Nieuws Financiën

'Ons netwerk is het kroonjuweel'

Herman Stil | Foto: Jacqueline de Haas 16 december 2015

Klmtopmanelbers1065

Vliegmaatschappij gooit het roer om, zegt topman Pieter Elbers. "We kunnen bestemmingen eerder rendabel maken."

Na bezuinigen is het nu tijd voor groei bij KLM. Met komende zomer in één klap zes nieuwe bestemmingen, vaker vliegen op bestaande lijnen en splinternieuwe toestellen wil KLM Nederlandse reizigers terughalen van concurrenten als Easyjet.

Europese bestemmingenAfgelopen zomer voegde KLM al drie Europese bestemmingen toe. "In twee jaar is ons Europese netwerk daarmee fors vergroot," zegt KLM-topman Pieter Elbers.

De maatschappij zal, met een nieuwe strategie, ook in de toekomst veel sneller bestemmingen blijven toevoegen."Voorheen wachtten we met een nieuwe bestemming tot er voldoende passagiers waren om meteen drie keer per dag naar zo'n bestemming te vliegen. Dat kostte tijd. Nu beginnen we met één keer per dag. Dat stelt ons in staat een bestemming veel sneller rendabel te maken."

Niet te lang wachtenVolgens Elbers leerde KLM dat van de Amerikaanse partner Delta Air Lines. "Niet te lang wachten, maar snel inspelen op de markt. Wordt het een succes, dan kunnen we snel doorgroeien naar meerdere vluchten per dag, zoals we nu met Turijn en Krakau doen, bestemmingen die we afgelopen zomer toevoegden."

Snelle groeiSnelle groei in Europa moet KLM niet alleen meer passagiers brengen maar ook de Europese activiteiten weer in de zwarte cijfers brengen. De groeispurt van komende zomer, met de nieuwe bestemmingen Dresden (Duitsland), Valencia (Spanje), Genua (Italië), Southampton en Inverness (Groot-Brittannië) en een nog onbekende internationale bestemming, betekent een capaciteitsuitbreiding van circa 3 procent. "Het resultaat in Europa is de afgelopen jaren al sterk verbeterd", zegt Elbers. "De kosten zijn, mede door de cao-afspraken met het personeel, dit jaar duidelijk gedaald. We hebben onze Boeings 737 anders ingericht, zodat er meer passagiers in kunnen. Daardoor stijgt de capaciteit, maar is ook de beladingsgraad toegenomen."

De nieuwe groeistrategie in Europa heeft ook een ander doel: KLM aantrekkelijker maken voor mondiale partners. "Het Europese netwerk is ons kroonjuweel, dé toegevoegde waarde die we kunnen bieden ten opzichte van de concurrentie uit de Golfregio. Door in één keer vijf bestemmingen toe te voegen vergroten we de aantrekkelijkheid van KLM als partner."

Andersom kan KLM profiteren van het regionale netwerk van de partners. "Op basis van dat Europese netwerk hebben we overal in de wereld een verhaal om nieuwe verbanden aan te gaan en verder te groeien met bestaande partners. Zo praten we nu verder met onze Chinese partners over een nauwere bintenis. Zelfs met Delta is de samenwerking niet uitontwikkeld. Die zijn deze zomer op basis van onze Europese activiteiten begonnen met vluchten van Schiphol naar Salt Lake City. Die draaien als een trein."

Op basis van de Europese activiteiten zoekt KLM nu ook naar alternatieven voor Malaysia Airways, dat vorige week onverwacht bekendmaakte de samenwerking met KLM te verbreken. Het bedrijf stopt daarbij niet alleen met vluchten naar Schiphol, maar gaat bovendien in zee met aartsrivaal Emirates.

"De overstap van Malaysia is niet bepaald goed nieuws voor KLM, Schiphol en de Nederlandse economie", zegt Elbers. "Emirates kan zo meer passagiers vanuit Schiphol meenemen naar bestemmingen in Zuidoost-Azië en een grotere rol gaan spelen in het verkeer naar Australië en Nieuw -Zeeland."

Overspelige partnerKLM, dat al dagelijks naar Kuala Lumpur vliegt, overweegt nu een tweede dagelijkse vlucht om het wegvallen van de overspelige partner op te vangen. "Vooralsnog houden we onze samenwerking met Malaysian voor zeven regionale bestemmingen in Zuidoost-Azië."

Dinsdag werd bekend dat KLM de relatie met het Indiase Jet Airways uitbreidt. Er komen dagelijkse retourvluchten van Schiphol naar Mumbai en Delhi

SupercompetitiefVoor de cruciale overstapverbindingen naar Australië en Nieuw-Zeeland die Malaysia Airways op zich nam, wil KLM de banden met partner Etihad uit Abu Dhabi sneller aanhalen. "De routes van Europa naar Australië en Nieuw-Zeeland zijn supercompetitief. Wij kunnen die bestemmingen met Etihad aanbieden via een overstap in Abu Dhabi."

Beide maatschappijen werken nu al samen op 37 bestemmingen. Etihad en KLM vliegen twee keer per dag tussen Schiphol en Abu Dhabi. "Hun passagiers kunnen op Schiphol kiezen uit onze Europese bestemmingen, wat ook weer aantoont hoe belangrijk ons Europese netwerk is. De enige manier om partijen als Etihad geïnteresseerd te houden in ons, is Amsterdam als hub te houden met een sterk Europees achterland."

PartnerlandschapDe stap van Malaysian onderstreept volgens Elbers nog maar eens hoe dynamisch het partnerlandschap in de luchtvaart is. "Het toont aan hoe belangrijk het is dat we alert en aantrekkelijk blijven voor nieuwe partners. Zeker in Azië is er nog volop beweging. We zijn voor die maatschappijen alleen aantrekkelijk als we iets te bieden hebben: een sterke aanwezigheid in Europa."