Podcast

Zó onderneemt Marco Aarnink (Print.com) zich uit de coronacrisis

Hoe investeer je jezelf uit de coronacrisis en wat doe je met je bedrijfsvoering anno nu? Topondernemer Marco Aarnink werd met Print.com hard geraakt door corona, maar durfde radicale beslissingen te nemen. Hij vertelt er tijdens de Week van de Ondernemer over in onze live radio-uitzending.

Jeroen Mirck 19 november 2020

Voor Aarnink zelf kon de coronacrisis niet op een ongelukkiger moment komen. Hij had net flink geïnvesteerd in Print.com en zat middenin de verhuizing naar een nieuw bedrijfspand. ,,We groeiden hard, dus waren die investeringen nodig. Maar toen klapte de coronacrisis erin. Dat is in de drukwerksector best heftig, want een van de eerste dingen waar bedrijven op gaan bezuinigen is marketing en dus drukwerk.”

Marco Aarnink portret groen

Foto boven: Marco Aarnink in de radio-studio in het Liemès Food District in Utrecht. Tijdens deze Week van de Ondernemer schuiven hier elke dag tussen 10.00 en 13.00 gasten aan voor De Ondernemer Radio.

Sneltrein op de noodrem

Aarnink merkte het corona-effect meteen, want al direct na de eerste persconferentie van premier Rutte kelderde de omzet met 60 à 70 procent. ,,Van het ene op het andere moment stonden onze machines stil”, vertelt hij in de studio van De Ondernemer Radio. ,,Het was alsof een sneltrein ineens met de noodrem werd stilgezet. Dat was heftig. We zijn toen meteen als team bij elkaar gaan zitten om te bedenken hoe we hierop in gingen spelen.”

Meteen herorganiseren is volgens Aarnink op zulke momenten het devies. ,,Zachte heelmeesters maken stinkende wonden, dus was het een kwestie van snijden waar je snijden kunt, kosten besparen waar je kosten kunt besparen en vol d’r op. Bellen, bellen, bellen. Praten, praten, praten. Bijeenkomen is natuurlijk lastig, maar vanuit een bubbel zijn we toch aan de slag gegaan. Als kapitein verlaat je het schip niet.”

Radicale beslissingen

Het aandurven om radicale beslissingen te nemen is onontbeerlijk in crisistijd. Aarnink hakte de knoop door om het net aangekochte bedrijfspand meteen weer te koop te zetten. ,,Binnen een paar weken was dat gelukt. Wel heel raar, want we zaten net in de euforie dat je een nieuwe locatie hebt en een aantal nieuwe stappen gaat zetten als bedrijf.”

Lees ook: Marco Aarnink: ‘Fysiek of financieel, vroeg of laat raakt corona ons allemaal’

Aangezien Print.com een groeibedrijf was, kwam Aarnink niet in aanmerking voor de NOW-regeling. ,,Wat heel bijzonder was: al onze medewerkers leverden vrijwillig een werkdag in. Ze kozen allemaal voor het algemeen belang. Daarvan dachten we meteen: dit moeten we een keer teruggeven.”

Het hele gesprek beluisteren? Klik op de podcast bovenaan dit artikel.

Alles over, voor én door ondernemers in je mailbox.

Ontvang twee keer per week onze nieuwsbrief met inspirerende ondernemersverhalen en informatieve artikelen.

De Ondernemer Podcasts Roland Tameling De Ondernemer Onderweg
De Ondernemer Onderweg

Zo helpt Trunkrs webshops aan perfecte klantbeleving

Trunkrs groeit hard. De same day delivery-speler zet in op snel en groen bezorgen, mét een focus op de ontvangstervaring. Het levert de bezorgdienst een groei van 700 procent op. Ceo Jan Wijn is bij Roland Tameling in de studio voor een nieuwe aflevering van De Ondernemer Onderweg. Luister naar deze podcast over het idee, het succes en de ambities van deze bezorgdienst.

Details
Floris Hulsmann Cor Hospes
De Ondernemer

Expert Cor Hospes: 'Vertel jouw verhaal niet op Facebook, start je eigen platform'

Floris Hülsmann is ditmaal op bezoek bij contentmarketing-expert Cor Hospes in zijn woning op IJburg. Een plek met schitterend uitzicht op Marken en Pampus. De perfecte plek voor een nieuwe Namarama-podcast bomvol inspiratie en achtergrond. Luisteren dus.

Details
De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Peter Zijlstra (Mercedes-Benz): 'Empower je mensen'

Het marketingelftal van Thijs van Dijk wordt steeds completer dankzij alweer de negende aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Dit keer te gast: Peter Zijlstra, Head of Marketing bij Mercedes-Benz Nederland. Waar plaatst uw host hem in zijn ultieme elftal? ,,Het merk, de maatschappij en de media verandert. Genoeg uitdaging.''

Details
De Ondernemer Podcasts De Zo Genaamde Podcast
De Zo Genaamde Podcast

Jasmijn Rijcken (Soilmates): 'Duurzaam of milieu in bedrijfsnaam? Uitgekauwde woorden'

Ditmaal ontvangt presentator Floris Hülsmann in De Zo Genaamde Podcast Jasmijn Rijcken van Soilmates. De startup produceert 'Healthy Oil', geperst van afgedankte - want, te lelijk - avocado’s. In de olie zitten geen toevoegingen en conserveermiddelen. Hoe zet je zo'n vegan product op de markt en hoe zit het met de naam ervan? Je hoort het in deze vette en gezonde podcast. ,,Hip is morgen niet hip meer. Dat woord willen we liever vermijden.''

Details
De Ondernemer Podcasts Thijs van Dijk Thijs Talks
Thijs Talks

Caroline van Turennout (Zeeman): 'Online is er nog veel te doen'

Het is alweer tijd voor de achtste aflevering van de podcastserie Thijs Talks. Presentator Thijs van Dijk is nog altijd actief met het samenstellen van het ultieme marketingelftal. De volgende kandidaat is Caroline van Turennout, verantwoordelijk voor de marketing, communicatie en e-commerce bij textielsuper Zeeman. Welke positie krijgt zij op het veld? Beluister nu de podcast. ,,We zijn internationaal al behoorlijk actief. Maar er kan nog meer.''

Details