Nieuws Financiën

Krikke verdubbeld omzet

Tussen grote jongens als Sligro en Hanos weet horecagroothandel Krikke uit Grou een opmerkelijke groei te realiseren, meldt Noordblog vrijdag.

Van onze redactie 27 november 2015

Vlees groei Krikke

Krikke was genomineerd voor de High Growth Award voor het beste groeibedrijf samen met DMT, een bedrijf in oa biogas, ging er met de winst vandoor in de regio Noord Nederland. Toch is Ivo Krikke (40), directeur van het gelijknamige bedrijf, reuze trots op de nominatie, omdat ‘het toch ook wel bijzonder is om zo te groeien in zo’n traditionele business’. Wat heet. De afgelopen vijf jaar verdubbelde het bedrijf de omzet ruimschoots naar circa 5 miljoen euro en verdubbelde het personeelsbestand naar 29 medewerkers.

GroeiDe Grouster ondernemer dankt de groeiversnelling mede aan zijn loopbaan bij KPN. Voordat hij acht jaar geleden toetrad tot het familiebedrijf – opgericht in 1951 door grootvader Gerrit Krikke – werkte hij acht jaar bij het bel- en ICT-concern, op de vestigingen in Groningen en Den Haag. ,,Wat ik daar geleerd heb, is om te werken met heldere doelen. Je hebt als manager of een bedrijf een droom en met doelstellingen geef je daar handen en voeten aan”, zegt Krikke, die drie jaar geleden de groothandel overnam van zijn vader Henk.

BedrijfHet doel van Krikke voor het groothandelsbedrijf is om te gaan voor kwaliteit, unieke etenswaar en een warm personeelsbeleid. Door de inzet op bijzondere producten mag Krikke veel noordelijke horecabedrijven in het hogere segment tot zijn klantenkring rekenen. Ze nemen ook Friese streekproducten van hem af zoals; hammen van slagerij Dantuma in De Westereen, de worsten van worstmakerij Spijkerman in Akkrum, de mosterd van de Wartenster in Warten of de kazen van meerdere kaasboerderijen in de provincie. "Met zo’n segment kun je je onderscheiden en met advies van grote waarde zijn voor de horecaondernemer."

AmbitieDe ambitie is om ook de komende vijf jaar de omzet te verdubbelen. Het werkgebied blijft Noord-Nederland. "In Friesland zijn we heel sterk, in Groningen en Drenthe is nog veel te winnen. Dat is verstandiger dan de boer op gaan in bijvoorbeeld Limburg. Klanten weten dat ze ons 24 uur per dag, 7 dagen in de week kunnen bereiken. Die service is niet vol te houden met klanten in Zuid-Nederland.”