Nieuws

Bloemenzaak van markthandel naar winkels

Kokkeler Bloemen is met vijf winkels een van de grotere bloemenzaken in het Groene Hart. Het bedrijf ging over van markthandel naar verkoop in winkels, schrijft AD Groene Hart.

Bert van den Hoogen | Foto: Pim Mul 1 mei 2017

Suzanbron foto pimmul
  • Bedrijf: Kokkeler Bloemen
  • Opgericht: 1985
  • Aantal medewerkers: 28
  • Aantal vestigingen: 5
  • Actief in: Zuid-Holland

Bakken vol met bloemen sjouwen Suzan Bron en haar collega's uit de veilingkarren die net in de winkel zijn afgeleverd door de eigen vrachtwagen. Een half uur later staan de bossen keurig uitgestald en hebben de gediplomeerde bloemisten de eerste boeketten al samengesteld. Het is een prestatie op zich om de winkel aan de Groenvoorde in Waddinxveen weer zo snel op orde te hebben, maar voor Bron is het dagelijkse routine.

Ze is wel wat gewend. Tot elf jaar geleden had ze samen met compagnon Franz Kokkeler nog de zorg voor vijf marktstandplaatsen, waarvan één in Oldenzaal. Bron: "Franz is begonnen op de markt. Ik ben twintig jaar geleden erbij gekomen. Ik was om half zes in het pakhuis om de vrachtwagen te laden en naar de standplaatsen te rijden. Franz reed al om vier uur naar Oldenzaal. Dat was echt een grote markt, waar we acht mensen hadden werken en er nog een rij aan klanten stond."

Het waren de mooie jaren van de markt. De handel was goed en ze maakten nog eens iets mee. "De markt heeft iets gezelligs. Dat merk je aan de omgang met klanten. Het is wat vrijer en spontaner, maar ook zwaar werk. Ik zag me dat werk niet nog tien jaar doen." Ze zag ook de markt veranderen. Klanten kwamen eerst voor een bosje tulpen of fresia's, maar vroegen steeds meer om boeketten. "De verkoop ging snel van 20 procent boeketten naar 80 procent."

Elf jaar geleden besloten ze geleidelijk over te stappen op verkoop in winkels. Volgens Suzan Bron kwam het erop neer dat ze de marktkraam naar binnen verplaatsten. "Het begon in Waddinxveen, daarna in Bodegraven. Toen dat goed liep, zijn we meer aardewerk en glas gaan verkopen en rouw- en trouwboeketten erbij gaan doen."

Vers

Dat Kokkeler Bloemen nu winkels in Rotterdam/Hillegersberg, Waddinxveen, Berkel en Rodenrijs, Bodegraven en Boskoop heeft, komt voort uit de markthistorie met vijf standplaatsen. De omvang is ook nodig voor de hele bedrijfsvoering. Kokkeler: "We willen zo vers mogelijke producten. Daarvoor moet je op de veiling kunnen inkopen. Je moet een bepaalde volume hebben om op de veiling te kunnen inkopen. Anders ben je aangewezen op de groothandel met hogere prijzen en producten die minstens een dag minder vers zijn."

Data

Bron stuurt de verkoop in de winkels aan en Kokkeler richt zich op de inkoop. Hij zit daarvoor al om half zes in de ochtend in zijn dealing room de apparatuur met onder andere vier beeldschermen op te starten en te checken. Kokkeler weet dan al waar hij op gaat bieden. "Ik krijg de dag ervoor bij sluiting van de winkel door welke bloemen er ingekocht moeten worden. 's Avonds ben ik dan tweeenhalf uur bezig om het aanbod van de kwekers te selecteren waar ik de volgende ochtend op wil bieden. Ik zie wel foto's en beelden via ip-camera's, maar ik beoordeel niet alleen meer op het zicht. Ik krijg allerlei waarden erbij te zien. Het zijn harde data. Ik ken ook de kwekers. Ik koop witte rozen altijd van één kweker. Ik ga er regelmatig langs om te zien wat hij aan vernieuwingen heeft."

Stijl

Kokkeler heeft bij de veiling een eigen box waar twee medewerkers de bloemen verdelen en klaarmaken voor de vijf winkels, zodat Kokkeler of de eigen chauffeur ze uitrijdt naar de winkels. Zo kunnen de bloemisten in de winkel een paar uur later de bloemen verwerken volgens boeketten in de nieuwst trends. Bron houdt daarvoor bij wat er op bloemengebied en de mode gebeurt. "Ik let bijvoorbeeld op trends in interieur. Je ziet nu meer okergeel en geschuurde leren banken. Het is meer een mix van stijlen. Daar spelen we op in met onze boeketten. Dat waren eerst mooie bolvormen met bloemen in dezelfde stijl. Nu zijn het plukboeketten waar enkele bloemen uitsteken, alsof je het net uit de eigen tuin hebt geplukt. Daar probeer ik ook contrasten in aan te brengen. Dat zou een paar geleden niet kunnen. Dat vind ik ook het leuke aan dit werk: het is telkens anders."

De verkoop ging snel van 20 procent boeketten naar 80 procent

Suzan Bron