Nieuws Financiën

Rotterdamse haven boekt recordjaar

Leon van Heel 11 december 2015

Haven Rotterdam 5

De olie klotst praktisch over de kades in Rotterdam, aldus het AD. Het zwarte goud is niet aan te slepen voor de vijf Rotterdamse raffinaderijen en de nog eens vijf brandstoffabrieken in Zeeland, België en Duitsland die met een pijpleiding aangesloten zijn op Europa's grootste haven. Ze draaien voluit. Shell en ExxonMobil kondigden pas nog mega-investeringen aan. Bij elkaar pompen die twee concerns zo'n 1,5 tot 2 miljard euro in hun raffinaderijen. Fossiele brandstof niet meer van deze tijd? Daar merken ze in Rotterdam helemaal niets van. En laat de haven nu voor de helft van de overslag afhankelijk zijn van olie.

President-directeur Allard Castelein van het Havenbedrijf Rotterdam presenteerde gisteren op de Dag van de Haven klinkende cijfers. Het zijn nog niet de officiële jaarcijfers, maar traditiegetrouw is het jaarlijkse havenfeest in het Nieuwe Luxor Theater het moment voor de havenbeheerder om een tip van de sluier op te lichten.

MargesDe oliehausse dankt Rotterdam volledig aan de extreem lage olieprijs, zegt Castelein. "Begin dit jaar bedroeg die 112 dollar per vat, gisteren was dat nog 40,12 dollar. Met die prijs zijn de marges van de raffinaderijen pakweg verzesvoudigd", weet de haventopman met een Shell-verleden.

De olieoverslag groeit dit jaar met 7 à 8 procent in vergelijking met vorig jaar. De hoeveelheid olieproducten als diesel en kerosine dat de haven in en uit gaat zelfs met 15 procent. "Hoe lang dit doorgaat, weet ik niet. Ik denk niet dat we volgend jaar weer zulke groeicijfers zullen presenteren. Zoveel meer dan nu kunnen we niet overslaan. Maar de fossiele brandstoffen zullen nog lang belangrijk blijven."

Shell en ExxonMobil pompen hun aangekondigde investeringen in schonere productie, haast hij daaraan toe te voegen. "Dat is een eis van deze tijd", vindt Castelein, die sinds zijn aantreden 2 jaar geleden verkondigt dat er sprake is van 'een verandering van tijdperk'. "Voor welvaart en banen moeten we bestaande bedrijvigheid koesteren en tegelijkertijd nieuwe omarmen."

Vloeibaar gasDaarom speurt het Havenbedrijf wereldwijd naar nieuwe bedrijfjes die heel groot kunnen worden, verklaart hij. De haven wil die huisvesten en verder begeleiden. En daarom investeert de havenbeheerder ook in nieuwe, groene brandstoffen.

Als een van die toekomstige steunpilaren noemt hij liquid natural gas (lng), ofwel vloeibaar gas. De Rotterdamse haven heeft een grote terminal voor deze schone brandstof en ook al een lng-tankstation voor trucks.

HefschipEen andere steunpilaar is volgens Castelein de offshore-industrie. Zijn Havenbedrijf haalde het afgelopen jaar bedrijven binnen die windmolenparken op zee bouwen en ook het afbouwen van het grootste hefschip van de wereld gebeurt in de Rotterdamse haven. "Bij de afbouw van deze Pioneering Spirit zijn zo'n 400 bedrijven betrokken, van de leverancier van de broodjes tot de fabrikant van de hefbomen."De Pioneering Spirit ontmantelt booreilanden. Het demonteren van die booreilanden moet straks ook in Rotterdam gebeuren, vindt Castelein. "Dat proberen we hier ook te huisvesten. Die nieuwe bedrijvigheid laat zich niet in overslagcijfers meten, maar hebben vanwege de werkgelegenheid wel een grote maatschappelijke waarde."

ProtestWerkgelegenheid is een heet hangijzer in de Rotterdamse haven. Door de automatisering, vooral in de containeroverslag, dreigen banen voor havenwerkers verloren te gaan. De vakbonden zijn met het Havenbedrijf en de werkgevers in de containeroverslag in gesprek over een sociaal vangnet. Enkele tientallen havenarbeiders protesteerden gisteren voor het Nieuwe Luxor.

Zo klinkend als de cijfers voor olie, zo mager zijn ze in de containeroverslag. De Rotterdamse haven noteert dit jaar in die sector geen groei, 0 procent, ondanks de aanleg van de Tweede Maasvlakte. De hypermoderne bedrijven op dit nieuwe havengebied draaien al, maar nog lang niet naar behoren. "Als ze gaan draaien, komen de schepen", maakte Castelein op een rondgang langs de grote scheepvaartbedrijven.

Die varen nu vooral naar Antwerpen, constateert hij. De Vlaamse concurrent stevent af op een spectaculaire groei in de containeroverslag. "Dat steekt enorm", geeft hij toe. "Maar ik ben ervan overtuigd dat wij in 2016 een sterke groei in de containeroverslag gaan ervaren", blikt hij voorzichtig vooruit naar een volgend recordjaar.