Blog

Marco Aarnink: het bedrijfsleven als een voetbalcompetitie

Topondernemer Marco Aarnink (Print.com) legt als lid van onze Raad van Advies in zijn blog interessante parallellen tussen het bedrijfsleven en de voetbalwereld. Concurrentie? Competitie!

Marco Aarnink | Raad van Advies 17 september 2019

Marco aarnink printcom drukwerkdeal ondernemen ondernemer

Con·cur·ren·tie (de; v) 1 mededinging, wedijver, m.n. in het bedrijfsleven

Het bedrijfsleven verandert razendsnel. Juist daarom verbaast het me dat dit ouderwetse, vijandig klinkende woord door de jaren heen is blijven plakken. Concurrentie... De bijbehorende metaforen zijn ook verre van vriendelijk: moordende concurrentie, prijzenoorlogen… Pijnlijk! Terwijl de Engelsen er zo’n mooi alternatief voor hebben: competition. Klinkt een stuk vriendelijker, toch? Dus wat nu als we het bedrijfsleven meer gaan zien als een voetbalcompetitie…

Zet talentontwikkeling in de basis

Legendarisch voetbal begint met ijzersterke elftallen. Maar wat maakt nou een ´winning team’? Dat wordt uitgegaan van ieders specialiteit vind ik sterk. Talenten ontdekken bij spelers en die verder uitbouwen. Een keeper is niet automatisch een goede aanvaller en een aanvaller is niet op z’n best tussen de doelpalen. Klinkt logisch, toch? Waarom worden veel specialismen in het bedrijfsleven dan toch vaak in één functie gepropt? Zonde! Laat liever iedereen doen waar hij in excelleert. Dan ontstaan de mooiste resultaten.

Laat iedereen doen waar hij in excelleert. Dan ontstaan de mooiste resultaten.

Marco Aarnink, Print.com

Alles voor de fans

Nog zo’n mooie parallel tussen de voetbalwereld en het bedrijfsleven: je fans. Zonder achterban ben je niets. Niet als sportclub, niet als merk. Zij kopen elke week een kaartje, moedigen hun favoriete team aan en zijn trots om bij ‘hun cluppie’ te horen.

Toen ik begon met Print.com wist ik: opnieuw beginnen betekent ook onderaan beginnen. Je moet je opnieuw bewijzen om fans te krijgen. We hebben misschien (nog) niet het grootste stadion of het duurste elftal, maar we trainen keihard om ons spel elke dag te verbeteren. Print.com staat op de 18e plek in de printcompetitie en punt voor punt banen we onze weg omhoog. Van de Keuken Kampioen Divisie naar de Eredivisie en daarna de Champions League. Altijd met onze fans in het achterhoofd, want daar doen we het allemaal voor.

Win-win

Ik zie elke wedstrijd tegen een beter team als een kans om te leren. Hun positiespel, opstelling en leiderschap observeren helpt ons beter te worden. Ook al verlies je de wedstrijd, met deze learnings heb je altijd winst!

Laten we daarnaast ook meer in gesprek gaan. Zo bezoek ik geregeld onze nationale en internationale ‘opponenten’. Kopje koffie, bijpraten over de laatste ontwikkelingen, zien hoe zij zaken aanpakken… Gaaf! Toen ik de eerste keer langskwam werd even gek opgekeken, maar tegenwoordig voelen mensen zich ook vrij om hier langs te komen.

Sport verbindt - en de liefde voor print ook! Dus ga vooral bij elkaar langs om te praten over onze mooie tak van sport en zet je eigen stadion deuren ook eens open. Je grootste geheimen delen hoeft natuurlijk niet, maar wat meer openheid zal het ‘spel’ ten goede komen.

Dus, concurrentie? Ik zie de printindustrie liever als een speelveld zoals we die in de sport kennen.

Met een gedreven ´elftal´ mooie wedstrijden spelen en leren van andere teams. En in de derde helft met z’n allen een biertje drinken. Competitie moet leuk zijn!

Marco aarnink printcom drukwerkdeal ondernemen ondernemer

Marco Aarnink

Raad van Advies De Ondernemer

Ondernemer-pur-sang Marco Aarnink is Upper Nerd, ook wel: CEO/founder, van Print.com. Eerder startte hij Drukwerkdeal.nl, wat hij in 2014 verkocht aan Vistaprint. Marco won in 2012 een Talent FD Gazelle en in 2014 een LOEY Online Entrepeneur Award. Hij is een van schrijvende leden van de Raad van Advies van De Ondernemer.