Aangeboden door ANWB voor de Zaak

Podcast

Overstappen naar elektrisch rijden? Zo pak je het aan!

Volgens mobiliteitsexpert Michael van Wijngaarden kan vrijwel elke ondernemer al overstappen naar een elektrische bedrijfswagen. ‘Of je nu een personenauto of bedrijfsbus op batterijen zoekt, er is vaak al veel meer mogelijk dan je denkt.’ Maar hoe pak je zo’n overstap goed aan?

Tesla ANWB

Presentatie: Roland Tameling 4 juni 2021

Wie enigszins maatschappelijk verantwoord wil ondernemen, kan er bijna niet omheen: de overstap naar een elektrische auto. Het rijden in een zogenoemd ‘uitstootvrij’ model (waarbij er geen schadelijke stoffen uit de uitlaat komen, red.) is immers een aantrekkelijke en relatief overzichtelijke manier om de impact van je bedrijf op het milieu te verminderen.

Dat steeds meer ondernemers in een elektrische auto willen gaan rijden, merkt mobiliteitsadviseur Michael van Wijngaarden vrijwel dagelijks. Namens Syndesmo begeleidt hij zelfstandigen en bedrijfseigenaren bij hun zoektocht naar andere vervoersvormen.

,,Waar het voorheen vaker over de voordeligste oplossing ging, merk je tegenwoordig juist dat ondernemers hun manier van reizen en vervoeren duurzamer willen maken”, vertelt Van Wijngaarden. ,,Denk daarbij bijvoorbeeld aan een zzp-ondernemer die z’n CO2-voetafdruk wil verminderen, maar ook aan een bezorgdienst die nu nog met meerdere dieselbusjes rijdt. Die verduurzaming houdt ons met z’n allen meer bezig dan ooit, heb ik het idee.”

''Er zijn al diverse elektrische bestelauto’s die meer dan 1.000 kilo laadgewicht aankunnen én zo’n 300 kilometer rijden op één laadbeurt''

Michael van Wijngaarden, mobiliteitsadviseur

Dag, dieselbus!

Julien Platenburg (35) uit Rotterdam is zo’n ondernemer. In de podcast vertelt hij hoe zijn iconische familiebedrijf (Wijnkoperij Platenburg bestaat al sinds 1894!) nog altijd gebruikmaakt van bestelbusjes met een dieselmotor. ,,In de binnenstad doen we alles al met onze eigen – elektrische – bakfiets, maar voor de langere ritten zijn we aangewezen op onze Volkswagen Transporter en Caddy. Die rijden op diesel en dat vind ik niet langer bij ons bedrijf en onze missie passen. Het wordt tijd om te verduurzamen, maar ik twijfel of wij al uit de voeten kunnen met elektrische busjes.”

Zeker bij grotere bestellingen moeten de auto’s van Platenburg honderden kilo’s aan kisten wijn vervoeren, legt hij uit. ,,Kunnen elektrische bestelwagens dat al aan en wat doet dat gewicht voor de actieradius?”, vraagt Platenburg zich af. Er klinken geruststellende woorden uit de mond van adviseur Van Wijngaarden. ,,De actieradius van zo’n auto hangt inderdaad af van de lading. Daar moet je rekening mee houden, maar er zijn al diverse elektrische bestelauto’s die meer dan 1.000 kilo laadgewicht aankunnen én zo’n 300 kilometer rijden op één laadbeurt. Hier geldt: zet de cijfers even aandachtig op een rijtje. Als jij zegt dat je normaal gesproken maximaal 200 kilometer op een dag rijdt, kan je prima uit de voeten met zo’n model.”

Lees ook: Elektrische Auto van het Jaar: Vereniging Zakelijk Rijders kiest VW ID.3, Tesla Model 3 en Audi E-tron

Lagere kosten

Over cijfers gesproken: ook financieel bieden elektrische auto’s de nodige voordelen. Zo profiteer je nog altijd van verlaagde bijtelling: bij nieuwe elektrische modellen (met bouwjaar 2021) betalen zakelijke rijders 12 procent bijtelling over de eerste 40.000 euro van de cataloguswaarde, wat nog steeds flink minder is dan de volle 22 procent bij brandstofmodellen. Bij iets oudere auto’s kan het zo zijn dat je nog minder betaalt: op modellen uit 2020 rust bijvoorbeeld een tarief van 8 procent. Daarmee kun je de zakelijke kosten al flink drukken. Daarnaast betaal je geen aanschafbelasting en geen motorrijtuigenbelasting.

Nog een voordeel: een elektrische auto vraagt doorgaans minder onderhoud dan een vergelijkbaar brandstofmodel Dat scheelt niet alleen bij de garagerekeningen maar ook in het aantal pechgevallen, weet Johan Helfensteijn die al ruim 37 jaar ervaring heeft als ANWB Wegenwacht: ,,Dit doet me denken aan de dame die ik laatst op weg heb geholpen: haar Audi A1 had problemen met de bougiekabels, die heb ik vervangen. Een elektrische auto hééft niet eens bougiekabels, dus die kunnen ook niet stuk. En je hoeft natuurlijk ook niet bang te zijn dat je de verkeerde brandstof tankt!” Overigens loont het volgens Johan ook bij een EV (elektrisch voertuig, red.) om pechhulp af te sluiten, want de Wegenwacht rukt nog altijd het vaakst uit voor problemen met banden en 12-volt accu’s. “En die zitten ook gewoon in een elektrische auto.”

''We rukken nog altijd het vaakst uit voor problemen met banden en 12-volt accu’s. Die zitten ook gewoon in elektrische auto’s. Goede pechhulp blijft dus nodig.''

