Nieuws Toerisme
Succes in coronatijd? Deze ondernemers bewijzen: het is mogelijk
Wat doe je wanneer je als reisondernemer lange tijd weinig tot niets meer kunt doen vanwege de lockdowns als gevolg van de coronapandemie? In ieder geval niet bij de pakken neerzitten. Je gaat aan de slag met plan B, zo weet Chris Mulder. Samen met partners Jeroen Bos en Paul Leune van digitaal marketingbureau LeadLogic startte hij dit jaar gedurende de crisis LeisureTeam, het bedrijf verantwoordelijk voor de succesvolle platforms OnlineBedrijfsuitjes.nl, 1.5meterpakket.nl en SocialSpel.nl.

Het team achter OnlineBedrijfsuitjes.nl, 1.5meterpakket.nl en SocialSpel.nl. V.l.n.r: Chris Mulder, Robert Mouw, Paul Leune en Jeroen Bos.
Kijk alleen al naar de afgelopen maand. De tijd is voor Chris Mulder (30) voorbij gevlogen. Zijn bedrijf is ondanks – of in dit geval juist dankzij – de coronacrisis en de daaruit volgende tweede lockdown waarin thuiswerken nog normaler is geworden, hard gegroeid. ,,Hoe langer het thuiswerken verplicht is, hoe harder wij groeien’’, vertelt de ondernemer. ,,Vorige week nog hebben we drie nieuwe fulltimers aangesteld. Maar eigenlijk zijn we alweer toe aan een de volgende drie krachten. Of ik dat verwacht had toen we begonnen met SocialSpel.nl? Nee. We startten natuurlijk wel met het idee dat het wat kon worden. Maar zo’n groot succes? Dat hadden we absoluut niet gedacht.’’
Reisondernemingen liggen stil door corona
Dat succes was en is hard nodig. Mulder komt uit de reissector en heeft daarin twee ondernemingen die afgelopen maart plots stil kwamen te liggen. Weg inkomsten. Hallo nieuwe businessplannen. ,,Dat klopt. Die plannen bedacht ik samen met mijn compagnons Paul (34) en Jeroen (28), met wie ik al langer samenwerkte als marketeers voor mijn toeristische bedrijven. Ook zij zagen hun klandizie op dat moment iets teruglopen. De vraag die we onszelf stelden was: ‘wat kunnen we met ons drieën doen?’’’
Bekijk boven de trailer van het vervolg op de eerste escaperoom.
De drie gingen om tafel en startten met brainstormen. Er kwam een longlist aan ideeën, die snel veranderde in een shortlist. Een digitale escaperoom (zie video boven) was het eerste plan dat werkelijkheid werd. En hoe! Mulder: ,,In eerste instantie was die escaperoom vooral gericht op particulieren. Het was direct een succes. Vrienden die normaal samen de kroeg induiken, gingen nu op de vrijdag- en zaterdagavond en zondagmiddag digitaal naar de escaperoom. Toen de horeca 1 juni tijdelijk weer open ging, zagen we de zaken zoals verwacht weer enorm inzakken. Gelukkig konden we dat opvangen dankzij steeds meer bedrijven die ondanks de thuiswerkplicht iets leuk met hun werknemers wilden doen. Het was het moment dat we ons volledig zijn gaan focussen op de zakelijke markt en OnlineBedrijfsuitjes.nl het levenslicht zag. Dat groeide uit tot alternatief voor de geplande uitjes, de etentjes, de teambuildingactiviteiten en de vrijdagmiddagborrels.’’
Snelle groei dankzij OnlineBedrijfsuitjes.nl
De site was direct een hit. Hoewel het aantal klanten gedurende de zomermaanden en vakanties wat terugliep, was het platform enorm populair op de zakelijke markt. ,,Juist die rustige zomermaanden gebruikten we om te kijken welke uitjes we nog meer konden aanbieden naast de escaperoom’’, memoreert Mulder. ,,Belangrijk, want we konden elke klant maar één keer bedienen. Het aanbod moest groter. Het was ook het moment dat we pas echt hard gingen groeien. Het begon al goed met de introductieweken van de hogescholen en universiteiten voor wie we zelfs een speciaal spel hebben gelanceerd, ‘Crazy 44’. Werkelijk duizenden studenten hebben het spel gespeeld waarin je in teams ludieke opdrachten uitvoert.’’
''Sommige klanten bellen zelfs op met de vraag of we toch weer iets nieuw hebben omdat ze de meeste andere uitjes al hebben gedaan''
Ga naar OnlineBedrijfsuitjes.nl en je ziet dat het aantal uitjes inderdaad fors is. De escaperoom, Crazy44, maar ook een pubquiz met quizmaster bestaand uit zelfbedachte vragen en opgenomen in een eigen studio. Verder is er een online bierproeverij (een wijnvariant volgt zeer binnenkort) in samenwerking met een lokale bierbrouwer en kan je met collega’s meedoen aan een cocktail clinic, een chocoladeproeverij, een lachworkshop of een online bootcamp. ,,Door het grote aanbod zie je steeds vaker dat een bedrijf zich inschrijft voor verschillende uitjes. Elke week of maand een andere activiteit. Sommige klanten bellen zelfs op met de vraag of we toch weer iets nieuw hebben omdat ze de meeste andere uitjes al hebben gedaan.’’
