Nieuws Financiën

Elk land zijn eigen hijskraan

Bert van den Hoogen | Foto: Peter Franken 1 december 2015

Elklandzijneigenbouwkraanmulticrane1065

'Zuid-Afrika? Acht tot twaalf ton. In vrijwel alle Afrikaanse landen wordt met bouwkranen gewerkt die niet veel meer capaciteit gebruiken.'' Ralph Breijer van Multi-Crane International kan van elk land en elke regio in de wereld zo oplepelen wat voor type bouwkraan er het meest wordt gebruikt. Vanuit het kantoor in Alphen aan den Rijn worden in goede tijden wereldwijd meer dan honderd kranen per jaar verkocht. Het bedrijf maakt de kranen niet zelf, maar koopt nieuwe en gebruikte bouwkranen om ze vervolgens weer te verkopen of te verhuren.

Waarom kopen bedrijven uit de hele wereld bij Multi-Crane een bouwkraan?"Dat is een kwestie van opgebouwd vertrouwen. Als een goede klant een order heeft, staat de kraan binnen twee weken in een container op een schip. We maken duidelijke afspraken over de levertijd en de betalingen en onze klanten kunnen rekenen op een uitstekende service. Als bijvoorbeeld twee maanden na levering een elektromotor kapotgaat, vergoeden wij de kosten voor vervanging. Dat is de beste reclame. Over de hele wereld hebben bouwbedrijven contact met elkaar. Als ze bij een ander op een bouwlocatie komen, zien ze onze kraan en horen ze hoe tevreden de eigenaar is.''

Reis je veel?"Dat valt ontzettend mee. In Nigeria hebben wij veel van onze klanten nooit ontmoet. In Zuid-Afrika kennen wij de meeste klanten wel. Bij de montage van bouwkranen is ook niet altijd iemand van ons nodig. Vaak heeft de afnemer zelf monteurs in dienst. Soms sturen we een monteur mee om instructie te geven voor gebruik en onderhoud. Hier in Alphen werken zeven mensen en we hebben één monteur in vaste dienst. We denken groot, maar blijven klein.''

Maar hoe verkoop je kranen zonder face-to-facecontact?"We maken gebruik van het netwerk. Soms kopen we een kraan in op voorraad en bieden die bij specifieke bedrijven aan. Als die bedrijven de kraan niet nodig hebben, heeft een van hun relaties misschien wel belangstelling. Voor ons zijn beurzen heel belangrijk. Daar ontmoeten we de grote spelers op deze markt."

Heb je een favoriete regio?"Afrika vind ik leuk. Je kunt er goede afspraken maken en klanten zijn snel loyaal. Met sommige klanten doen we al twintig jaar zaken en ze willen geen ander. Dat geeft vertrouwen en daar is het altijd om te doen.''