Nieuws Retail
Van Afrikaanse safari naar kilootje asperges: reisbureau door corona ook groenteboer
Een reisexpert is tegenwoordig ook groenteboer vanwege de coronacrisis. Joke Nuijs - daar hebben we het over - uit Rotterdam is helder: ,,Ik kan van de groenteverkoop de huur niet betalen, maar alles om ons hoofd enigszins boven water te houden. Daarbij vind ik dit beter dan blijven klagen dat niemand nu een rondreis door Namibië boekt.’’

Eigenaar Joke Nuijs (links) en medewerker Lonneke van Kooten van reisbureau Buitenlandsche Zaken peuren deze coronacrisis wat inkomsten uit de verkoop van fruit, groente en vis. Foto: Jan de Groen
Het uitzicht vanaf de Scheepstimmermanslaan is apart. Je leest ‘Reisbureau Buitenlandsche Zaken’ groot op de etalage, maar je ziet appels, wortels, peren en pompoenen. Vreemde naam voor een groenteboer... Klopt, want het is toch echt een reisbureau dat hier is gevestigd. Het is al 19 jaar de zaak van Joke Nuijs (53). Een Rotterdamse actief in een branche waar corona op zijn zachtst gezegd niet onopgemerkt is gebleven.
Véél drukker met annuleringen door corona
,,Sinds februari hebben wij het véél drukker met annuleringen en mensen terughalen uit landen die ‘ineens’ op oranje schoten dan met het voorbereiden van prachtige reizen voor onze klanten.’’
Een van die annuleringen, een culinaire reis naar restaurant Mirazur (3 Michelinsterren) in Frankrijk, inspireerde haar vriend Baret Dokmecian. Laten we voor de deur asperges gaan verkopen, stelde hij voor. ,,Hij heeft honderd wilde ideeën per dag’’, lacht Nuijs in het AD. ,,Het aspergeseizoen was net begonnen. We haalden ze in Limburg op en hebben uiteindelijk ruim 1200 kilo verkocht.’’
''Voor mij is het belangrijk om in het zicht te blijven, activiteit uit te stralen. Wat positiefs voor ogen te hebben''
Aspergetijd
,,Voor mij is het belangrijk om in het zicht te blijven, activiteit uit te stralen. Wat positiefs voor ogen te hebben. Toen de aspergetijd voorbij was, gingen we door met nieuwe haring.’’ Omdat een reisbureau niet over koelingen beschikt, huurde Nuijs een viskraam. ,,Schmidt Zeevis leverde de haringen telkens vers en schoongemaakt aan. We merkten echt dat het Scheepvaartkwartier Schmidt (dat tot 2015 daar een winkel had, red.) nog steeds mist.’’
Vanwege de moeilijke tijden mocht de visverkoop van de gemeente. Als de klanten de harinkjes maar niet voor de kar weghapten. De vis moest mee naar huis worden genomen.
Eat now, travel later
Inmiddels leent Buitenlandsche Zaken (BuZa) een speciale shockvries-kast, het ding staat midden in het reisbureau, voor de visverkoop. Op een tafel ernaast staan onder meer flesjes Tomasu, de sojasaus uit de Hoeksche Waard die hoge ogen gooit bij kenners. ,,Die ondernemers zijn klanten van ons reisbureau, vandaar dat hun product hier staat.’’ Buiten en een beetje binnen staan verse groente en fruit. Medewerker Lonneke van Kooten declameert de nieuwe BuZa-slogan: ,,Eat now, travel later.’’
Lees ook: Ondernemers Annabel en Liselotte van Kuijk nemen juist nú cateringbedrijf over
Uitspraken horecabons schieten in verkeerde keelgat
Nuijs probeert er dagelijks wat van te maken. Maar begin deze week schoten uitlatingen van de Rotterdamse horecabons Herman Hell in het AD haar in het verkeerde keelgat. Hij vond dat als cafés en restaurants moesten sluiten de detailhandel, reisbranche en cultuursector ook de deur in het slot zouden moeten draaien. Hell: ,,Dan moeten we die pijn maar met zijn allen pakken.’’
,,Ik wil er geen wedstrijd van maken welke ondernemers er het slechtst aan toe zijn, maar ik dacht even dat hij maanden onder een steen had geleefd. Alsof alleen zijn bedrijfstak lijdt; in de stad zijn nog ongelooflijk veel andere ondernemers die hun inkomsten dramatisch terug hebben zien lopen. Mijn bedrijf 90 tot 95 procent bijvoorbeeld.’’ Een korte stilte. ,,Enerzijds is het knap hoe luid de horeca zich manifesteert nu, maar in sectoren die niet zo vaak in de media voorbij komen staat het water net zo aan de lippen.’’
Anders-dan-anders
Hoe dan ook trekt Nuijs nog een poos op deze anders-dan-anders wijze door. Zorgeloos op vakantie; ze ziet het voorlopig niet gebeuren. ,,Al is het fijn om van klanten te horen dat ze staan te trappelen om weer op reis te gaan. En als straks één procent van onze fruitkopers een reis boekt bij BuZa dan hebben we het, vind ik, fantastisch gedaan.’’
Lees ook: Reisbranche wil 'voucherbank' om te overleven én klanten terug te betalen