Nieuws Financiën
Tips & tricks voor geld besparen op kantoorruimte
Huisvestingskosten zijn voor veel bedrijven een molensteen om de nek. In de whitepaper ‘Zo Bespaar je op de Huurkosten van Kantoorruimte’ geeft adviesbureau SKEPP tips & tricks om geld te besparen bij het huren van kantoorruimte. Want ieder bedrijf houdt haar vaste lasten natuurlijk graag zo laag mogelijk.

TIP 1: Amstelveen en Capelle zijn Goedkoper dan Amsterdam en Rotterdam
Huur kantoorruimte in een satellietstad in plaats van in één van de tien grootste steden van Nederland. Moet je om welke reden dan ook toch kantoorruimte houden in één van deze grote steden, kies dan voor een slimme locatie net buiten de ring of tenminste buiten het centrum.
TIP 2: Haal het maximale uit de ‘vierkante meters’Huur geen vierkante meters die je niet benut, probeer efficiënt te huren. Overweeg daarbij de opties van coworking, indien je een kantoorkamer te duur vindt. Als (middel)groot bedrijf kun je vaak flink besparen door vergaderruimte te delen!
TIP 3: Te veel flexibiliteit in je huurcontract kost je onnodig geldVoorkom onnodige flexibiliteit in je huurcontract indien je niet verwacht gebruik te gaan maken van deze flexibiliteit. Huur je tenminste één jaar, of nog liever, meerjarig? Dan kun je bij de verhuurder een betere huurprijs afdwingen. Hoewel de verhuurder vaak niet bereid is om de huurprijs te laten zakken, is de verhuurder wel genegen om een huurvrije periode te geven.
Vergelijk appels met appels en laat je niet afleiden door zogenaamde lage huurprijzen die vaak alleen de kale huur omvatten. Steeds vaker huur je all-in, inclusief gas/water/licht, internet & telefonie, parkeer- en vergaderkosten maar ook koffie en lunch. Hierdoor betaal je uiteraard een hogere 'huurprijs'. Echter kunnen de 'total costs of ownership' over de totale looptijd flink lager uitpakken. Ook meubilair zit steeds vaker bij de huurprijs inbegrepen. Overigens kunnen de kosten van meubilair ook prima worden ingezet als punt van onderhandeling.