Nieuws

Een baas in publiciteit, een specialist in muziek en entertainment

Mirjam van Kleef en Bas Ouweneel voegden vijf jaar geleden hun kennis in pr en events samen. Al snel maakten ze met hun bedrijf BAAS Amsterdam naam met de Starwalk, een overdekte rodeloperconstructie, zonder dranghekken, maar met glamour.

Crissy Mulder 6 april 2017

BAAS foto

Inmiddels is het Amsterdamse bedrijf uitgegroeid tot een fullservice pr-bureau van acht man, gespecialiseerd in muziek en entertainment. Bedrijven als MTV en RTL en merken als Red Bull en KPN Presenteert behoren tot hun klantenkring. Ook verzorgen zij de pr voor artiesten, onder wie Kris Kross Amsterdam, The Flexican en Lucas & Steve.

,,Je ziet in Amsterdam veel pr-bureaus die zich focussen op fashion, beauty en lifestyle. Maar onze roots liggen in de muziek- en entertainmentindustrie", zegt Van Kleef. Volgens Van Dale betekent 'ergens een baas in zijn' ergens goed in zijn. Ouweneel: ,,Het neerzetten van evenementen zit in ons dna. Ik durf te zeggen dat er in Nederland geen pr-bureau is dat dit beter kan dan wij."

Kwaliteit leveren

Bij BAAS staat niet het bureau, niet de klant, maar het project op 1. ,,Wij organiseerden soms evenementen waaraan wij vrijwel niets verdienden. Omdat wij geen concessies doen aan kwaliteit om budgettaire redenen", aldus Ouweneel. Volgens Van Kleef wordt dat vanzelf gecompenseerd. ,,Het leveren van kwaliteit bezorgt ons een goede naam. We hebben de afgelopen jaren nooit acquisitie hoeven doen."

BAAS tekende voor spraakmakende projecten. Een campagne rond de SMS Audio-koptelefoon van 50 Cent, bijvoorbeeld. ,,Met een lanceringsevenement in de HMH, een persdag in zijn hotel, samenwerking met influencers, een onlinecampagne en een bezoek aan RTL Late Night." Op de agenda voor dit jaar staan onder meer de publiciteit rond Harry Potter: The Exhibition, het Sir Adam-hotel en de ontwikkeling en uitvoering van de pr-strategie voor KPN Presenteert.

De rode loper is wat naar de achtergrond verdreven. Van Kleef: ,,We hebben dat met veel plezier gedaan, maar om verder te kunnen groeien, richten we ons nu vooral op fullservice pr."