Nieuws Coronavirus

Zeeuwse horecabroers maken furore met uniek systeem online reserveren

De tijd dat je naar een restaurant of attractie belde voor een tafeltje of toegangsticket is voorbij. Reserveren via internet is nu gemeengoed. Twee Goese broers veroveren de horeca- en recreatiewereld met een door henzelf ontworpen systeem. ,,Ook Roompot gaat het gebruiken.’’

Rob Paardekam 5 juni 2020

Laatste update: 5 juni 2020 21:50

Nieky jimmy verlinde jumani reservering systeem horeca goes corona

Nieky en Jimmy Verlinde zijn de eigenaren van De Vierlinden in Goes, een restaurant en feestlocatie in recreatiegebied de Hollandsche Hoeve, met bijbehorende attracties als een indoor speelvoorziening en midgetgolfbaan. Toen het vorige online reserveringssysteem dat ze gebruikten plots niet meer werd aangeboden, konden ze geen goed alternatief vinden voor hun ‘complexe’ onderneming.

,,Programma’s om mensen alleen een tafeltje te laten reserveren zijn er genoeg’’, zegt Nieky (30). ,,Maar wij willen meer en dat geldt ook voor veel andere ondernemers. Stel dat je een restaurant hebt, maar ook bowlingbanen. Dan wil je dat mensen die een tafeltje reserveren ook meteen een uurtje bowlen kunnen boeken.’’

,,Onze kok heeft per week anderhalf uur minder werk nu hij in één keer ziet wat hij allemaal moet inslaan’'

Nieky Verlinde

Direct reserveren in kalender

Samen met hun webmaster kropen de jonge ondernemers achter de computer om een eigen systeem te ontwerpen, zo schrijft het AD. Vele uren hebben ze zitten sleutelen. Het resultaat: het volgens de broers meest uitgebreide systeem dat nu op de markt is. Nieky geeft een voorbeeld: ,,Je kent vast wel zo’n kalender met openingstijden zoals je die op de site van de Efteling ziet, met kleurtjes die aangeven wat op een bepaalde dag de openingstijden zijn. Zoiets bieden wij ook, maar met de mogelijkheid om direct in de agenda op de gewenste datum te klikken en een reservering te maken. Dat was er nog niet.’’

Jimmy (29) vertelt dat het systeem ook de mogelijkheid biedt om met tijdsblokken te werken. ,,Dat is in deze tijden van corona erg handig, omdat je de blokken zo kunt instellen dat er nooit meer dan dertig mensen in één ruimte zijn en je tussendoor genoeg tijd hebt om de tafels te reinigen.’’ Een paar van de andere dingen die ook kunnen: eenvoudig tafelcombinaties veranderen, allerlei extra's bijboeken en lijsten uitdraaien. ,,Onze kok heeft per week anderhalf uur minder werk nu hij in één keer ziet wat hij allemaal moet inslaan’', zegt Nieky.

Veel klanten

De broers ontwierpen het systeem aanvankelijk voor zichzelf, in samenwerking met binnenspeeltuin ‘t Klokuus in ‘s-Heer Arendskerke, dat hetzelfde probleem had. Later besloten ze er onder de naam Jimanitoch de boer mee op te gaan. Op de horecabeurs van maart hebben de jonge ondernemers hun eigen reserveringssysteem voor het eerst aan de buitenwereld getoond en sindsdien stromen de klanten binnen. ,,Zo hebben we vandaag weer vier strandtenten als klant mogen begroeten’’, zegt Jimmy. Ook de Tropical Zoo in Kwadendamme en Roompot zijn aangehaakt. Die laatste gebruikt het systeem op twee vakantieparken in Brabant en Limburg.

Nog een voordeel dat de broers niet onbenoemd willen laten: als een potentiële gast een reservering probeert te maken, maar de gekozen dag al vol zit, kan hij of zij toch een aanvraag indienen. ,,Dan kan de ondernemer contact zoeken om samen naar een alternatief te zoeken’’, zegt Jimmy. ,,Bied je die mogelijkheid niet, en krijgt de klant alleen de mededeling ‘vol’ te zien, dan zoekt hij verder en ben je hem kwijt.’’

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.