Podcast

Zó onderneemt Marco Aarnink (Print.com) zich de coronacrisis uit

Hoe investeer je jezelf uit de coronacrisis en wat doe je met je bedrijfsvoering anno nu? Topondernemer Marco Aarnink werd met Print.com hard geraakt door corona, maar durfde radicale beslissingen te nemen. Hij vertelt er tijdens de Week van de Ondernemer over in onze live radio-uitzending.

Jeroen Mirck 19 november 2020

Voor Aarnink zelf kon de coronacrisis niet op een ongelukkiger moment komen. Hij had net flink geïnvesteerd in Print.com en zat middenin de verhuizing naar een nieuw bedrijfspand. ,,We groeiden hard, dus waren die investeringen nodig. Maar toen klapte de coronacrisis erin. Dat is in de drukwerksector best heftig, want een van de eerste dingen waar bedrijven op gaan bezuinigen is marketing en dus drukwerk.”

Foto boven: Marco Aarnink in de radio-studio in het Liemès Food District in Utrecht. Tijdens deze Week van de Ondernemer schuiven hier elke dag tussen 10.00 en 13.00 gasten aan voor De Ondernemer Radio.

Sneltrein op de noodrem

Aarnink merkte het corona-effect meteen, want al direct na de eerste persconferentie van premier Rutte kelderde de omzet met 60 à 70 procent. ,,Van het ene op het andere moment stonden onze machines stil”, vertelt hij in de studio van De Ondernemer Radio. ,,Het was alsof een sneltrein ineens met de noodrem werd stilgezet. Dat was heftig. We zijn toen meteen als team bij elkaar gaan zitten om te bedenken hoe we hierop in gingen spelen.”

Meteen herorganiseren is volgens Aarnink op zulke momenten het devies. ,,Zachte heelmeesters maken stinkende wonden, dus was het een kwestie van snijden waar je snijden kunt, kosten besparen waar je kosten kunt besparen en vol d’r op. Bellen, bellen, bellen. Praten, praten, praten. Bijeenkomen is natuurlijk lastig, maar vanuit een bubbel zijn we toch aan de slag gegaan. Als kapitein verlaat je het schip niet.”

Radicale beslissingen

Het aandurven om radicale beslissingen te nemen is onontbeerlijk in crisistijd. Aarnink hakte de knoop door om het net aangekochte bedrijfspand meteen weer te koop te zetten. ,,Binnen een paar weken was dat gelukt. Wel heel raar, want we zaten net in de euforie dat je een nieuwe locatie hebt en een aantal nieuwe stappen gaat zetten als bedrijf.”

Lees ook: Marco Aarnink: ‘Fysiek of financieel, vroeg of laat raakt corona ons allemaal’

Aangezien Print.com een groeibedrijf was, kwam Aarnink niet in aanmerking voor de NOW-regeling. ,,Wat heel bijzonder was: al onze medewerkers leverden vrijwillig een werkdag in. Ze kozen allemaal voor het algemeen belang. Daarvan dachten we meteen: dit moeten we een keer teruggeven.”

Het hele gesprek beluisteren? Klik op de podcast bovenaan dit artikel.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.

Droomstart

Theesommelier verrast met een alternatief voor wijn in Droomstart

Steeds meer mensen willen minderen met alcohol. Maar wat schenk je in als er geen wijn meer op tafel staat en je bent uitgekeken op water? Thee, is het volmondige antwoord van Anne Hardon. In de vierde aflevering van de podcastserie Droomstart verrast de theesommelier met haar concept Chef’s Dinner Tea.

Details
Droomstart

Podcast Droomstart: waarom Eva en Nicky geloven in workations voor bedrijven

Corona heeft een hoop zaken versneld maar dat thuiswerken plots zó normaal zou worden, dat had zelfs de grootste innovator niet verwacht. Complete kantoren zijn leeg omdat het personeel – zelfs nu het weer kan – liever thuiswerkt. Maar hoe zit dat met de binding onderling, en met het bedrijf? Het ‘gouden duo’ uit de derde aflevering van de podcastserie Droomstart heeft de oplossing.

Details
Droomstart

TU-student daagt Google uit in tweede aflevering van Droomstart

,,De wereld kan je veranderen met technologie, maar de impact is veel groter in een startup.” Het zijn de woorden van TU-student Dewwret Sitaldin in de tweede aflevering van de nieuwe podcastserie Droomstart. Zijn startup-idee daagt techreus Google uit. Maar weet hij ook de ondernemersjury te overtuigen?

Details
Droomstart

Volg ambitieuze ondernemers-in-de-dop in de nieuwe podcastserie Droomstart

Wist je dat de helft van de Nederlanders ervan droomt om te ondernemen, maar dat slechts een fractie daarvan daadwerkelijk de stap durft te maken? Daarom lanceert De Ondernemer Droomstart: een nieuwe podcastserie waarin ondernemers in spe met een gouden business-idee worden geholpen én gevolgd op hun weg naar succes.

Details
Sleutel tot Succes

Mijn naam is Groen. Jitse Groen. Grootste maaltijdbezorger van de westerse wereld

In 1999 programmeerde hij een pizzabestelsite in zijn studentenkamer in elkaar, anno nu runt Jitse Groen (43) de grootste maaltijdbezorger van de westerse wereld. Just Eat Takeaway.com bedient - letterlijk, in dit geval - samen met Grubhub ruim 70 miljoen klanten. Over die sleutel tot succes, over die exponentiële en zelfs explosieve groei, een kleine dertig boeiende luisterminuten.

Details
Aandachtstrekkers

Nieuwsbrief net zo spannend als een Netflix-trailer? Zo pak je dat aan

Nieuwsbrieven saai, vervelend en onaantrekkelijk? Onzin. Een digitale nieuwsupdate hoeft alles behalve een spam-waardig moetje te zijn waar je als ondernemer niet onderuit komt. Au contraire: jouw nieuwsbrief kan net zo'n must see-item zijn als een trailer voor de nieuwste Netflix-hit. Hoe? Aandachtstrekkers Michel Ariëns en Patrick Wessels scheppen licht in de duisternis.

Details