Nieuws

Eindhovens Dynamic Concepts consultancy met slimme groeistrategie in top-5

Benjamin Nicholson ziet grote mogelijk-heden voor zijn marktonderzoeksbureau Dynamic Concepts consultancy, meldt het ED.

Peter Scholtes 18 oktober 2017

Benjamin nicholson dynamic concepts

Ze onderzoeken wat bezoekers vinden van bijvoorbeeld Glow of Park Hilaria. Het complete toeristisch-recreatieve aanbod in Eindhoven ligt onder de loep van Dynamic Concepts consultancy. Het Eindhovense marktonderzoeksbureau is ook actief in onder meer Den Bosch, Tilburg, Bergen op Zoom en de toeristische regio Midden-Limburg en gaat binnenkort aan de slag in Rotterdam. ,,Met steden is het als met de pretparkindustrie. Het gaat om de beleving van bezoekers. Wij onderzoeken hoe het in steden nog leuker en spannender kan, zodat bezoekers terugkomen", zegt Benjamin Nicholson van Dynamic Concepts consultancy.

Groeistrategie

De 33-jarige Nuenense ondernemer is sinds de zomer eigenaar van het bedrijf. Drie jaar eerder trad hij er in dienst om samen met oprichter Mark de Ruiter de groeistrategie vorm te geven. Als bedrijfskundige werkte Nicholson na een afstudeeropdracht bij De Lage Landen onder meer voor detacheerder en opleider Welten in Vessem en werving- en selectiebureau Michael Page. De kriebels van het ondernemerschap brachten hem via een paar eigen initiatieven naar Dynamic Concepts consultancy en de wereld van wat hij 'de beleveniseconomie' noemt.

Toeristisch-recreatieve sector

,,Een van de beslissingen die we hebben genomen, is om ons puur te richten op de toeristisch-recreatieve sector. Nederland telt wel duizend marktonderzoeksbureaus. Dat betekent dat je je als kleiner bureau moet specialiseren. We willen een positie verwerven in de top-3 in Nederland op het gebied van toerisme en recreatie", vertelt Nicholson.

Top-5

Na een aantal malen de omzet te hebben verdubbeld in de afgelopen jaren is het Eindhovense bureau in de top-5 beland, zegt Nicholson. Van marktonderzoek voor losse evenementen is het doorgestoten naar het niveau van monitoring van het complete aanbod van gemeenten en provincies.

Impactmonitor

Nicholson introduceerde een abonnementenmodel, waarbij jaarlijks met een 'impactmonitor' de beleving van bezoekers aan de hand van enquêtes en harde cijfers over aantallen bezoekers en economische effecten de voortgang wordt onderzocht. ,,We willen geen rapport schrijven dat onderin een la belandt. Ik wil niet geconsulteerd worden, maar inzicht bieden door data tot leven te brengen. Die maken duidelijk wat er aan het aanbod moet gebeuren om de bezoekersbeleving te verbeteren."

Proeftuin

Eindhoven was voor het bureau een mooie proeftuin. Net als een pretpark moet een stad kiezen voor een thema in combinatie met een authentiek verhaal, stelt Nicholson. ,,Thematisering vergroot de beleving, zoals de sprookjeswereld van de Efteling. En mensen willen authenticiteit: een echt en eerlijk verhaal. Als stad moet je dat verhaal ophalen bij je bewoners: wat willen ze vertellen aan bezoekers? In Eindhoven draait dat verhaal om technologie, design en kennis. Daar moet je aanbod zoveel mogelijk bij aansluiten."

Aanpalende sectoren

De top-3 zou in de komende twee jaar moeten worden bereikt. ,,Vervolgens kunnen we onze activiteiten exporteren naar aanpalende sectoren, zoals bijvoorbeeld gebiedsontwikkeling."

Internationalisering

Een vervolgstap is internationalisering. Het bureau werkt al jarenlang samen met een partner voor de marketingorganisatie van Milton Keynes, volgens Nicholson 'het Almere van Londen' dat sterk inzet op toerisme. In Duitsland en Frankrijk ziet hij grote kansen voor zijn bureau. Nicholson heeft een verdere groei in de personeelsbezetting van nu zeven naar zo'n tien medewerkers voor ogen. ,,Ik wil geen consultancybedrijf van 30 of 40 man. Als ik het niet kan overzien, stap ik er uit."

Ziel en zaligheid

Hij steekt zijn 'ziel en zaligheid' in het bedrijf. ,,Ik ben nog heel erg aan het leren en heb nog steeds veel te leren. Maar dit voelt wel alsof ik mijn bestemming gevonden heb. Voorlopig wel ja."

Wij onderzoeken hoe het in steden nog leuker en spannender kan, zodat bezoekers terugkomen

Ondernemer Benjamin Nicholson