Nieuws Financiën

Kolb investeert miljoenen in industrieterrein Moerdijk

Ad Goddrie 11 december 2015

Kolbinversteertinmoerdijk1065

Dr. W. Kolb Nederland BV gaat meerdere miljoenen euro's investeren op industrieterrein Moerdijk, dit schrijft BN De Stem.De producent van grondstoffen voor de wasmiddelenindustrie verwacht in 2017 in de Westelijke insteekhaven een tankterminal in gebruik te nemen voor de aanvoer van vetalcoholen. "Die worden nu nog met vrachtwagens aangeleverd, maar dat gaan we per schip doen", zegt sitemanager Mark Bramer.Vetalcoholen vormen voor Kolb de belangrijkste grondstof, samen met ethyleenoxiden, die van Shell Moerdijk worden betrokken. De vetalcoholen gaan per schip vanuit Male isië naar grote opslagtanks in Vlaardingen. De grondstof komt vervolgens per vachtwagen naar Kolb aan de Westelijke randweg op industrieterrein Moerdijk. "Wij willen de vetalcoholen in Rotterdam gaan overslaan op binnenvaartschepen om ze naar Moerdijk te brengen."Kolb wil daarvoor in de Westelijke insteekhaven een aanlegsteiger realiseren en volgens Bramer een kleine terminal aanleggen met vijf opslagtanks. "De vetalcoholen gaan we met een pijplijn van 1,7 kilometer naar onze productiefaciliteit vervoeren."

Iinfographic: Richard Gesell.De terminal komt nabij het parkeerterrein van Shell Moerdijk. Met Havenschap Moerdijk is al een leasecontract gesloten en de vergunningaanvraag loopt, zegt Bramer. "We willen in mei of juni met de aanleg beginnen, de terminal moet voorjaar 2017 in bedrijf komen." Hij wil niet zeggen hoe groot de investering precies is. "Voor ons is het grote voordeel dat we de aanvoer van een grondstof optimaliseren en zo de leveringsbetrouwbaarheid naar onze klanten verhogen."Ook wordt volgens de sitemanager een aanzienlijke milieuwinst geboekt. Jaarlijks komen er ongeveer 1.500 vrachtwagens vanuit Vlaardingen naar Kolb gereden. "En de prognose is dat daar nog eens 1.000 vrachtwagens per jaar bij gaan komen", zegt Kramer.Bij Kolb in Moerdijk, dochteronderneming van KLK-oleo, werken 75 mensen. "Tegen de economische crisis in, zijn we de afgelopen jaren flink gegroeid. De productie is ongeveer verdrievoudigd."Bramer vindt het moeilijk in te schatten of de tankterminal banen oplevert. Wel overweegt Kolb om de voorziening op termijn ook n derden te verhuren. "Maar dat is niet de eerste insteek. We gaan dit eerst voor onszelf goed in bedrijf brengen. Maar we hebben de aanlegsteiger misschien een week per maand nodig. Waarom zou je dan niet kijken of je de tanks in die andere drie weken nog slimmer kunt gebruiken."