Nieuws Financiën

Masterclasses in de groothandel

Malou Seijdel | Foto: Bart Jansen 18 december 2015

Masterclassesindegroothandel1065

Een barista maakt perfecte latte macchiato, een van de gerenommeerde koks legt uit hoe je kalfstong zo mals krijgt - het mag ook meteen geproefd worden. En een vinoloog showt enkele van de 2800 wijnen. Beleven en geïnspireerd raken, dát is waar het om draait bij een bezoek aan de groothandel anno 2016. AD nam een kijkje bij Sligro, Hanos en Makro.

Met drie Sligro's, twee Makro's en sinds een maand bovendien een Hanos - begin november werd de eerste vestiging van Zuid-Holland geopend aan de Kleveringweg in Delft - is deze regio heel wat zelfbedieningsgroothandels rijk. Een snel rondje internet leert dat momenteel bij Hanos - te herkennen aan paars met goud logo - de kalfsoester en stoofperen in de aanbieding zijn.

Likeuren en kipfilethaasjesBij de in blauw en geel gehulde Makro - sinds 1969 gevestigd in de Haagse regio - zijn de likeuren en kipfilethaasjes op dit moment voordelig en restauranteigenaren die voor de feestdagen voor 'een klein prijsje' kalfsentrecôte en varkenshaas op de kop willen tikken, kunnen terecht bij Sligro. Dié zaak is al sinds jaar en dag te herkennen aan het groen-gele logo.

Beleven en inspirerenZolang het fenomeen groothandel bestaat, kunnen ondernemers er terecht voor voordelige grootverpakkingen én verse producten. Wekelijks verspreiden de zaken folders, inmiddels allang niet meer slechts per post, maar ook digitaal. De groothandel heeft echter óók heel wat veranderingen doorgemaakt. Zo zijn de woorden 'beleven' en 'inspireren' een steeds centralere rol gaan spelen.

De ondernemer die Sligro Forepark binnenloopt - de vestiging werd afgelopen zomer in een nieuw jasje gestoken en werd heropend als Sligro 3.0 - komt meteen terecht in de 'coffee-corner,' waar een opgeleide barista demonstreert met welke producten je de 'allerbeste' koffie maakt. Zo'n 25 apparaten staan om hem heen - 'elk weer nét met een andere werking en ander resultaat.' Behalve de koffie, zijn ook de apparaten aan te schaffen.

Niet meer alleenIn de groothandel van 2016 struint de ondernemer niet in zijn eentje met een kar door de winkel, maar wordt hij van alle kanten geholpen door vis-, vlees-, en wijndeskundigen. Frans Kieftenbeld, vestigingsdirecteur van Hanos: "De klant kan sámen met de specialist van bijvoorbeeld de visafdeling verse exemplaren uitzoeken. Die kunnen overigens direct door de ondernemer meegenomen worden, maar er is ook een bezorgdienst. Andersom kan ook: de ondernemer bestelt 's avonds een vissoort, die wordt 's nachts gevangen en om 6.00 uur ligt het - gefileerd en wel - bij de ondernemer in de koeling."