Nieuws

De B.V. Linda de Mol is niet te stoppen

Waar je ook kijkt, daar is Linda de Mol. Ze speelt in series en films, bedenkt scenario’s en presenteert, heeft een B.V. en boekt al 15 jaar succes met het naar haar genoemde tijdschrift LINDA. (oplage dik 237.000). Wat ze aanraakt, verandert in goud. In dit stuk lees je over haar carrière, bedrijf en miljoenenvermogen.

Anna Neeltje de Boer | Foto: ANP 19 januari 2018

Linda de Mol ANP

Met televisieproducent John de Mol als broer, lijkt haar bedje gespreid. Maar schijn bedriegt. Ook voor De Mol is het keihard werken. Ze wordt geboren in mediastad Hilversum als dochter van zanger John en huisvrouw Hannie. Een, naar eigen zeggen, normaal gezin. Op jonge leeftijd maakt ze haar debuut op de Nederlandse televisie door mee te zingen in het AVRO's kinderkoor. Op twaalfjarige leeftijd presenteert ze Wat je zegt ben je zelf. De Mol waagt zich aan een studie rechten, maar stopt na drie jaar om zich volledig te richten op haar televisiecarrière.

Definitieve doorbraak

Waar leeftijdsgenoten nachten doorhalen en feesten, draait De Mol overuren op de Nederlandse tv en presenteert ze vol enthousiasme bij radiostation Cable One. Ze gaat aan de slag bij het door broer John geproduceerde programma de Showbizzquiz van de TROS als assistente van Ron Brandsteder.

Haar definitieve doorbraak is met het programma Love Letters in 1990 een feit. Het programma is een groot succes en wordt aan Duitsland doorverkocht. De Mol gaat mee naar onze oosterburen om daar ook programma’s als de Soundmix Show en Der Millionen Deal te presenteren.

Het heft in eigen hand

Dat smaakt naar meer. De Mol wil niet alleen schitteren als presentatrice, maar ook als actrice. In 1999 maakt ze haar debuut in de Nederlandse politieserie Spangen. Dat bevalt, maar de rollen liggen niet voor het oprapen. Dus neemt ze het heft in eigen hand en bedenkt ze de speelfilm Ellis in Glamourland (2004). Ze speelt de hoofdrol in de film, waarna er nog vijf films volgen.

John’s Talpa

In 2005 stapt ze over naar Talpa: de toenmalige tv-zender van broer John. Ze bedenkt de serie Gooische Vrouwen. Er verschijnen vijf seizoenen en twee bioscoopfilms. Zelf schittert ze in één van de vier hoofdrollen. De kraker van Endemol Nederland wordt zowel in Nederland als in België uitgezonden en levert een Gouden Televizier-Ring op.

Tijdschriftenhit LINDA.

De Mol kreeg extra bekendheid door het in 2003 opgerichte blad LINDA., opgezet in een tijd waarin bladen – door de opkomst van het internet – massaal opdoeken. De Mol wordt, onterecht, voor gek verklaard. Nog geen jaar later wordt het blad tot Tijdschrift van het Jaar uitgeroepen – een prijs die het blad in 2013 opnieuw in de wacht sleept.

Het magazine is al jaren één van de best verkochte bladen. Elk nummer siert haar foto siert de cover. In Nederland heeft LINDA. magazine een indrukwekkende oplage van meer dan 237.000. Alleen het vrouwentijdschrift Libelle, met een oplage van meer dan 305.000 staat hier nog boven.

Het merk LINDA.

