Nieuws

10 lessen van de slechtste kantoormanager aller tijden

Comedian Ricky Gervais speelt vanavond in Amsterdam. Tijd voor wat tips van zijn alter ego, kantoormanager David Brent uit de Britse serie The Office.

Dirk Koppes | Foto: BBC 16 februari 2018

Wat kun je leren van een narcistische, seksistische, homofobe chef als David Brent uit de tv-serie The Office? Carrièreplatform Intermediair zet 10 lessen op een rij:

1. Een chef is een chef, en dan pas een vriend

‘I suppose I’ve created an atmosphere where I’m a friend first and a boss second. Probably an entertainer third.’

De afdeling uit de serie The Office is een chaotische en dysfunctionele werkplaats, met ongemotiveerde staf en een manager die geen discipline of autoriteit uitstraalt. Dat komt doordat het Brent niet lukt professionele grenzen te trekken en omdat hij constant de populairste jongen on the job wil zijn. Vriendschappelijke relaties tussen werknemers zijn goed voor de sfeer, maar een manager moet af en toe met stevige hand orde op zaken stellen.

2. Geen regenboog zonder regen

‘If you want the rainbow, you’ve got to put up with the rain. Do you know which "philosopher" said that? Dolly Parton. And people say she’s just a pair of tits.’

Brent krijgt er nooit genoeg van om te benadrukken hoe zwaar hij het soms heeft, maar dat hij desondanks altijd een licht aan de horizon ziet schijnen. Signaal voor het personeel om hem te bewonderen voor zijn koele doortastendheid. Maar een chef die naar complimenten vist (Trump anyone?), maakt alleen een onzekere indruk. En inderdaad, geen regenboog zonder regen. Dus samen de ellende overleven om daarna bij de vrijmibo het succes te vieren. Remember: ‘Accept that some days you are the pigeon and some days you are the statue.’

https://youtu.be/dh5En5zb6PI

3. Zonder vertrouwen geen verraad

‘You have to be 100% behind someone, before you can stab them in the back.’

Brent ziet zichzelf allereerst als entertainer, en dan pas als kantoormanager. Hij hoopt dat hij op die manier het vertrouwen van zijn personeel kan winnen. Handig, want dan kun je allerlei ondankbare maatregelen nemen, zonder dat zij door hebben dat jij daar verantwoordelijk voor bent. Op de Nederlandse werkvloer heerst het consensusmodel. Dus moet je als chef vertrouwen winnen en een luisterend oor bieden, voordat je radicale maatregelen kunt nemen.

4. Wees niet zuinig met de waarheid

‘If you treat the people around you with love and respect, they will never guess that you're trying to get them sacked.’

De eerste jaargang van The Office draait om een ontslagronde en hoe Brent daarmee omgaat. Zijn personeel voelt dat er ellende aankomt – waarom komen er voortdurend directieleden langs bij Brent? – maar hij ontkent hoog en laag dat er problemen zijn. In plaats van vertrouwen wekken, vergroot hij de onzekerheid, roddel en achterklap bij zijn werknemers, waardoor de productiviteit instort. Wees niet zuinig met de waarheid, hoe onaangenaam ook.

‘Well, there's good news and bad news. The bad news is that Neil will be taking over both branches, and some of you will lose your jobs. Those of you who are kept on will have to relocate to Swindon, if you wanna stay. I know, gutting. On a more positive note, the good news is, I've been promoted. So, every cloud... You're still thinking about the bad news, aren't you?’

5. Ambitie sucks

‘Know your limitations and be content with them. Too much ambition results in promotion to a job you can't do.’

Millennials zuchten onder het juk der ambitie. De pre-midlifecrises vliegen je om de oren. Vrouwen die voor deeltijdbanen opteren, krijgen het verwijt de genderbalans in de top nadelig te beïnvloeden. Allemaal niet nodig, vindt Brent. Diep in ons hart kennen we onze beperkingen. Waarom moeite doen voor een baan die je weet dat je niet kunt?

6. Haastige spoed?

‘Never do today that which will become someone else's responsibility tomorrow.’

Brent vindt zichzelf een virtuoos in kantoorpolitiek. Hoe meer taken je zelf uitvoert, hoe meer dingen er fout kunnen gaan. Daar heb je toch personeel voor? Laat het een dag liggen, kijk wat er dan gebeurt. Onder het motto ‘niemand is onmisbaar’ is het heel gezond voor jouw afdeling dat iemand anders spontaan jouw taak overneemt.

7. Zorg dat je staf gemotiveerd, loyaal en betrokken is

‘My proudest moment here wasn't when I increased profits by 17%, or cut expenditure without losing a single member of staff. No. It was a young Greek guy, first job in the country, hardly spoke a word of English, but he came to me and he went 'Mr. Brent, will you be the Godfather to my child?' Didn't happen in the end. We had to let him go, he was rubbish. He was rubbish.’

De minst gemotiveerde werknemer van het papierbedrijf uit The Office moet wel Tim Canterbury zijn. En toch laat Brent hem zijn gang gaan. Een goede manager reageert direct, onderzoekt wat het probleem is en probeert het op te lossen. Zachte dokters maken stinkende wonden. Of je geeft Tim andere verantwoordelijkheden, of je zoekt iemand anders voor die functie. En Griekse nieuwkomers geef je een eerlijke kans, of je dumpt ze meteen.

8. Cover your tracks

‘If at first you don't succeed, remove all evidence you ever tried.’

Het is niet erg dat je faalt. Zorg alleen dat niemand erachter komt. Schuif het een collega in de schoenen of vernietig al het bewijs dat je ermee bezig was. Investeer in een hackerscursus, zodat je alle sporen op het bedrijfssysteem kunt wissen. Ook handig als je compromitterende info over de ceo of cfo zoekt.

https://youtu.be/jJYa68AnECY

9. Kies de brains, niet de looks

‘Avoid employing unlucky people - throw half of the pile of CVs in the bin without reading them.’

Brent is op zoek naar een nieuwe personal assistent. Als de bloedmooie Karen solliciteert, laat Brent duidelijk merken dat hij haar zeer aantrekkelijk vindt, en flirt continu tijdens het gesprek. Karins mannelijke tegenkandidaat is kansloos. Deze seksistische sollicitatieprocedure levert waarschijnlijk niet de beste persoon op voor de afdeling.

10. Ontbijt belangrijkste maaltijd van de dag

‘If you're gonna be late, then be late and not just 2 minutes - make it an hour and enjoy your breakfast.’

Elke influencer weet: ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. En die boerenkool-smoothie en boekweitpannenkoek kosten nu eenmaal tijd (Brent houdt meer van sausage, black pudding and eggs). Dus geen haastige spoed, geen hyperende kinderen naar school, geen havermoutvlek achter het rechteroor: genieten en een moment voor jou en je geliefde(-n).

https://youtu.be/rPu_d4SSOPk

You have to be 100% behind someone, before you can stab them in the back

David Brent, The Office