Nieuws Financiën

Met deze techniek wil Lowlands de rijen bij festivalbars verleden tijd maken

Het zal niet lang duren totdat festivalmuntjes tot de verleden tijd behoren. Op Lowlands kunnen bezoekers dit jaar voor het eerst hun drankjes bestellen en betalen met een app. Wij spraken met de CEO van techbedrijf CM.com over de pilot.

Vincent Krijtenburg | Foto: Flickr / Oxfam Novib 11 augustus 2019

Lowlands cmcom cm festival bar

,,Hoeveel muntjes moet ik kopen?”, vraagt iedere festivalganger zich vroeg of laat af. In de praktijk koop je er altijd teveel of te weinig. De pilot –Mobile Order - die CM.com en Lowlands hebben opgezet maakt het mogelijk om vanuit de Lowlands Festival 2019-app bij drie bars een drankbestelling te plaatsen. ,,We verwachten een betere beleving voor de bezoekers. Dat mensen minder stress hebben door geen muntjes te hoeven kopen”, zegt Jeroen van Glabbeek, ceo van CM.com. ,,We denken dat bestellingen vlotter verlopen omdat bezoekers hun bestelling niet verbaal hoeven over te brengen terwijl de muziek luid aanstaat.“

Festivalmuntjes

Je drankbestelling plaatsen en ophalen werkt verrassend eenvoudig. Na het invoeren van de bestelling in de festival-app verschijnt in de app een QR-code waarmee de bestelling bij de betreffende bar kan worden afgehaald. De betaling vindt na afloop van Lowlands in één transactie plaats, waardoor de portemonnee en fysieke muntjes op het festival achterwege blijven.

Meer omzet

Hoewel het voornaamste doel van Mobile Order is om de festivalbezoeker een optimale ervaring te geven, zal het systeem naar verwachting ook invloed hebben op de omzet voor de festivalorganisator. Naar verluidt is de catering een van de grootste winstposten voor grote festivals. ,,We weten dankzij onderzoek dat wanneer je het makkelijker maakt om iets te kopen, mensen meer kopen”, zegt Van Glabbeek. ,,Dat hebben we bijvoorbeeld ook gezien bij de AH To Go-winkels waar we het ook mogelijk hebben gemaakt dat mensen iets pakken en meenemen, zonder bij de kassa te hoeven afrekenen. Afrekenen gebeurt daar als je de winkel uitloopt automatisch.”

Mobile Order

Het idee voor Mobile Order is bedacht tijdens een avondje bij voetbalclub NAC, zegt de CEO. Hij zag vanuit zijn skybox (met eigen bar) lange rijen met supporters bij de bar en vroeg zich af: ,,Hoe maken we de beleving die wij kennen bereikbaar voor alle fans? Dat je naar de bar loopt en je drankje meekrijgt. De rekening komt later wel. Betalen moet je toch.”

Praktijktest

Een deel van de 275 specialisten van CM.com ging aan de slag en ontwikkelde Mobile Order. De eerste praktijktests vonden plaats tijdens de opbouw van een ander festival. ,,Aan het eind van een dag hard werken mochten de opbouwers met Mobile Order eten en drinken bestellen”, aldus Van Glabbeek.

Lowlands

CM.com heeft met Lowlands-organisator Mojo een partner van formaat gevonden voor de vuurdoop van de betaaloplossing. Eric van Eerdenburg, directeur van Lowlands: ,,CM.com brengt het betaalgemak naar onze app in plaats van naar een andere app, of betaalterminal, en daarmee dus rechtstreeks naar de bezoekers. Geen rijen bij de muntkassa’s, maar bestellen waar je wil en wanneer je wil, en vervolgens met de QR-code de bestelling ophalen. Het systeem blijft bij pin-, of internetstoringen bovendien operationeel. Relaxter wordt het bijna niet voor het publiek, maar ook voor ons als organisator.”

Toekomst

Van Glabbeek is enthousiast over de pilot : ,,Lowlands is een perfecte kans om festivalbezoekers kennis te laten maken met een geheel nieuwe festivalervaring. Door samen te werken met Mojo, een festivalorganisatie tot in de kern, kunnen we technologie laten versmelten met de festivalwereld. En dit is nog maar een klein onderdeel van hoe de ervaring verbeterd kan worden. We vergemakkelijken met deze pilot het bestelproces en integreren de betaling in de Lowlands-app, maar dit is ook mogelijk voor de ticketverkoop, communicatie, verkoop van merchandise en alle andere aspecten die een festival zo leuk maken.”

Als de pilot op Lowlands weer goed loopt, wil Van Glabbeek het volgend jaar inzetten tijdens de Dutch Grand Prix op Zandvoort.

Foto is afkomsti van Flickr / Oxfam Novib.

Jeroen van Glabbeek richtte CM.com in 1999 samen met Gilbert Gooijers op. Het bedrijf had vorig jaar een omzet van 85 miljoen euro.

Door samen te werken met Mojo, een festivalorganisatie tot in de kern, kunnen we technologie laten versmelten met de festivalwereld

Jeroen van Glabbeek, CEO van CM.com