Podcast
Zó onderneemt Marco Aarnink (Print.com) zich de coronacrisis uit
Hoe investeer je jezelf uit de coronacrisis en wat doe je met je bedrijfsvoering anno nu? Topondernemer Marco Aarnink werd met Print.com hard geraakt door corona, maar durfde radicale beslissingen te nemen. Hij vertelt er tijdens de Week van de Ondernemer over in onze live radio-uitzending.
Voor Aarnink zelf kon de coronacrisis niet op een ongelukkiger moment komen. Hij had net flink geïnvesteerd in Print.com en zat middenin de verhuizing naar een nieuw bedrijfspand. ,,We groeiden hard, dus waren die investeringen nodig. Maar toen klapte de coronacrisis erin. Dat is in de drukwerksector best heftig, want een van de eerste dingen waar bedrijven op gaan bezuinigen is marketing en dus drukwerk.”
Foto boven: Marco Aarnink in de radio-studio in het Liemès Food District in Utrecht. Tijdens deze Week van de Ondernemer schuiven hier elke dag tussen 10.00 en 13.00 gasten aan voor De Ondernemer Radio.
Sneltrein op de noodrem
Aarnink merkte het corona-effect meteen, want al direct na de eerste persconferentie van premier Rutte kelderde de omzet met 60 à 70 procent. ,,Van het ene op het andere moment stonden onze machines stil”, vertelt hij in de studio van De Ondernemer Radio. ,,Het was alsof een sneltrein ineens met de noodrem werd stilgezet. Dat was heftig. We zijn toen meteen als team bij elkaar gaan zitten om te bedenken hoe we hierop in gingen spelen.”
Meteen herorganiseren is volgens Aarnink op zulke momenten het devies. ,,Zachte heelmeesters maken stinkende wonden, dus was het een kwestie van snijden waar je snijden kunt, kosten besparen waar je kosten kunt besparen en vol d’r op. Bellen, bellen, bellen. Praten, praten, praten. Bijeenkomen is natuurlijk lastig, maar vanuit een bubbel zijn we toch aan de slag gegaan. Als kapitein verlaat je het schip niet.”
Radicale beslissingen
Het aandurven om radicale beslissingen te nemen is onontbeerlijk in crisistijd. Aarnink hakte de knoop door om het net aangekochte bedrijfspand meteen weer te koop te zetten. ,,Binnen een paar weken was dat gelukt. Wel heel raar, want we zaten net in de euforie dat je een nieuwe locatie hebt en een aantal nieuwe stappen gaat zetten als bedrijf.”
Lees ook: Marco Aarnink: ‘Fysiek of financieel, vroeg of laat raakt corona ons allemaal’
Aangezien Print.com een groeibedrijf was, kwam Aarnink niet in aanmerking voor de NOW-regeling. ,,Wat heel bijzonder was: al onze medewerkers leverden vrijwillig een werkdag in. Ze kozen allemaal voor het algemeen belang. Daarvan dachten we meteen: dit moeten we een keer teruggeven.”
Het hele gesprek beluisteren? Klik op de podcast bovenaan dit artikel.