Nieuws Financiën

Horeca heeft verdere groei in het verschiet

Na een zeer succesvol 2015 stijgen de verkopen in de horeca naar verwachting met 3% in 2016. In de hotellerie en restaurantbranche realiseren bedrijven een bovengemiddelde groei. Cafetaria’s en fastservice groeien ook maar in een lagere versnelling. Cafés blijven achter bij de rest van de sector met een stabilisering van de omzetvolumes, blijkt uit onderzoek van het ING Economisch Bureau.

De Ondernemer 15 mei 2016

Horeca omzetgroei

1. Omzetgroei houdt aanDe omzetgroei houdt aan maar verliest wat aan vaart. De combinatie van meer bestedingsruimte bij consumenten en meer toeristen zorgde in 2015 voor de sterkste omzetgroei van dit millennium. Die combinatie blijft van kracht maar het tempo valt iets terug naar 3%. De horeca kent verschillende groeipaden. De aanhoudende concurrentie van festivals en de druk op de vraag door de vergrijzing beperken het groeivermogen van de branche.

“De uitdaging als horecaondernemer? Op zoek naar antwoorden op nieuwe partijen zoals Airbnb of Thuisbezorgd.nl. In uw markt met daarin steeds meer aanbieders draait het om focus op of prijs óf kwalitatief onderscheid", schrijft Jan van der Doelen, sectormanager Horeca.

2. Ondernemers positiever gestemdIn december gaf bijna 30% van de ondernemers aan dat hun winstgevendheid was verbeterd, bij ruim 55% was de omzet stabiel en bij bijna 15% verminderd.

Het aantal ondernemers dat belemmeringen ervaart is tot onder de 50% gedaald. Onvoldoende vraag, financiële beperkingen en zelfs het weer worden structureel minder vaak als belemmering genoemd.

3. Amsterdamse hotels vergroten prijsafstandIn Nederland zijn in 2015 ruim 41,5 miljoen nachten in hotels doorgebracht, een groei van ruim vier procent ten opzichte van een jaar eerder. Het vooruitzicht voor 2016 is positief, naar verwachting bezoeken meer (buitenlandse) gasten een hotel. Om de toenemende vraag te faciliteren staan voor 2016 een flink aantal hotelopeningen gepland. Verder wijzen cijfers op een groter wordende prijsafstand tussen Amsterdam en de rest van het land.

De impact van Airbnb op de hotellerie is veelbesproken. Vooralsnog groeit de markt, met name in Amsterdam, echter zodanig dat de (extra) Airbnb capaciteit oververhitting helpt voorkomen.

4. Omzetvolume restaurants naar historisch hoog niveauDe restaurants keren terug op hun pre-crisis niveau. Volgens het CBS realiseerden restaurants een volumegroei van ruim 6% in 2015. De verwachte groei in 2016 is gematigder (3,5%), maar de aanhoudende groei zorgt dat in 2016 het omzetvolume terugkeert op het niveau van de vorige piek van begin 2007.

Maaltijdbezorgers zien een interessante markt in het bezorgen van restaurantmaaltijden. Restauranthouders kunnen hun bereik hier fors mee vergroten maar tegelijkertijd brengt het de nodige uitdagingen met zich mee.

Cafés weten naar verwachting de lichte toename van hun omzetvolumes van eind 2015 in 2016 niet vast te houden. De lagere volumegroei in de gehele horeca leidt tot een stabilisatie bij cafés. De opleving van de populariteit van speciaalbieren laat zien dat consumenten in de horeca best bereid zijn een hogere prijs per consumptie te betalen mits daar ook een onderscheidend product tegenover staat.

Lees hier het volledige rapport.