Nieuws

Borduren is booming business

René Oudendag (50) uit Arnhem zit in de drank én in het borduren. Deze ongewone combinatie legt hem geen windeieren. Vooral de Borduur Centrale is booming business.

ELSIE SCHOOREL | Foto: Rolf Hensel 5 juli 2017

Rene Oudendag Borduurcentrale

Drank en borduursels - vanwaar deze combi?

"Ik zat al jaren in de wijnhandel toen ik een kleine borduurzaak kon overnemen. Geweldig vond ik dat! Misschien zit het in de genen, want mijn moeder was coupeuse. Ik startte kleinschalig en was al blij met een bestelling voor 200 euro. Binnen de kortste keren groeide het bedrijfje de pan uit, zonder dat ik echt aan promotie deed. Al heb ik wel een goede website. Onze afzetmarkt is breed: van een handdoekje voor oma tot kimono's voor Librije's Hotel. Grote bedrijven bestellen soms wel voor 3.000 euro, van shirts tot schoenen en jassen."

Hebt u nog wel tijd voor de wijnhandel?

"Erwin Snelders runt de slijterij volledig. Hij is echt een vakidioot. We zijn aangesloten bij De Wijnproevers, een groep van zelfstandige slijters. Inkooptechnisch is dat erg interessant, want we zijn samen met zo'n zestig winkels. Tot 2007 ging de wijnhandel top. Daarna werd het moeilijker, doordat de horeca het zwaar had en de concurrentie met supermarkten toenam. Deze tegenslag hebben we opgevangen door onszelf te specialiseren. Nu hebben we 400 soorten whisky en 150 soorten rum. Dat trekt klanten."

Hoe ziet de toekomst er zakelijk gezien uit?

"Ik sta nu voor de keuze of ik meer mensen aanneem voor de Borduur Centrale en of ik naar een andere locatie ga. Ik heb meer meters nodig. Ik heb wel een kelder, maar daar zitten vind ik niet zo'n fijn idee. Het is ook gezellig om regelmatig in de wijnhandel te zijn en een praatje te maken. Ik ben dol op mijn vaste klanten en wil hier eigenlijk niet weg, maar door het succes zal het misschien moeten. Het is een luxeprobleem. Ik ben een zeer tevreden mens."

Binnen de kortste keren groeide het bedrijfje de pan uit, zonder dat ik echt aan promotie deed