Nieuws

Apeldoornse vrienden toveren hobbyproject om tot succesvol reisbureau

Jarenlang zwierf Apeldoorner Joshua van Eijndhoven met zijn boot over de wereld. Tot hij zijn hart verloor op Kaapverdië. Samen met twee vrienden organiseert hij nu reizen, schrijft de Stentor.

GEP LEEFLANG 6 maart 2018

Reisbureau bart jan

Ze kunnen nu al leven van het bedrijf dat ze een jaar geleden vol idealen begonnen. Reizen moet 'fair' zijn, vinden Joshua van Eijndhoven, Bart-Jan de Brouwer en Emiel Klein Ovink. Met hun organisatie Naar Kaapverdische Eilanden (naar-kaapverdische-eilanden.nl) beginnen de Apeldoornse pioniers waar all-inclusive-aanbieders ophouden.

Vol idealen een reisorganisatie opzetten; het is niet de eerste keer dat Van Eijndhoven zijn hart volgt. Een goede baan in de advocatuur lag voor hem klaar, maar hij verkoos de vrijheid. Zes jaar lang de wereld over, in een bootje. Tijdens zijn avontuur met de Hope - ,,eigenlijk was het mijn vaders droom om dit te doen'' - bleef hij anderhalf jaar hangen in Kaapverdië en behalve onvergetelijke ervaringen hield hij er ook zijn vriendin Katia aan over.

Hobbyproject

,,Tijdens mijn reis zette ik een website over Kaapverdië op'', vertelt hij. ,,Dat was toen nog een mooi hobbyproject. Ik wilde laten zien dat Kaapverdië veel meer te bieden heeft dan de twee eilanden waar de toeristen naartoe worden gebracht. M'n site werd steeds beter en trok 4- tot 5.000 bezoekers per maand. Hoe mooi zou het zijn, bedacht ik, om mooie reizen naar de eilanden te organiseren? Ik had zoveel kennis van die eilanden opgedaan, dat ik dat prima kan.''

Met twee oude schoolkameraden maakt hij dat inmiddels waar. De Brouwer gaf er zijn hoofdredacteurschap bij een online blog voor op en Ovink zijn dienstverband als programmeur bij Monuta. Beide vrienden - net als Van Eijndhoven 32 jaar oud - maakten een deel van de reis met de Hope mee en gingen ook van Kaapverdië houden. ,,We willen mensen die daarheen gaan graag een gave reiservaring geven'', zegt De Brouwer. ,,Dat betekent niet - zoals 90 procent doet - blijven hangen in een van de all-inclusives op Sal of Boa Vista, maar slapen in een casa bijvoorbeeld en in contact komen met de boeren. Met als voordeel dat de plaatselijke bevolking er ook baat bij heeft.''

Dat laatste gebeurt amper als mensen een week in een van de grote ressorts boeken, vervolgt hij. ,,Het bruto nationaal product van Kaapverdië kende de laatste drie jaar een vlakke lijn, terwijl het toerisme wel met twintig procent steeg. Dat betekent dus dat het land nauwelijks van het toerisme profiteert. Als je in lokale hotels slaapt en in lokale restaurants eet gebeurt dat veel meer.'' ,,De all-inclusive-ressorts importeren zelfs hun eten uit andere landen, dus ook de lokale boeren schieten met hun aanwezigheid niets op'', aldus De Brouwer. ,,Dat is geen 'fair travel'.''

Voorbereiding

Voordat de Apeldoornse vrienden hun eerste reizigers op pad stuurden, namen ze vorig jaar de proef op de som en maakten ze zelf de reis die ze graag wilden verkopen. Alle eilanden en accommodaties die hun gasten kunnen aandoen, bezochten ze. Na meer dan een jaar van voorbereiding gingen de eerste klanten in september op reis. Ze hebben meer dan 100 boekingen uitgevoerd. Onder meer ex-minister Ella Vogelaar ging al met hun organisatie op reis. Ovink wijst trots op de beoordeling die zij op internet gaf: de hoogste.

De groei is zo hard gegaan dat Naar Kaapverdische Eilanden al winstgevend is. ,,We verwachten dat binnen drie jaar enkele honderden mensen per maand via ons zullen boeken'', zegt Van Eijndhoven. ,,Over vijf jaar hopen we pakweg 500 boekingen per maand te hebben. We verwachten dat dan 20 tot 25 mensen bij ons werken.'' ,,Dan hebben we laten zien dat deze vorm van toerisme ook werkt'', zegt De Brouwer, ,,en dat je geen toerisme-roofbouw op een land hoeft te plegen.''