Podcast

Zó onderneemt Marco Aarnink (Print.com) zich uit de coronacrisis

Hoe investeer je jezelf uit de coronacrisis en wat doe je met je bedrijfsvoering anno nu? Topondernemer Marco Aarnink werd met Print.com hard geraakt door corona, maar durfde radicale beslissingen te nemen. Hij vertelt er tijdens de Week van de Ondernemer over in onze live radio-uitzending.

Jeroen Mirck 19 november 2020

Voor Aarnink zelf kon de coronacrisis niet op een ongelukkiger moment komen. Hij had net flink geïnvesteerd in Print.com en zat middenin de verhuizing naar een nieuw bedrijfspand. ,,We groeiden hard, dus waren die investeringen nodig. Maar toen klapte de coronacrisis erin. Dat is in de drukwerksector best heftig, want een van de eerste dingen waar bedrijven op gaan bezuinigen is marketing en dus drukwerk.”

Marco Aarnink portret groen

Foto boven: Marco Aarnink in de radio-studio in het Liemès Food District in Utrecht. Tijdens deze Week van de Ondernemer schuiven hier elke dag tussen 10.00 en 13.00 gasten aan voor De Ondernemer Radio.

Sneltrein op de noodrem

Aarnink merkte het corona-effect meteen, want al direct na de eerste persconferentie van premier Rutte kelderde de omzet met 60 à 70 procent. ,,Van het ene op het andere moment stonden onze machines stil”, vertelt hij in de studio van De Ondernemer Radio. ,,Het was alsof een sneltrein ineens met de noodrem werd stilgezet. Dat was heftig. We zijn toen meteen als team bij elkaar gaan zitten om te bedenken hoe we hierop in gingen spelen.”

Meteen herorganiseren is volgens Aarnink op zulke momenten het devies. ,,Zachte heelmeesters maken stinkende wonden, dus was het een kwestie van snijden waar je snijden kunt, kosten besparen waar je kosten kunt besparen en vol d’r op. Bellen, bellen, bellen. Praten, praten, praten. Bijeenkomen is natuurlijk lastig, maar vanuit een bubbel zijn we toch aan de slag gegaan. Als kapitein verlaat je het schip niet.”

Radicale beslissingen

Het aandurven om radicale beslissingen te nemen is onontbeerlijk in crisistijd. Aarnink hakte de knoop door om het net aangekochte bedrijfspand meteen weer te koop te zetten. ,,Binnen een paar weken was dat gelukt. Wel heel raar, want we zaten net in de euforie dat je een nieuwe locatie hebt en een aantal nieuwe stappen gaat zetten als bedrijf.”

Aangezien Print.com een groeibedrijf was, kwam Aarnink niet in aanmerking voor de NOW-regeling. ,,Wat heel bijzonder was: al onze medewerkers leverden vrijwillig een werkdag in. Ze kozen allemaal voor het algemeen belang. Daarvan dachten we meteen: dit moeten we een keer teruggeven.”

Het hele gesprek beluisteren? Klik op de podcast bovenaan dit artikel.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.

KBF3248 John Wilson HBL Online
De Ondernemer

De meeste klanten vind je niet via één kanaal

Succesvol ondernemen vergt flexibiliteit en veerkracht, om kansen te zien en te benutten, onder uiteenlopende omstandigheden. CEO John Wilson van de Fixami-groep uit Tilburg kende dit jaar gemengde gevoelens: succes voor zijn bedrijf, terwijl hij ook zag hoe zwaar andere ondernemers het hebben. Mede daarom ook veel e-commerce-tips in onderstaande podcast: spreiding is de sleutel.

Details
KVK Innovatie Top 100 Key Visual ondernemer
De Ondernemer

Oproep prominenten KVK Innovatie Top 100: 'Durf te investeren en risico te nemen’

In deze podcast gaan we in gesprek met ondernemers die eerder een prominente plek in de KVK Innovatie Top 100 hebben bemachtigd. Arnold van der Linden (Timmerbedrijf Van der Linden), Alexander Suma (IbisPower) en Willemijn Wortelboer (Raw Paints) vertellen hoe hun bedrijf zich sindsdien ontwikkeld, hoe innovatief zij ondernemend Nederland vinden én geven innovatieve adviezen aan collega-ondernemers.

Details
Newyorkpizza pizza
De Ondernemer

Philippe Vorst (ceo New York Pizza): 'Uitbreiden in België en Duitsland'

Philippe Vorst, ceo van New York Pizza, zoekt de verdere groei van de franchiseketen in het buitenland. Nog dit jaar gaat de eerste vestiging open in België, ook in Duitsland komt uitbreiding, vertelde hij bij De Ondernemer Radio. ,,Als we niet groeien, lopen we achteruit.”

Details
Boris Johnson handen lucht
De Ondernemer

Expert Van Otterloo: 'Brexit? Het is absurd wat er hier nu gebeurt'

Nog maar vier weken voor Brexit dan toch écht een feit is. Wat kan er nog tussen Boris Johnson en de EU afgesproken worden die laatste weken en bovenal: hoe kunnen en moeten ondernemers weten waar ze aan toe zijn? Brexit-expert Lennard van Otterloo geeft vanuit Londen duiding en uitleg; New York Pizza-ceo Philippe Vorst vertelt hoe hij omgaat met hun transport en opslag (pizzadeeg) naar en in het Verenigd Koninkrijk.

Details
Derrick neleman liemes podcast 1
De Ondernemer

Derrick Neleman verrast met weer nieuwe stappen: 'Ik wil Coolblue van de wijnen worden'

Neleman Wijnen doet de wijnbranche op z'n grondvesten schudden: het bedrijf heeft in ons land in korte tijd een plek in top 5 verworven en eigenaar Derrick Neleman blijft stevig inzetten op groei. In de podcast vertelt hij over drie weer nieuwe, verrassende stappen binnen zijn bedrijf: een strategische samenwerking met Wijntransport, de opening van een eigen warehouse en vertrek bij PostNL én de lancering van biowijn.nl.

Details