Nieuws

Creativiteit en innovatief denken aanwakkeren

Elk bedrijf wil het: voorop lopen met innovatieve en onderscheidende producten of diensten. Volgens Bob Egberink, teamleider en business designer bij INC, strategisch ontwerpbureau in Reutum, vergt dit een “creatieve manier van denken en doen, die bij iedere organisatie latent aanwezig is en aangewakkerd kan worden.”

Anno Oude Engberink 13 april 2017

Smartcab

“Dit kan door een innovatie-team te vormen, dat bestaat uit verschillende functies en alle lagen van de organisatie. Zo ontstaat draagvlak voor de nieuwe ideeën, omdat ze niet ‘van bovenaf’ komen.” Aldus genereer je vanuit verschillende perspectieven ideeën voor een probleem. Een voorbeeld is de goedkope taxi-dienst SmartCab. “Om een taxi-rit betaalbaarder te maken, ontstond het idee om een Volkswagen UP in te zetten, wat voorheen ondenkbaar was. Inmiddels zie je de gele Up overal in Twente.”

Belangrijk zijn de juiste omstandigheden voor het innovatie-team met creatieve werkvormen en tools zoals design thinking. Doel is dat het innovatie-team zelf vorm geeft aan wat je het ‘nieuwe bedrijf’ kunt noemen. “Zo kan ieder bedrijf,” vervolgt Egberink, “creatief en innovatief zijn en nieuwe producten en diensten ontwikkelen.”

Meer weten? Kom dan 20 april naar het Business Festival.

Om een taxi-rit betaalbaarder te maken, ontstond het idee om een Volkswagen UP in te zetten

Bob Egberink