Nieuws Financiën

Nooit meer verzendkosten Bol.com

David Bremmer 3 december 2015

Nooitmeerverzendkostenbolcom1065

Veel prijsbewuste mensen ergeren zich er kapot aan: zie je een mooi Sinterklaascadeau van 19,95 bij Bol.com, kom je nét een stuiver tekort voor gratis verzendkosten. Dankzij Jelle van de Vliet is die ergernis voorgoed verleden tijd. De 23-jarige Vlaamse student ontwikkelde een 'rekeningopvuller' voor Nederlands grootste webwinkel.

De online tool zoekt automatisch naar een spotgoedkoop e-book dat de 20 eurogrens vol maakt. Vanaf dat bedrag is de verzending van het pakketje immers gratis. Het e-book wordt vervolgens meteen in je winkelkarretje bij Bol.com gedropt. Van de Vliet, student marketing, haalde het idee uit zijn eigen leven. "Begin november wilde ik de biografie Ik ben Malala kopen en die kost 19,99: precies één cent te weinig dus. Op internet zag ik vervolgens veel mensen die tegen hetzelfde probleem aanlopen." Twee dagen bouwenIn twee dagen tijd bouwde hij de software en zette die online. "Dankzij onder meer Facebook ging het snel lopen." Inmiddels krijgt hij deze week voor Sinterklaas zo'n 2.000 bezoekers per dag. Van de Vliets 'opvuller' leidt tot soms hilarische resultaten: wie nog 1 cent nodig heeft om gratis verzending te krijgen, kan het Franse vampierboek Nécro Paulo van Philippe Alexandre aanschaffen. Bij acht cent volgt een Russische roman.

E-boekenVan de Vliet koos bewust voor e-boeken. "Die zijn immers altijd op voorraad en maken de bestelling niet groter." Door het succes denkt hij er over ook voor andere grote webwinkels rekeningopvullers te maken. Enthousiaste webklanten vragen hem bovendien het zoeken naar andere producten dan e-books mogelijk te maken. "Bijvoorbeeld naar andere handige, kleine producten zoals tandenstokers of make-up. Ik neem dat serieus in overweging."

Bol.comBol.com prijst de jonge Vlaming voor zijn initiatief. "Klanten vragen ons vaker om tips om een bestelling tot 20 euro aan te kunnen vullen", zegt directeur Daniël Ropers. "Het is leuk dat deze vraag is opgepakt door een klant. Wij staan altijd open voor creatieve oplossingen die online winkelen nóg gemakkelijker maken."

Van de Vliet hoopt op een toekomst als online marketeer in Nederland. "Alle grote webshops bij ons komen gek genoeg uit Nederland. Jullie zijn daar iets eerder mee begonnen, denk ik."