Nieuws Financiën

De vijf grootste misverstanden over de autoverzekering

Iedere autobezitter is verplicht een verzekering voor de auto af te sluiten. Het is slim je goed te verdiepen in deze schadeverzekering, want voor je het weet betaal je teveel.

Irene van den Berg | Illustratie: Paul Kusters 4 april 2016

Autoverzekering

Onder een autoverzekering kom je niet uit. Maar dat betekent niet dat je genoegen moet nemen met de eerste de beste versie van deze schadeverzekering. De vijf grootste misverstanden op een rij.

Misverstand 1: Volledig casco is altijd de beste keuze

De volledig cascoautoverzekering, ook wel allriskverzekering genaamd, is de meest uitgebreide autoverzekering. Deze vergoedt schade aan je auto, ook als je zelf de veroorzaker bent. Je bent bovendien verzekerd tegen vandalisme en diefstal. Het is natuurlijk prettig dat je verzekeraar voor de schade opdraait als je per ongeluk tegen een paaltje rijdt, maar daar betaal je ook voor. Het is daarom slimmer een dekking te kiezen die past bij de waarde van je auto.

Een allriskverzekering wordt meestal afgesloten bij auto's tot vijf jaar oud. Daarna is de waarde van je wagen zo gedaald dat het zonde is om te betalen voor deze soort verzekering. Veel maatschappijen vergoeden namelijk alleen de nieuwwaarde als je auto in het eerste jaar wordt gestolen of total loss wordt verklaard. Daarna wordt de dagwaarde vergoed; het bedrag dat de auto op dat moment waard is. Voor je oude roestige bolide kun je dus beter alleen een verplichte WA-verzekering afsluiten. Die vergoedt de schade die je met je auto aan anderen veroorzaakt. Wil je iets meer zekerheid, kies dan voor de optie 'beperkt casco'. Dan is schade door diefstal, brand, ruitbreuk, storm, hagel of een aanrijding met een dier ook gedekt. Dit wordt meestal aangeraden voor auto's tot acht jaar oud.

Misverstand 2: Hoe meer kilometers, hoe hoger de premie

Hoe meer je rijdt, des te hoger het risico dat je een keer brokken maakt. Twee derde van de autoverzekeraars weegt daarom het aantal kilometers mee voor de premie. Gelukkig is het niet voor elke verzekeraar een probleem als je vaak in de auto zit. Zo kijken de ANWB, Centraal Beheer en Reaal niet naar het aantal kilometers dat je jaarlijks rijdt.

Er zijn ook verzekeringsmaatschappijen die andersom redeneren. Voor de WA- en beperkt cascoverzekeringen van Route Mobiel en Zelf geldt nu nog: hoe lager het aantal kilometers dat je jaarlijks maakt, des te hóger de premie. ,,De gedachte hierachter is dat een bestuurder die minder kilometers maakt, vaak ook minder geroutineerd is in het gebruik van zijn voertuig, waardoor hij meer met zijn auto bezig is dan met het verkeer,'' zegt Hidde Kuik van VIVAT Verzekeringen, dat beide labels voert. Dat blijkt in praktijk niet te kloppen. ,,In het tweede kwartaal laten Zelf en Route Mobiel het fenomeen van hogere premies bij minder kilometers los. Het aantal gereden kilometers blijkt geen betrouwbare factor om de premie op te baseren,'' zegt Kuik.

Misverstand 3: Het aantal schadevrije jaren is gelijk aan het aantal jaren dat je geen schade hebt veroorzaakt

Volgens brancheorganisatie voor tussenpersonen Adfiz schatten veel automobilisten hun schadevrije jaren te hoog in. De automobilist denkt namelijk dat het aantal schadevrije jaren gelijk staat aan het aantal jaren waarin hij geen schade heeft veroorzaakt. Dat klopt niet. Alleen de jaren waarin je op je eigen naam bent verzekerd, tellen mee als schadevrije jaren. Als je in een leaseauto van de zaak rijdt of als je drie jaar geen motorrijtuig hebt verzekerd op eigen naam, dan vervallen al je eerder opgebouwde jaren. Bovendien gaan er bij schade meteen vijf schadevrije jaren af, terwijl je elk jaar zonder schade maar één jaar opbouwt. Je kunt dus in de min staan, tot maximaal 5 jaar. Ook tellen de jaren na 15 jaar niet meer mee.

Dit misverstand kan verkeerd uitpakken voor een autobezitter. Als die van verzekeraar wisselt of een nieuwe verzekering sluit, geeft hij door onwetendheid te veel schadevrije jaren op. Hierdoor krijgt hij een lagere premie dan waar hij recht op heeft. Een nieuwe verzekeraar doet er soms wel een half jaar over om het werkelijke aantal schadevrije jaren te achterhalen. Hierdoor kun je achteraf met een heel vervelende rekening worden geconfronteerd. ,,Het is slim om je schadevrije jaren te achterhalen voordat je een nieuwe verzekering afsluit,'' adviseert Peggy van der Smitte van Adfiz.

Misverstand 4: Met een no-claim beschermer behoud je je schadevrije jaren

Was dat maar waar. Met een no-claimbeschermer kun je elk jaar één keer schade claimen, zonder dat je premie omhoog gaat. Maar je verliest helaas wel je schadevrije jaren. Dat is vooral problematisch als je wilt overstappen. De andere verzekeraar neemt de door de no-claimverzekering beschermde korting niet over, maar kijkt alleen naar de opgebouwde schadevrije jaren. De nieuwe premie kan daardoor veel hoger uitvallen. Kortom, met een no-claimverzekering hebben consumenten minder vrijheid om over te stappen. De no-claimbeschermer wordt dan ook steeds zeldzamer.

Misverstand 5: Autoverzekering is altijd duur

Een autoverzekering is geen goedkope verzekering. Maar er zijn trucs om je premie omlaag te brengen. De belangrijkste is: vergelijken loont! Want het prijsverschil tussen autoverzekeringen is groot. Een aantal jaar geleden berekende HoyHoy dat sommige autoverzekeraars bijna het drievoudige aan premies rekenen vergeleken met hun concurrenten. Er zijn veel sites die de verzekeringen vergelijken, zoals independer.nl en vergelijk-autoverzekeringen.com. De Consumentenbond heeft op de site een formulier dat je kunt invullen om te checken waar je je het goedkoopst kunt verzekeren.