Nieuws Financiën

'Winkelkassa gaat niet gelijk rinkelen'

Peter van den Belt | Foto: Pim Mul 3 februari 2016

Goudamauricekosterkaas1065

Goudse winkeliers verwachten eerder niet, dan wèl te profiteren van de uitverkiezing tot beste binnenstad. Velen verbazen zich over de titel, terwijl de positieve ondernemers wel meer bezoek verwachten. Dat schrijft het AD woensdag.

Dit blijkt uit de binnenstadenquête van deze krant. De vragenlijst is ingevuld door 134 winkeliers: 43 procent (58 mensen) verwacht niet of nauwelijks effect van de verkiezing tot beste binnenstad van middelgrote steden, 38 procent (52 mensen) is hoopvol gestemd en 18 procent (24 winkeliers) liet de vraag onbeantwoord.

"Wij denken absoluut niet te profiteren. Ik vraag me af waarom Gouda het geworden is,'' zeggen medewerkers bij Bakker Bart aan de Kleiweg. "Mijn klanten zijn er niet van op de hoogte,'' zegt Anneroos Elenbaas van Pieces, eveneens aan de Kleiweg.

Weinig bekendheid"De titel heeft weinig bekendheid buiten Gouda", ervaart J. van Engen van Didi. Op die lijn zit ook Karry Folkerts van Hobby Shop Gouda aan de Lange Groenendaal. "Ik denk dat de titel geen toegevoegde waarde heeft, omdat er landelijk weinig tot geen media-aandacht aan geschonken is. Ik doe hier dus verder niets mee.''

Maria Schuite van La Deinte Lingerie aan de Kleiwegstraat denkt dat vooral ondernemers aan de Markt van de uitverkiezing profiteren. Olga Carbo van de Etos is een van de winkeliers die het heel opmerkelijk vindt dat Gouda tot beste binnenstad is verkozen. "Want er is veel leegstand en een slecht parkeerbeleid.'' Aan P. Koning van Hurricane aan de Wijdstraat is de titel geheel voorbijgegaan. "We hebben hier niet eens van gehoord.''

SamenwerkenDe winkeliers die wel effect verwachten van de uitverkiezing tot beste binnenstad, maken er in sommige gevallen melding van op de eigen website, gebruiken het gegeven in hun advertentie - zoals keurslagerij Konermann - of vermelden het in een flyer, zoals Halfords.

Irene Klein-Haneveld, van Bijbelshop Samma aan de Turfmarkt: "We profiteren er allemaal van. Vooral als we blijven samenwerken." Maurice Koster van het Gouds kaashuis aan de Hoogstraat is bijzonder enthousiast. "Wij profiteren zeker. De uitverkiezing brengt meer mensen naar de stad en niemand gaat naar huis zonder echte Goudse kaas.''

Extra bezoekers"Het creëert sowieso extra bezoekers,'' zeggen Lidia Pronk en Laurie Kruiper van Rituals. "Hoe meer aanloop, hoe beter", zegt Tineke Hoekstra van TienSport. Bob Houkes van Kaldi Koffie zegt dat de titel de nieuwsgierigheid van potentiële bezoekers prikkelt. "Maar wij moeten ervoor zorgen dat we de verwachtingen waarmaken.''

Ook Paula Siegrest van Anna van Toor beseft dat de uitverkiezing verplichtingen met zich meebrengt. "Om echt te profiteren, moet Gouda wel actief zijn. De kerstmarkt stelt de laatste jaren bijvoorbeeld niet veel meer voor. Toeristen die naar Gouda komen, moeten niet teleurgesteld worden.''

"Ondernemers kunnen wel wijzen op de leegstand, maar die heb je overal", zegt stadsmanager Ronald van Rossum. "De titel 'beste binnenstad' hebben we gekregen omdat we op de goede weg zijn. De jury heeft gezien dat Gouda veel stappen heeft gemaakt. En het is best knap om als ondernemer nu nog niet gehoord te hebben dat we de beste binnenstad van de middelgrote steden zijn. Alle ondernemers hebben hierover een brief gehad."

Van Rossum wijst er op dat het effect van de titel vooral op de lange termijn zichtbaar wordt. "De titel hebben we voor twee jaar. Het is niet zo dat als je in november wordt gekozen, in december de kassa's gaan rinkelen. De titel geeft een positieve uitstraling, maar die moeten we wel samen in stand houden. Het is belangrijk dat elke ondernemers een ambassadeur van de stad is.''