garagerekeningen maar ook in het aantal pechgevallen, weet Johan Helfensteijn die al ruim 37 jaar ervaring heeft als ANWB Wegenwacht: ,,Dit doet me denken aan de dame die ik laatst op weg heb geholpen: haar Audi A1 had problemen met de bougiekabels, die heb ik vervangen. Een elektrische auto hééft niet eens bougiekabels, dus die kunnen ook niet stuk. En je hoeft natuurlijk ook niet bang te zijn dat je de verkeerde brandstof tankt!” Overigens loont het volgens Johan ook bij een EV (elektrisch voertuig, red.) om pechhulp af te sluiten, want de Wegenwacht rukt nog altijd het vaakst uit voor problemen met banden en 12-volt accu’s. “En die zitten ook gewoon in een elektrische auto.”

''We rukken nog altijd het vaakst uit voor problemen met banden en 12-volt accu’s. Die zitten ook gewoon in elektrische auto’s. Goede pechhulp blijft dus nodig.''

Johan Helfensteijn, al 37 jaar werkzaam bij ANWB Wegenwacht

Kijk naar de totale kosten

Aan ondernemers die elektrisch willen gaan rijden, luidt het advies van Van Wijngaarden: ,,Kijk naar de totale kosten. Een elektrisch model is wellicht wat duurder in aanschaf, maar de zogenoemde TCO (‘total cost of ownership’) kan al snel gunstig uitvallen. Bovendien kan je bij een tweedehands elektrische auto nog aanspraak maken op de aankoopsubsidie van 2.000 euro.”

Zoek je specifiek een elektrische bestelauto? Dan kun je ook van diverse subsidieregelingen profiteren. ,,Denk aan de KIA (kleine ondernemers investeringsaftrek), de MIA (milieu investeringsaftrek) en de mogelijkheid om tot 5.000 euro tegemoetkoming te krijgen vanuit de overheid bij het leasen of kopen van een zogenoemde ‘uitstootvrije’ bedrijfswagen. Zeker voor bedrijven die veel in binnensteden moeten zijn, is een dergelijk voertuig een goede investering. In het klimaatakkoord is immers afgesproken dat zo’n dertig steden in Nederland vanaf 2025 een ‘zero emissiezone’ invoeren voor stadslogistiek. Met een uitstootvrije bus mag je dan tenminste nog de stad in.”

Die toekomstige regels vormen voor veel ondernemers een belangrijk argument om elektrisch rijden serieus te nemen. Naast de voordelen van verduurzaming móet je soms zelfs overstappen, omdat je met een brandstofauto niet langer in aanmerking komt voor bepaalde klussen. Het feit dat het aanbod aan geschikte elektrische voertuigen bovendien steeds breder en betaalbaarder wordt, maakt de drempel gelukkig steeds lager. Van Wijngaarden vat het mooi samen: ,,Laat je vooral goed informeren. Dan zullen verreweg de meeste ondernemers zien dat elektrisch vervoer al prima bij hun zaak en hun gebruik past.”

Hulp van ANWB voor de Zaak

Voor ondernemers die elektrisch willen gaan rijden, heeft de ANWB de belangrijkste informatie overzichtelijk op een rij gezet. Op deze pagina vind je allerlei tips die jou kunnen helpen om de keuze voor je volgende bedrijfsauto zo goed mogelijk te maken. Met ANWB voor de Zaak ben je bovendien verzekerd van pechhulp voor je hele wagenpark: ook als deze elektrisch is! ANWB voor de Zaak is voor zakelijke gebruikers niet gebonden aan de abonnementhouder, maar aan het kenteken van de auto. Dus ook wanneer je collega’s in de auto rijden, worden zij in het geval van pech soepel en snel geholpen. Wel zo’n fijn idee! Je afspraak is immers te belangrijk om onderweg voor stil te staan! Meer informatie over ANWB voor de Zaak vind je hier.

Schrijf je in voor de dagelijkse nieuwsbrief voor ondernemers, in 2 minuten tijd ben je weer helemaal bij.

Ontvang iedere ochtend onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

Aandachtstrekkers

Is het abonnementsmodel het juiste model voor jouw dienst of product?

In de nieuwe podcastserie Aandachtstrekkers signaleren Michel Ariëns en Patrick Wessels online trends. De investeerder in startups en founder van online marketingbureau .CREW en de consumentenpsycholoog annex Raad van Advies-lid koppelen dat aan de psychologie van de klant. En ze adviseren hoe ondernemers daar goed op kunnen inspelen. In aflevering 1 draait het om abonnementsmodellen en wat de ondernemer aan deze modellen kan hebben. En wat betekent het voor de consument? Je hoort het in de podcast.

Details
De Zo Genaamde Podcast

Sam Rohn (Red Je Pakketje): 'Een echt goede bedrijfsnaam verzinnen is moeilijk'

Floris Hülsmann ontvangt in aflevering zes van De Zo Genaamde Podcast Sam Rohn, ceo van koeriersbedrijf Red Je Pakketje. Een nog duidelijkere naam kan je je bijna niet wensen. Een naam die sinds 2015 hetzelfde is gebleven ondanks een veranderd businessmodel. Waarom eigenlijk? En bijzonder, zo hoor je in de podcast, de onderneming ontstond uit frustratie. ,,De verzorger verlengt de service van jouw winkel tot aan de deur.''

Details
De Ondernemer Onderweg

Ronald Kooyman (Louwman): hoe je evenementenlocatie èn museum draaiende houdt in coronatijd

Je hebt één van de allermooiste autocollecties van de wereld in een modern museum. Dat pand doet ook dienst als evenementenlocatie, borrels van bedrijven en andere bijeenkomsten. En dan die coronacrisis. Wat doe je dan? In deze De Ondernemer Onderweg vraagt presentator Roland Tameling het de directeur van het Louwman Museum - want daar hebben we het over - Ronald Kooyman.

Details
Thijs Talks

Caroline van Turennout (Zeeman): 'Online is er nog veel te doen'

Het is alweer tijd voor de achtste aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Presentator Thijs van Dijk is nog altijd actief met het samenstellen van het ultieme marketingelftal. De volgende kandidaat is Caroline van Turennout, verantwoordelijk voor de marketing, communicatie en e-commerce bij textielsuper Zeeman. Welke positie krijgt zij op het veld? Beluister nu de podcast. ,,We zijn internationaal al behoorlijk actief. Maar er kan nog meer.''

Details
Geloof In Je Zaak

Jochanan Bax maakt van Bax Music een groeiend succesverhaal

Jochanan Bax richtte samen met zijn broer Nathanael een succesvolle online muziekwinkel op. Hun bedrijf Bax Music draait inmiddels 130 miljoen omzet per jaar, met een team van 450 medewerkers. De ondernemer achter het familiebedrijf spreekt met podcast-presentator Gerhard te Velde over wat hem drijft, kortom: zijn geloof in de zaak.

Details
De Zo Genaamde Podcast

Hoe EARTH Water volgens Henk Witteveen na b2b-markt ook retailwereld verovert

Henk Witteveen is samen met Patrick de Nekker verantwoordelijk voor het succes van EARTH Water. 100 procent van de nettowinst gaat naar waterprojecten in landen waar het hard nodig is. Ook hebben de twee de overstap gemaakt naar totaal plasticvrij en zijn ze bezig EARTH Water in de supermarkten te zetten. Hoog tijd voor presentator Floris Hülsmann om Witteveen uit te nodigen voor een aflevering van De Zo Genaamde Podcast.

Details