Niet geheel opvallend is om te zien uit welke sectoren de meeste klanten komen. ,,Het zijn juist de sectoren die het strengste zijn met het in acht nemen van de thuiswerkplicht. Je moet denken aan banken, verzekeringsmaatschappijen, overheid, semioverheid en pensioenfondsen. Het zijn bedrijfstakken waar de urgentie om samen vanuit huis iets met elkaar te doen het grootst is.’’
''Ik ben geen corona-expert of viroloog en vertrouw daarom op de overheidsinstanties en de maatregelen die zij nemen''
Geen ondernemers pesten
Het succes van Bos, Leune en Mulder is een inspirerend voorbeeld van keihard geraakte ondernemers die de moed niet laten zaken, maar juist innoveren om het hoofd boven water te houden. Of zelfs – zij het op een ander vlak – groeien. Noodzaak, vindt Mulder. Aan klagen of bij de pakken neerzitten heeft hij een broertje dood. ,,Natuurlijk had ik ook angst voor wat er komen zou toen het kabinet de eerste maatregelen afkondigde. Je slaat direct je boekhouding open en gaat rekenen. Er komt geen euro meer binnen. Sterker nog: je bedrijf kost van de een op de andere dag alleen nog maar geld. Wat dan? Ja, je vloekt een keer. Of twee keer. Maar men noemt mij een realist. Ik ben geen corona-expert of viroloog en vertrouw daarom op de overheidsinstanties en de maatregelen die zij nemen. Die maatregelen nemen zij niet om ondernemers als ons te pesten. Ik baal ervan, maar vecht ze niet aan. Ook niet de reisadviezen die zo rampzalig zijn voor de reisbranche. Hoe zuur ze ook zijn voor de ondernemer.’’
NOW en TVL: banen kunnen behouden
Mulder: ,,Je kunt niemand de schuld van deze crisis geven. Zeker niet in een land waar ondernemen goed wordt gefaciliteerd. Bij Overtocht.nl maak ik gebruik van de staatssteun (NOW en TVL) omdat ik daar al sinds maart 95 tot 100 procent omzetverlies heb. Met die steun heb ik alle banen kunnen behouden en hebben we met elkaar LeisureTeam kunnen opzetten. Overigens wil ik niet belerend overkomen. Ik heb deels ook het geluk dat een nieuw bedrijf starten in crisistijd succesvol is gebleken. Dat kan niet elke ondernemer zeggen.''
,,Voor die mensen liggen de zaken helemaal anders. Begrijp dat het dan billenknijpen is! In ‘mijn’ reisbranche heb ik onder meer Faizal Siddiqui (van CruiseReizen.nl naar Plannen.nl) en Joke Nuijs (van reisbureau naar pop-upstore voor verkoop van groenten en culinaire artikelen) ook succesvol zien omdenken. Heel gaaf en inspirerend om te zien! Het is een grote categorie waar ik respect voor heb. Minder begrip heb ik voor mensen die steeds weer klagen, boze brieven schrijven en hele Facebookgroepen opstarten om hun ongenoegen te spuwen. Fijn om je frustratie op die manier te uiten, maar het helpt je uiteindelijk niet verder.’’
Lees ook: Judith Eyck (Zoover) over toekomst van toerisme: ‘Het wordt tijd dat we Europa herontdekken’
Thuiswerken blijft het nieuwe normaal
We kijken met Mulder naar een wat verdere toekomst, wanneer ‘corona’ hopelijk een woord voor in de geschiedenisboeken is. Wat kan en wil de ondernemer dan met OnlineBedrijfsuitjes.nl? ,,Hoe leuk is het dat wanneer je een fysiek bedrijfsuitje hebt, de pret twee weken eerder online al begint? Een teaser die deelnemende teams helpt bij de voorbereiding, een voorsprong geeft. Ook dat is mogelijk’’, aldus de ondernemer. ,,Echter, ik denk dat zeker tot april alles nog loopt zoals het nu loopt. Thuiswerken blijft het nieuwe normaal. Het geldt tevens voor de reisbranche. De volgende zomer zal bijna iedereen nog dicht bij huis vakantievieren. Daar houd ik rekening mee. Het is niet anders, maar het biedt zeker nieuwe kansen.’’
Kerstpakket van anderhalve meter
Hebben we het niet eens gehad over dat ander ‘corona-succes’ van LeisureTeam: 1.5meterpakket.nl. Het kerstpakket van letterlijk anderhalve meter lengte. ,,Die pakketten zijn inmiddels volledig uitverkocht. Ontzettend populair bij werkgevers en dat komt door het ludieke idee, maar zeker ook door de verbindende factor die momenteel enorm belangrijk is’’, vertelt Mulder. ,,Er zijn bijna 30.000 pakketten verkocht. Werkgevers en managers gaan met zo’n pakket bij elk personeelslid thuis langs en bieden het cadeau letterlijk op anderhalve meter afstand aan. Hoe leuk is dat? We zijn trots op het enthousiasme. Nog een bewijs dat het kan: ondernemerssucces in crisistijd. Geloof mij, het is mogelijk. Voor volgend jaar hebben we al talloze nieuwe, mooie ideeën.’’
Foto onder: een deel van het team van LeisureTeam.