Nieuws Financiën

Buitenland trok vanaf dag één

Koen Moons | Foto: Bert Beelen 14 december 2015

Grenzelooszerocreative1065

Veel streekgenoten slagen in het buitenland. Hoe doen ze dat?

Grote merken als klant en opdrachten over de hele wereld, dat hadden de oprichters van Zero Creative in Nijmegen voor ogen toen ze tien jaar geleden met hun onderneming begonnen. Het doel is bereikt: wereldwijd tekent het bedrijf voor opvallende interactieve presentaties.

Medeoprichter Jean-Pierre van Maasakker: "In onze presentaties maken we producten of ingewikkelde processen zichtbaar met bijvoorbeeld animaties. Het liefst interactief, want tweerichtingsverkeer heeft de voorkeur. Steeds vaker gaat het om heel technische informatie."

MekkaVanaf de eerste dag lonkte het buitenland. Jean-Pierre: "Daar hebben we onze internetmarketing op gericht. En we zijn naar beurzen gegaan waar veel buitenlandse ondernemers komen. Inmiddels werken we voor opdrachtgevers in wel veertig landen."

Dat betekent niet dat ze in al die landen zijn geweest. "Van onze grootste buitenlandse klant, uit Saoedi-Arabië, hebben we de mensen nog nooit fysiek ontmoet; al het contact gaat via internet. Het is een bedrijf dat met camera's en brandmelders de beveiliging regelt in een van de grootste gebouwen ter wereld, een hotel-, kantoren- en appartementencomplex in Mekka. Wij hebben een interactief 3D-programma gemaakt waarin je als het ware door de gangen kunt lopen en daarbij de beelden van de beveiligingscamera's kunt zien."

Zonder brilletjeIntensiever contact was er met partners in India met wie het bedrijf uit Nijmegen een joint venture heeft opgezet. Vanuit die samenwerking ontwikkelde Zero Creative onder meer een introductiecampagne voor een nieuwe schoen.

Jean-Pierre: "Dat was in een groot winkelcentrum. Met een door ons ontwikkelde technologie kon je de nieuwe schoen van Nike in 3D zien zonder een brilletje te gebruiken. Je zag de schoen als het ware voor het scherm zweven. Door je handen op een bepaalde manier te bewegen kon je de schoen draaien of uitvergroten, zoals je dat op je tablet doet, maar dan zonder iets aan te raken."

Naderhand zette Zero Creative ook een joint venture op in Peru, waar vergelijkbare opdrachten werden opgepakt voor Adidas, Reebok en Coca-Cola.

Jean-Pierre: "Naar India, Peru en een aantal andere landen zijn we meerdere malen geweest, maar internationaal ondernemen betekent tegenwoordig echt niet dat je de hele wereld over vliegt. Internationaal zakendoen kan ook heel goed online."

Zero Creative maakte een introductie voor de Predator-schoen van Adidas en een virtuele maquette van het AMC in Amsterdam.