Aangeboden door Marktlink Fusies & Overnames

Branded Content Bedrijfsoverdracht

Zo test je online of jouw bedrijf verkoopklaar is

De meeste bedrijven zijn niet klaar voor verkoop. Terwijl het eigenlijk voor álle volwassen bedrijven verstandig is om áltijd voorbereid te zijn op de deal van je leven, stelt Remon Lustenhouwer, partner bij Marktlink. Het bedrijf voor fusies en overnames introduceert een speciale online test die laat zien of je onderneming al verkoopklaar is.

Van onze redactie 30 augustus 2021

Marktlink 25

Deal van je leven

Speel je met de gedachte om je bedrijf te verkopen? Begin dan direct met de voorbereiding, dan is er namelijk nog veel sturing mogelijk. ‘Wacht er niet mee tot het moment dat je wilt verkopen. Ondernemers staan er vaak niet bij stil wat er komt kijken bij een verkoop. Het duurt gemiddeld 6 tot 36 maanden om een ondernemer écht goed voor te bereiden op de deal van zijn of haar leven. Een goed startpunt? Kijk naar je eigen bedrijf als een koper. Wat zou je zelf willen weten of veranderen als je koopt?’

Is mijn bedrijf verkoopklaar?

Hoe sta je er financieel voor? Is jouw bedrijf nog van jou afhankelijk? Hoe maak je de zaak verkoopklaar? Doe de online test!

Ben je misbaar als eigenaar?

Een strakke boekhouding - op alle vlakken! - is volgens Lustenhouwer essentieel. Alle afspraken moeten op papier staan, het liefst contractueel vastgelegd voor een solide juridische basis. ‘Zeker als je als ondernemer of DGA zélf uit een onderneming stapt, is het van belang alle informatie die nu nog alleen in jouw hoofd zit en ook de aan jou gebonden relaties met bijvoorbeeld klanten of leveranciers op een goede manier te borgen voor de toekomst. En daarmee komen we op één van de belangrijkste tips in het verkoopklaar maken van je bedrijf: maak jezelf misbaar als eigenaar.’

Voorkom teleurstellingen

Als een bedrijf verkoopklaar is, is het afbreekrisico beperkt. ‘Er komt veelal veel emotie kijken bij dit soort transacties. Teleurstelling kan - aan beide zijden - enorm zijn als een transactie afgebroken wordt door een onvolkomenheid tijdens het boekenonderzoek. En dat kan je voorkomen met een goede voorbereiding.’

05 Remon ligt

"Natuurlijk is een bedrijf altijd verkoopbaar. Maar als je jarenlang, soms je hele leven, ziel en zaligheid in je onderneming hebt gestopt, dan wil je daar bij een mogelijke verkoop het maximale voor terugkrijgen. En een goede deal is absoluut te sturen".

Remon Lustenhouwer

Zeven belangrijke gebieden bij het verkoopklaar maken van je bedrijf

1. Businessmodel

Hoe genereer je inkomsten en hoe toekomstbestendig is je aanbod?

2. Financiën

Hoe sta je er financieel voor? En hoe zijn al jouw financiële zaken vastgelegd?

3. Commercie

Hoe ziet jouw salesfunnel en proces eruit? Wat is jouw marktpositie?

4. HR

Hoe ziet jouw organisatiestructuur eruit? Heb je een divers en toereikend personeelsbestand?

5. Juridisch

Hoe heb je afspraken vastgelegd? Hoe zien contracten met klanten en leveranciers eruit?

6. Datastrategie

Hoe ga je met gegevens van medewerkers, leveranciers en klanten om?

7. Technologie

Speelt een belangrijke rol in alle eerdergenoemde punten. Alle data, of dat nu op vlak van financiën of personeelszaken is, moet nauwkeurig en veilig worden vastgelegd. Liefst digitaal.

Hoe verkoopklaar ben ik op dit moment? Doe de test!

Hoe sta je er financieel voor? Is jouw bedrijf nog van jou afhankelijk? Hoe maak je de zaak verkoopklaar? Doe de online test!