Nieuws Maatregelen

Directeur Deen wil duidelijker mondkapjesbeleid: ‘Mensen moeten zich veilig voelen’

Joost Deen, als directeur marketingformule ‘de derde generatie’ in het familiebedrijf Deen, zit in een spagaat. ,,We willen het gebruik van mondkapjes graag stimuleren. Maar we mogen ons personeel niet verplichten om een mondkapje te dragen, omdat het geen onderdeel is van de bedrijfskleding. We hebben onze filiaalhouders wel gevraagd om het goede voorbeeld te geven.''

Robèrt Misset (de Volkskrant) 8 oktober 2020

Deen supermarkt mondkapje corona verplichting

Foto: Unsplash

De ene vestiging van Deen Supermarkten is de andere niet. In Purmerend Overwhere draagt het personeel geen mondkapjes, terwijl in die kleinere winkel anderhalve meter afstand nauwelijks mogelijk is. Alleen de caissières hebben het advies van de directie opgevolgd om toch vooral een mondkapje te dragen. Op één na. ,,Het is nu eenmaal niet verplicht'', zegt ze tegen de Volkskrant.

In Amsterdam, de stad met een actief mondkapjesbeleid, wordt de klant van de Deen-vestiging op het Mosveld in Amsterdam-Noord meteen bij de ingang aangesproken door een medewerker: ,,Heeft u een mondkapje bij u?'' Wie nee zegt, krijgt er een, maar verplicht is het niet. ,,Maar als we 90 procent van de klanten zover krijgen om een mondkapje te dragen, zijn we gelukkig'', aldus de medewerker in Amsterdam. Het is hem die middag meer dan gelukt, iedereen bij deze Deen-vestiging – inclusief personeel – draagt een mondkapje.

''Het valt me tegen dat in sommige winkels de urgentie van een mondkapje ontbreekt, maar ik sta redelijk machteloos''

Joost Deen, directeur marketingformule Deen

Mondkapjes graag stimuleren

Joost Deen (44), als directeur marketingformule ‘de derde generatie’ in het familiebedrijf Deen, zit in een spagaat, zegt hij. ,,We willen het gebruik van mondkapjes graag stimuleren. Maar we mogen ons personeel niet verplichten om een mondkapje te dragen, omdat het geen onderdeel is van de bedrijfskleding. We hebben onze filiaalhouders wel gevraagd het goede voorbeeld te geven. Maar enkele bedrijfsleiders zeggen het niet zo belangrijk te vinden. Het valt me tegen dat in sommige winkels de urgentie van een mondkapje ontbreekt, maar ik sta redelijk machteloos.''

Dat in Amsterdam bijna iedereen mondkapjes draagt komt volgens Deen doordat ‘leuke’ beveiligers daar ‘op een leuke, ludieke manier’ mondkapjes hebben uitgedeeld aan klanten. ‘,,Al is weigeren geen probleem.''

Luister hier de podcast met consumentenpsycholoog Patrick Wessels die qua mondkapjes liever een verplichting dan advies had willen zien. Consumentenpsycholoog: 'Niet verplichten van mondkapjes grote fout van de overheid'

Leuk? Moeten supermarkten niet juist strenge beveiligers neerzetten om de coronamaatregelen te handhaven?

,,Wij mogen niet streng zijn als winkelier, dat past niet bij onze branche. We moeten niet belerend willen overkomen, dat schrikt klanten af. Mensen moeten zich veilig voelen in een supermarkt. Het gaat ons te ver om klanten te weigeren die geen mondkapje willen dragen. Het wordt ongezellig als we ze daarop aanspreken. Verplicht stellen wil je eigenlijk niet. Ook wij hebben soms te maken met agressieve klanten. Al zou je kunnen zeggen dat het voor de veiligheid van onze medewerkers beter is.''

De omzet van Deen is fors omhoog gegaan dankzij deze pandemie. Is het geen maatschappelijke verantwoordelijkheid om als supermarkt trendsetter te zijn in het mondkapjesbeleid?

,,We namen onze verantwoordelijkheid door als eerste supermarkt onze medewerkers een coronabonus te geven, waarna onder andere Albert Heijn en de Lidl volgden. En we hebben 400 duizend euro gedoneerd aan sportverenigingen. Ook wij willen het liefst dat iedereen in onze winkels een mondkapje draagt, maar we kunnen niet handhaven zolang de overheid spreekt van een dwingend advies.''

''Laat de overheid zeggen: een mondkapje is verplicht in een supermarkt. Dan is er geen discussie meer. Nu opereren we in een grijs gebied''

Joost Deen, directeur marketingformule Deen

Extreme tijden vragen om extreme maatregelen?

,,Misschien dragen we volgende week allemaal een mondkapje in de supermarkt, het is ook een kwestie van gewenning. Dan moet de overheid die voorzet geven, niet de Nederlandse winkeliers. De regering moet een standpunt innemen, onze branche is gebaat bij duidelijkheid. Laat de overheid zeggen: een mondkapje is verplicht in een supermarkt. Dan is er geen discussie meer. Nu opereren we in een grijs gebied.’''

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.