Nieuws Financiën
Gratis of betaald parkeren: de voorkeuren
De roep om gratis parkeren zwelt aan, mede om binnensteden een impuls te geven en leegstand tegen te gaan. In Zwolle moet betaald worden, net als in Kampen, maar in Steenwijk kost de auto stallen sinds ruim een jaar precies 0 euro. Is dat dan de oplossing? De Stentor vraagt het bezoekers, bewoners en ondernemers.

Thomas Vlieger is eigenaar Brasserie Het Vliegerhuys in het centrum van Zwolle. Hij woont op loopafstand van zijn restaurant. Wat vindt hij ervan dat bewoners en bezoekers moeten betalen voor parkeren? ,,De prijs die we nu moeten betalen is goed. Het onderhoud kost nou eenmaal ook geld en het is heel normaal om daar een bijdrage aan te leveren.'' Hij denkt niet dat afschaffen van betaald parkeren een wezenlijk verschil maakt. "Mensen komen volgens mij vanzelf wel naar de stad, als ze dat echt willen. Ik denk niet dat die paar euro per uur daarvoor de grootste belemmering is.''
GoedkoperVan binnenstadbewoner Eibert van der Linden mogen er wel een paar dubbeltjes van het tarief af. "Ik vind 2,80 euro per uur wel een hoop geld, 2,50 is genoeg. Het winkelen in en bezoeken van Zwolle wordt denk ik wel aantrekkelijker wanneer het parkeren in ieder geval goedkoper kan. Gratis is misschien niet haalbaar, maar ik denk dat het al heel veel scheelt als er een paar centen van het tarief af gaan. Ik denk dat er genoeg verdiend wordt met de parkeertarieven en dat er niet opmerkelijk veel verandert wanneer deze met bijvoorbeeld 30 cent omlaag gaat."
InvesteringVoor binnenstadbezoekster Charlaine van Steenis is het geen enkel punt parkeergeld te betalen."Ik wil best geld betalen voor die mooie parkeergarages hier. Het is overdekt en je auto is er veilig. Er wordt veel geld in geïnvesteerd, dus dan is het logisch als daar ook wat voor wordt teruggevraagd. Het is misschien niet goedkoop hier, maar waar wel? Zo vaak ga ik ook niet een dagje uit, dus dan vind ik het ook niet erg om voor goede kwaliteit eens een keer wat meer te betalen. Wees blij dat er zulke mooie parkeergarages zijn. Dat is niet in elke stad het geval.''
SteenwijkTja, maar in Steenwijk hebben ze aan de rand van de stad nog niet zo lang geleden een nieuw parkeerdek geopend. En daar is het wél gratis. Goede zaak, vindt Jorrit Muurling van Muurling Oogzorg. Volgens hem is het zelfs van groot belang voor de toekomst van de stad. "Een belangrijke factor voor ondernemers om in de binnenstad te kunnen overleven. Klanten zitten hier bij ons wel eens een paar uur binnen. Dan is het heerlijk dat je de parkeerschijf op twee uur kunt zetten, zonder dat je steeds naar de parkeerautomaat hoeft te hollen. Voor bezoekers moet de binnenstad immers aanvoelen als een warm bad. Maar of het meer bezoekers trekt weet ik niet." De kosten van beheer en onderhoud van parkeerplekken kunnen wat hem betreft 'gewoon' uit de algemene middelen gedekt worden.
Bewoner én ondernemer Hilco Snoeken ziet het bezoek aan Steenwijk wel toenemen. "Ik weet het zeker. Vooral op zaterdag merk je dat het een stuk drukker is in het centrum."
DuurGerdi Otten zou het in Kampen ook wel willen, vrij parkeren. Ze staat met haar groente- en fruitkraam op de Plantage, het centrale plein in de binnenstad. "Ik hoor het vaak bij de klanten: de auto parkeren om snel groenten te kopen, is duur." Otten wil meer parkeerplaatsen met een parkeerkaart of, nog beter, iedereen gratis laten parkeren. Zoals ook in Dronten gebeurt.
Dat gratis parkeren de stad zal helpen meer bezoekers te lokken, daar gelooft binnenstadbezoeker Mijboom dan weer niets van. "Wie kijkt er nu op die enkele euro's? Mensen laten zich echt niet tegenhouden."
Miranda Hooisma werkt in tabaksfabriek De Eenhoorn in de Oudestraat. Ze hoort collega's vaak praten over het parkeren in Kampen. "Het kost veel geld, eigenlijk zouden mensen die wonen en werken in Kampen gratis moeten kunnen parkeren." Gaat ze zelf de stad uit om bijvoorbeeld te winkelen in Zwolle, dan pakt ze de trein of bus. "Met de auto moet je je zo haasten. Je moet opschieten of je bent veel geld kwijt aan het parkeren."