Nieuws

Deze Albert Heijn krijgt vrijdag het keurmerk dementievriendelijk

De Albert Heijn in Kapelle krijgt vrijdag het keurmerk dementievriendelijk. Het personeel werd speciaal getraind, schrijft de PZC.

Willem Adriaansens | Foto: Marcelle Davidse 5 april 2017

Kapelle

"We hebben eens een vrouw in de winkel gehad die niet kon betalen. Eerst probeerde ze het met haar zorgpasje, later met het pasje van de bibliotheek. Vroeger zouden we niet geweten hebben wat we daar mee aan moesten. Nu zien we dat het om een dementerende gaat en nemen we contact op met Cederhof. Dan blijkt dat haar zoon in het dorp woont en is alles snel geregeld."

Rianne Timmerman beschrijft wat de training 'dementievriendelijk' voor dementerenden, voor haarzelf en voor de rest van het personeel van de Albert Heijn in Kapelle kan betekenen. Met tien collega's en twee mensen van Cederhof kreeg de assistent-supermarktmanager een training van Samen Dementievriendelijk. Dat is een organisatie van Alzheimer Nederland.

Dementievriendelijk

Als eerste ondernemer in Zeeland krijgt de supermarkt daarom vrijdag het keurmerk 'dementievriendelijk' overhandigd. Wethouder Marco Kleppe komt het 's ochtends om 10.00 uur uitreiken. Timmerman: "Hij was het ook die Koen Harlaar (de supermarkteigenaar) indertijd in de winkel heeft aangesproken over de training. Wij zijn daar toen gelijk op ingesprongen. We zijn sociaal heel erg betrokken en vinden het een superbelangrijk onderwerp."

Tijdens de training kreeg het supermarktpersoneel van alles te horen over dementie. "Wat is het eigenlijk, wat voor vormen zijn er, wat gebeurt er in de hersenen, hoe kan je het herkennen binnen de winkel en hoe kan je hulp bieden? Dat was hartstikke interessant en leerzaam. De rest van het personeel willen we ook nog de training geven. Daar komen ze sowieso nog een avond voor terug."

Geruststellen

Ook Dyana de Koning deed mee aan de training. De medewerkster van de kaas/vleeswarenafdeling heeft daar veel geleerd, zegt ze. "Als iemand verward is, ben je snel geneigd met verkleinwoordjes te praten. Maar je moet die mensen juist in hun waarde laten. Ze een beetje geruststellen, misschien een kopje koffie aanbieden en als het nodig is iemand zoeken die hem of haar naar huis kan brengen."

Volgens Timmerman is de training gericht op herkenning van dementie, hoe daar mee om te gaan, hoe te bespreken en te zoeken naar een oplossing. "Als iemand voor de vierde keer op een dag wasmiddel komt kopen, dan spreken we hem daar op aan. Als dat niet helpt, koppelen we het terug naar Cederhof. Die hebben met het Buurtteam een stevige achtervang. Dat is een netwerkorganisatie waar allerlei partijen aan verbonden zijn."

Als iemand voor de vierde keer op een dag wasmiddel komt kopen, dan spreken we hem daar op aan

Rianne Timmerman