How-to Financiën

Aangifte inkomstenbelasting: deze kosten mogen ondernemers aftrekken

​Werkte je als gevolg van corona het afgelopen jaar meer vanuit huis? Zakelijke kosten die je hiervoor maakte, mag je soms aftrekken bij je aangifte inkomstenbelasting. In dit artikel lees je welke kosten je als ondernemer mag aftrekken en andere tips voor je belastingaangifte.

Aangeboden door de Belastingdienst 10 maart 2021

BD ondernemers aftrekken aangifte inkomstenbelasting

Aftrekbare kosten

Wie een eigen bedrijf heeft, maakt kosten. Als die kosten rechtstreeks betrekking hebben op je onderneming, mag je die aftrekken van je opbrengst. Hierdoor wordt het bedrag waarover je belasting moet betalen lager. Voorbeelden van zakelijke kosten zijn advieskosten bij de start van een bedrijf of de kosten voor reclame. Maak je kosten voor zowel zakelijke als privédoeleinden, zoals kosten voor een computer die je zowel zakelijk als privé gebruikt? Dan mag je alleen het zakelijke deel van de kosten aftrekken.

Autokosten

Behoort je auto tot je ondernemingsvermogen? Dan mag je de autokosten aftrekken van de winst. Wie de auto ook privé gebruikt verrekent dit met de autokosten. Daar is een speciale regeling ‘bijtelling privégebruik auto’ voor. Gebruik je jouw privéauto voor zakelijke ritten? Dan mag je 0,19 euro per zakelijke kilometer van je winst aftrekken.

Thuiswerken in coronatijd

Veel ondernemers werkten in 2020 thuis en daarom verwacht de Belastingdienst vragen over het aftrekken van zakelijke kosten voor thuiswerken. Soms zijn deze kosten aftrekbaar, bijvoorbeeld als het gaat om kleine kantoorartikelen en zakelijke telefoongesprekken. In andere gevallen zijn deze kosten niet aftrekbaar, omdat deze kosten als privé-uitgaven worden aangemerkt.

Op belastingdienst.nl/aftrekposten staat een overzicht met aftrekposten voor ondernemers.

In één keer of gespreid aftrekken

Voordat je de kosten van bedrijfsmiddelen aftrekt in de belastingaangifte is het belangrijk je af te vragen of je deze in één keer mag aftrekken. Daar zijn regels voor.

Zo mag je niet altijd alle kosten aftrekken in het jaar van aanschaf. In plaats daarvan moet je dat afschrijven en dat houdt in dat je de kosten verdeelt over de jaren waarin je het bedrijfsmiddel gebruikt. Elk jaar kun je dan een deel van de aanschafkosten aftrekken.

  • Was de aanschafwaarde lager dan 450 euro? Dan moet je de aankoop in een keer aftrekken als kosten in het jaar van aanschaf. Bijvoorbeeld de uitgaven voor een printer of een beeldscherm.
  • Was de aanschafwaarde 450 euro of meer? Dan verdeel je de aanschafkosten over de jaren waarin je het bedrijfsmiddel gebruikt. Dit heet afschrijven. Elk jaar kun je dus een deel van de kosten aftrekken waarbij je rekening houdt met de restwaarde.

Meer weten? Kijk op belastingdienst.nl/ondernemers voor meer informatie over aftrekposten en in één keer of gespreid aftrekken. En gebruik ter voorbereiding de aangiftechecklist met alle gegevens die nodig zijn voor de aangifte.