Aangeboden door Marktlink
Branded Content Bedrijfsoverdracht
Het geheim van een overname: de juiste combinatie
Ferry Nahon is sinds 2000 partner bij Marktlink Fusies en Overnames. Maar hoe pak je dat precies aan?

Veel ondernemers, die om wat voor reden dan ook overwegen om hun bedrijf geheel of gedeeltelijk te verkopen, zitten met prangende vragen. Hoe ga ik het aanpakken? Met wie ga ik in zee? Verkoop ik alles in een keer of kies ik voor een fusiepartner waarvan ik in fases afscheid kan nemen. Wat is eigenlijk de reële waarde van mijn bedrijf? Wil ik mijn aandelen kapitaliseren, maar nog wel nog een rol hebben in de onderneming, óf wil ik nu eens rustig van mijn oude dag gaan genieten?
Betrouwbare intermediair
Je maakt vaak mee dat ondernemers hun hele vermogen in het bedrijf hebben zitten, maar dat kapitaal uiteindelijk toch veilig willen stellen voor later. Er komt veel bij kijken en het is niet vreemd dat ondernemers zich bij dergelijke beslissingen onzeker of angstig voelen. Je bedrijf verkopen is misschien wel de belangrijkste zakelijke deal die je in je leven sluit. Daarom wil je zo goed voorbereid mogelijk het verkooptraject in gaan om het gewenste resultaat te behalen.
Inlevingsvermogen
Inlevingsvermogen in de tegenpartij is van groot belang. De keuze voor een intermediair daarbij is in vrijwel alle gevallen een zeer verstandige beslissing. De verkoop vereist veel voorbereiding, deskundigheid en ervaring op financieel, juridisch en interpersoonlijk gebied. Een betrouwbare intermediair kan optreden als initiator, begeleider en bewaker van het verkoopproces die het optimale uit de markt kan halen. In gesprekken met de ondernemer probeer deze alle eisen en wensen van de verkopende partij goed in beeld te brengen. Daarna ga deze op zoek naar de beste match.
Win-winsituatie
Een intermediair is goed bekend met een groot aantal serieuze partijen die een deel van hun vermogen willen investeren, bijvoorbeeld in de vorm van private equity. Maar ook met ondernemers die hun marktaandeel willen vergroten, maar dat niet kunnen bereiken door autonome groei. Als intermediair bepaal en concretiseer je voor hen de acquisitiestrategie.
Lees ook: Door bedrijfsovername weer tijd voor nieuwe uitdagingen
Cultuur
In welke markt(en) moet de beoogde onderneming actief zijn, welke structuur en dynamiek kent de sector, wat is de beoogde omvang van het bedrijf, welke cultuur past goed? Het gaat om het vinden van de juist combinatie die voor beide partijen een win-winsituatie oplevert. Een adviseur die naast je staat in het hele proces is noodzakelijk. Enerzijds kent hij de klappen van de zweep en weet hij wat de markt vraagt, anderzijds weet hij welke partijen het beste passen bij jouw bedrijf.
De verkoop vereist veel voorbereiding, deskundigheid en ervaring op financieel, juridisch en interpersoonlijk gebied