Nieuws Financiën

'Ondernemers moeten zich online verenigen'

Het is moeilijk om met een lokale webwinkel op te boksen tegen grote web-spelers als bol.com en zalando.nl. Toch is de zelfstandige winkelier die digitaal gaat niet volledig kansloos. 'Ondernemers in één straat moeten zich online verenigen.'

MALOU SEIJDEL 23 november 2015

Ondernemersonlineverenigen1065435

Het is moeilijk om met een lokale webwinkel op te boksen tegen grote web-spelers als bol.com en zalando.nl. Toch is de zelfstandige winkelier die digitaal gaat niet volledig kansloos. 'Ondernemers in één straat moeten zich online verenigen.'

Een dag voor pakjesavond vliegen bij bol.com gemiddeld acht bestelling per seconde over de virtuele toonbank, Wehkamp.nl trekt jaarlijks 128 miljoen bezoekers en de internationaal opererende online kledingwinkel Zalando verwacht dit jaar drie miljard euro omzet.

Veranderend consumentengedragHet succes van de grootste webshops van Nederland heeft volgens econoom en retaildeskundige Cor Molenaar, die onlangs het boek Kijken, kijken, anders kopen over het veranderende consumentengedrag publiceerde, alles te maken met het vertrouwen dat de klant in die webwinkels heeft. "Wie een boek bij bol.com bestelt, weet zeker dat het de volgende dag netjes in de brievenbus ligt."

Lokale winkeliersHet vertrouwen van deze klanten in de webwinkel van een kleine, zelfstandige ondernemer ontbreekt volgens Molenaar daarentegen. "Logisch: maar weinig lokale winkeliers kunnen op tegen de snelle, kosteloze bezorging van de allergrootste webshops. Wanneer een consument een bepaald product van een kleine winkelier ook bij Bol of Wehkamp kan kopen, zal hij het daar negen van de tien keer bestellen."

Molenaar vindt het dan ook onverstandig als de gevestigde groenteboer of boekhandel zomaar een webshop begint. "Steek liever energie in een mooie website die mensen prikkelt je fysieke winkel te bezoeken."

PlatformVolgens de retaildeskundige liggen er op lokaal niveau echter wel kansen in een webshop met producten uit zowel de boekhandel, als de groenteboer en schoenenzaak uit het plaatselijke winkelcentrum. ,,Zelfstandige ondernemers uit één gebied zouden veel vaker gezamenlijk een online platform moeten beginnen voor de mensen die al boodschappen doen in hun fysieke winkels," legt Molenaar uit. "Kleine ondernemers kunnen samen namelijk wél die snelle service en bezorging bieden. Als ze goede afspraken met elkaar maken, kunnen ze ervoor zorgen dat producten uit verschillende winkels binnen een uur bezorgd worden - snéller dus dan bol.com en AH.nl - aan hun klanten. Die wonen immers om de hoek."

De buurtbewoner kan op die manier kiezen of hij boodschappen gaat doen bij zijn vaste bakker en slager of dat hij dezelfde producten laat bezorgen. Molenaar: ,,De gevestigde winkelier kan dus succesvol een webshop beginnen, mits dat in samenwerking met de buren gebeurt."