Nieuws Coronavirus

Startup privéjetcharters FlyEnvoy ziet toename aanvragen door crisis

Het in Eindhoven gevestigde FlyEnvoy, een startup in het regelen van privéjetcharters, zag het aantal aanvragen voor chartervluchten met 43 procent toenemen. De stijging is ontstaan door de toename in vluchtbeperkingen die door veel Europese landen en de VS zijn aangekondigd vanwege de uitbraak van het coronavirus.

Van onze redactie 25 maart 2020

ENVOY charters vlucht startup

Max van Doorne, medeoprichter en directeur van de Eindhovense startup FlyEnvoy. Foto: FlyEnvoy

Luchtvaartmaatschappijen annuleren vluchten en landen scherpen reisbeperkingen aan. Passagiers hebben beperkte mogelijkheden om terug naar huis te vliegen. Bovendien maken sommige passagiers, veelal oudere personen, zich zorgen over het risico op besmetting en willen ze drukke luchthavens of overvolle cabines van commerciële luchtvaartmaatschappijen vermijden

Vast op vakantiebestemmingen vanwege corona

,,De telefoon staat roodgloeiend. Onder normale marktomstandigheden werken we op verzoek van klanten die naar bestemmingen in de Middellandse Zee of naar skigebieden vliegen. Sinds de uitbraak van het virus, komen de meeste verzoeken van Europeanen die niet meer naar huis kunnen komen. Ze zitten vast op vakantiebestemmingen zoals Marokko, Ibiza en zelfs in het Caribisch gebied”, legt Max van Doorne, medeoprichter en directeur van Operations uit. ,,Reizigers willen niet wachten op een repatriëringsvlucht. Vliegen met een privévliegtuig is misschien wel het beste alternatief om terug te keren naar Europa voordat er meer beperkingen worden ingesteld.''

''Vliegen met een privévliegtuig is misschien wel het beste alternatief om terug te keren naar Europa voordat er meer beperkingen worden ingesteld''

Max van Doorne, medeoprichter en directeur van Operations FlyEnvoy

Max envoy zittend

Pay-per-seat-programma

,,Het aantal geannuleerde vluchten heeft veel mensen verrast. We worden benaderd door mensen die nooit eerder overwogen hebben om privé te vliegen. Het blijft uiteraard nog steeds een duur alternatief in vergelijking met een commerciële vlucht. Daarom bieden we tegenwoordig ook een pay-per-seat-programma aan, zodat meer mensen de service kunnen betalen en het vliegtuig kunnen delen met anderen”, vertelt Helder Reis, medeoprichter en directeur van Client Experience.

,,Een gedeelde vlucht biedt eigenlijk dezelfde flexibiliteit, maar tegelijkertijd biedt het wel prijzen die 80 procent goedkoper zijn dan het reserveren van het hele vliegtuig. Zo hebben we twee weken terug verschillende gezelschappen op één vliegtuig vanuit Tenerife naar Nederland kunnen vervoeren.”

Upgraden van diensten

De startup biedt klanten een boekingsproces dat het gemakkelijker maakt om de verschillen tussen vliegtuigen en prijsopties te overzien. Bovendien gaat het bedrijf verder dan alleen het verzorgen van de vlucht. Met een benadering die vergelijkbaar is met die van een luchtvaartmaatschappij, kunnen passagiers hun diensten upgraden om aan hun eisen te voldoen, van deur-tot-deur conciërgeservice tot een gastronomische cateringervaring op 40.000 voet.

Meer landen introduceren strengere vluchtbeperkingen op het hele continent, maar ze laten nog steeds hun eigen burgers en personen met een verblijfsvergunning toe om naar huis terug te keren. Om deze reden is het voor privévliegtuigen nog steeds mogelijk vluchten uit te voeren daar waar commerciële luchtvaartmaatschappijen niet mogen of kunnen vliegen.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.