Johan Helfensteijn, al 37 jaar werkzaam bij ANWB Wegenwacht

Kijk naar de totale kosten

Aan ondernemers die elektrisch willen gaan rijden, luidt het advies van Van Wijngaarden: ,,Kijk naar de totale kosten. Een elektrisch model is wellicht wat duurder in aanschaf, maar de zogenoemde TCO (‘total cost of ownership’) kan al snel gunstig uitvallen. Bovendien kan je bij een tweedehands elektrische auto nog aanspraak maken op de aankoopsubsidie van 2.000 euro.”

Zoek je specifiek een elektrische bestelauto? Dan kun je ook van diverse subsidieregelingen profiteren. ,,Denk aan de KIA (kleine ondernemers investeringsaftrek), de MIA (milieu investeringsaftrek) en de mogelijkheid om tot 5.000 euro tegemoetkoming te krijgen vanuit de overheid bij het leasen of kopen van een zogenoemde ‘uitstootvrije’ bedrijfswagen. Zeker voor bedrijven die veel in binnensteden moeten zijn, is een dergelijk voertuig een goede investering. In het klimaatakkoord is immers afgesproken dat zo’n dertig steden in Nederland vanaf 2025 een ‘zero emissiezone’ invoeren voor stadslogistiek. Met een uitstootvrije bus mag je dan tenminste nog de stad in.”

Die toekomstige regels vormen voor veel ondernemers een belangrijk argument om elektrisch rijden serieus te nemen. Naast de voordelen van verduurzaming móet je soms zelfs overstappen, omdat je met een brandstofauto niet langer in aanmerking komt voor bepaalde klussen. Het feit dat het aanbod aan geschikte elektrische voertuigen bovendien steeds breder en betaalbaarder wordt, maakt de drempel gelukkig steeds lager. Van Wijngaarden vat het mooi samen: ,,Laat je vooral goed informeren. Dan zullen verreweg de meeste ondernemers zien dat elektrisch vervoer al prima bij hun zaak en hun gebruik past.”

Hulp van ANWB voor de Zaak

Voor ondernemers die elektrisch willen gaan rijden, heeft de ANWB de belangrijkste informatie overzichtelijk op een rij gezet. Op deze pagina vind je allerlei tips die jou kunnen helpen om de keuze voor je volgende bedrijfsauto zo goed mogelijk te maken. Met ANWB voor de Zaak ben je bovendien verzekerd van pechhulp voor je hele wagenpark: ook als deze elektrisch is! ANWB voor de Zaak is voor zakelijke gebruikers niet gebonden aan de abonnementhouder, maar aan het kenteken van de auto. Dus ook wanneer je collega’s in de auto rijden, worden zij in het geval van pech soepel en snel geholpen. Wel zo’n fijn idee! Je afspraak is immers te belangrijk om onderweg voor stil te staan! Meer informatie over ANWB voor de Zaak vind je hier.

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws voor ondernemers.

Ontvang dagelijks onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste ondernemersnieuws

Droomstart

Theesommelier verrast met een alternatief voor wijn in Droomstart

Steeds meer mensen willen minderen met alcohol. Maar wat schenk je in als er geen wijn meer op tafel staat en je bent uitgekeken op water? Thee, is het volmondige antwoord van Anne Hardon. In de vierde aflevering van de podcastserie Droomstart verrast de theesommelier met haar concept Chef’s Dinner Tea.

Details
Droomstart

Podcast Droomstart: waarom Eva en Nicky geloven in workations voor bedrijven

Corona heeft een hoop zaken versneld maar dat thuiswerken plots zó normaal zou worden, dat had zelfs de grootste innovator niet verwacht. Complete kantoren zijn leeg omdat het personeel – zelfs nu het weer kan – liever thuiswerkt. Maar hoe zit dat met de binding onderling, en met het bedrijf? Het ‘gouden duo’ uit de derde aflevering van de podcastserie Droomstart heeft de oplossing.

Details
De Ondernemer

Podcast Unlimited Ondernemen: zo verhoog je de slagkracht van jouw medewerkers

Hoe verhoog je de slagkracht van (jouw) medewerkers? Die vraag stelde techfilosoof Martijn Aslander in een poll die begin juli op dit platform kon worden beantwoord. Aslander reageert in de podcast Unlimited Ondernemen hieronder over de uitkomsten. En geeft tips om de knelpunten op te lossen.

Details
Droomstart

TU-student daagt Google uit in tweede aflevering van Droomstart

,,De wereld kan je veranderen met technologie, maar de impact is veel groter in een startup.” Het zijn de woorden van TU-student Dewwret Sitaldin in de tweede aflevering van de nieuwe podcastserie Droomstart. Zijn startup-idee daagt techreus Google uit. Maar weet hij ook de ondernemersjury te overtuigen?

Details
Droomstart

Volg ambitieuze ondernemers-in-de-dop in de nieuwe podcastserie Droomstart

Wist je dat de helft van de Nederlanders ervan droomt om te ondernemen, maar dat slechts een fractie daarvan daadwerkelijk de stap durft te maken? Daarom lanceert De Ondernemer Droomstart: een nieuwe podcastserie waarin ondernemers in spe met een gouden business-idee worden geholpen én gevolgd op hun weg naar succes.

Details
Sleutel tot Succes

Mijn naam is Groen. Jitse Groen. Grootste maaltijdbezorger van de westerse wereld

In 1999 programmeerde hij een pizzabestelsite in zijn studentenkamer in elkaar, anno nu runt Jitse Groen (43) de grootste maaltijdbezorger van de westerse wereld. Just Eat Takeaway.com bedient - letterlijk, in dit geval - samen met Grubhub ruim 70 miljoen klanten. Over die sleutel tot succes, over die exponentiële en zelfs explosieve groei, een kleine dertig boeiende luisterminuten.

Details