LINDA. is echter meer dan alleen een tijdschrift. Het magazine is uitgegroeid tot een heus merk. De bladen L’Homo, LINDA.mode, LINDA.meiden, LINDA.wonen en LINDA.man vallen ook onder het geheel. Het eenmalige nummer TAART. werd op de verjaardag van de HEMA gelanceerd en inmiddels heeft het tweedaagse LINDA.festival twee keer plaatsgevonden. Op het festival worden optredens gegeven, taarten gebakken en vinden bootcamps plaats. De website LINDA.nieuws trekt maandelijks zo’n 3,5 miljoen bezoekers.

https://youtu.be/UgVBREVwkCE

Het is dan ook even slikken, zo zegt de Hilversumse alleskunner tegen Beau van Erven Dorens in het programma 5 jaar later, als Wendy van Dijk en Chantal Janzen ook hun eigen tijdschrift beginnen. Maar volgens De Mol zijn de bladen zodanig verschillend dat ze prima naast elkaar kunnen bestaan.

Prijzen

Ze lijkt er haar hand niet voor om te draaien: concepten bedenken, programma’s presenteren (De Postcodeloterij Miljoenenjacht, Ik hou van Holland en Linda’s Zomerweek zijn maar enkele voorbeelden uit de enorme lijst die ze op haar naam heeft staan), openhartige editorials schrijven. De koningin van de Nederlandse televisie sleepte prijs na prijs in de wacht. Een kleine greep uit de titels die ze in de loop der jaren toebedeeld krijgt: de TROS TV-ster voor 'Beste vrouwelijke presentator' en 'Beste TV-Show' in 1994, weekblad Elsevier roept haar in 2009 uit tot Nederlander van het jaar en Opzij bombardeert de Mol in 2011 tot machtigste mediavrouw.

34 miljoen

Dat legt de blondine geen windeieren. Quote schat haar vermogen op 34 miljoen. In haar B.V. zit 25 procent van tijdschrift LINDA. De presentatrice is eigenaar van een villa in Huizen, schaft een appartement ter waarde van 380.000 euro aan voor haar inmiddels ex-familie. In juni 2017 koopt De Mol een woning op de Nassaukade, ter waarde van 995.000 euro, in Amsterdam voor haar 18-jarige zoon.

Linda festival

Het mag duidelijk zijn: De Mol is een vermogende Nederlander. Het resultaat van haar B.V.? 1,1 miljoen euro. Daarin zit 25 procent belang van LINDA., 10 procent Talpa Fictie en 4 procent van artiestenmanagementkantoor Grace Robinson Evenementen Advies. In de top 1000 rijkste Nederlanders, van Quote, prijkt De Mol op nummer 773.

Haar carrièregeheim

Bij de verschijning van nummer 100 van LINDA. wordt broer John gevraagd waar ze haar succes aan te danken heeft. Hij noemt haar harde werken, haar doorzettingsvermogen en legt uit dat zijn zus dicht staat bij wat ze doet. Zo geeft De Mol toe dat Sheryl Morero, de vrouw die zij speelt in Gooische Vrouwen, een beetje zoals zijzelf is. Daarnaast betrekt De Mol altijd vakmensen bij wat ze doet. Ex-Playboy-hoofdredacteur Jan Heemskerk wordt bijvoorbeeld meerdere keren uitgenodigd voor een brainstormsessie, onder andere voor haar serie Divorce. ,,Het is overweldigend wie allemaal bij haar om de tafel zitten. Saskia Noort, Michiel van Erp, een Volkskrant-columnist en allerlei hotemetoten van Talpa”, vertelt Heemskerk in het Financieel Dagblad.

Ook in 5 jaar later spreekt ze hierover. ,,Wat maakt dat die kloof tussen jou en je lezers wegvalt?”, vraagt Van Ervan Dorens. ,,Ik ga naast de lezeressen staan. Voor mij voelen ze als vriendinnen”, antwoordt De Mol. Dat doet ze door geheimen op te biechten in haar editorial of door samen met haar lezeressen te lijnen. In een vlog deelt ze haar sportervaringen, haar gewicht en hoeveel ze afvalt. Iets wat haar heel menselijk maakt.

Dat kan manager Xenia Kasper alleen maar beamen. Tegen RTL Boulevard zegt ze: ,,Linda is zo'n succes omdat ze zo authentiek is. What you see is what you get.”

Linda is zo'n succes omdat ze zo authentiek is. What you see is what you get

Xenia Kasper, manager Linda de Mol