Nieuws Financiën

Wie niet kiest, verliest

Lorraine Vesterink 24 november 2015

Zzp kiezen verliezen kennis netwerk

Heb jij moeite met kiezen? Leidt dat er soms toe dat je keuzes uitstelt en uiteindelijk de knoop helemaal niet doorhakt? Niet kiezen is ook een keuze, maar wie niet kiest, heeft bij voorbaat verloren.

Van de ondernemers vinden vooral zzp'ers het lastig een goede boterham te verdienen. Ruim zeventigduizend ondernemers leven onder bijstandsniveau. Onnodig, die vaak verborgen armoede, want de markt is groot genoeg voor iedereen.

De markt is zelfs zo groot, dat je er makkelijk kunt verdwalen. Het is dus belangrijk dat je weet wat jouw plek is, dat je durft te kiezen.

Het is waar: kiezen is verliezen. Maar door te kiezen, kun je ook winnen. Dat doe je door te geloven in overvloed. Dit principe geldt niet alleen voor ondernemers, maar voor ons allemaal. Zo zijn er voor werknemers genoeg promotiemogelijkheden, voor singles voldoende vissen in de vijver en voor ouders altijd momenten om samen iets leuks te ondernemen. Op één voorwaarde: je moet het lef hebben keuzes te maken.

Maar stel je voor dat je een te kleine doelgroep definieert en dat je daardoor kansen laat liggen. Afgelopen week vertelde een ondernemer mij dat hij daar bang voor was. ,,Als ik mensen uitsluit, heb ik minder klanten en uiteindelijk dus minder inkomen.'' Deze man is geen uitzondering. Veel ondernemers willen er voor iedereen zijn, maar deze gedachte is voor een ondernemer een bijzonder onhandig vertrekpunt. Juist door te kiezen en jezelf te beperken trek je meer klanten en bovendien de klanten die je wilt hebben.

Een gewichtsconsulent ontwikkelde een afvalmethode voor zwaarlijvige beroepschauffeurs. Daarmee sloot ze andere mensen niet uit, maar ze focuste wel, waardoor ze niet meer passief hoefde af te wachten wie van haar diensten gebruik wilde maken en ze haar doelgroep actief en gericht kon benaderen.

Nog een voorbeeld. Een masseur had honderd klanten per jaar, wat haar een omzet opleverde van 7500 euro. Toen ontwikkelde ze een methode waarmee ze pijnvrij kon masseren. Het bedrijfsresultaat loog er niet om: negenhonderd klanten per jaar en een omzet van 45.000 euro, een toename van 500 procent.

Maar hoe kun je nu focussen wanneer je het al lastig vindt te kiezen tussen twee opties? Simpel: door jezelf te trainen. In het geval van die twee opties, kun je ze allebei een cijfer geven tussen 1 en 10. Denk daar niet te lang over na, volg je eerste ingeving en vertrouw er vervolgens op dat de optie met het hoogste cijfer op dit moment de juiste keuze is. Zo kies je vanuit je intuïtie, jouw eigen oneindige bron van kennis. Eindigen de twee opties gelijk, dan zijn ze allebei even goed (of slecht). Kies in dat geval de optie die anderen het meest te bieden heeft.

Deze methode geeft je handvatten bij het maken van zakelijke keuzes, zoals het bepalen van je doelgroep, maar ook bij het maken van keuzes in je privéleven. Naar welk verjaardagsfeest ga je wanneer er twee feesten op hetzelde tijdstip in je agenda staan? Wat wordt je vakantiebestemming? In welke vriendschap wil je meer tijd steken?

Hoe je keuze ook uitvalt, kies in alle gevallen voor jezelf. Dit klinkt misschien egoïstisch, maar als iedereen voor zichzelf kiest, is er onder de streep voor iedereen gekozen. Bovendien: wanneer je kiest voor je eigen geluk, heb je anderen veel meer te bieden. En daar wint iedereen bij.

Vanuit haar bedrijf De Unieke Ondernemer begeleidt Lorraine Vesterink ondernemers bij vragen over bijvoorbeeld visie en financiering. Ze heeft negen boeken voor ondernemers geschreven.