Nieuws

Enschedese successtory: met eenvoudige aanpak kun je enorm veel klanten bereiken

Na een krantenbericht over het instagram-account van Linde Olde Olthof (23) uit Enschede is zij met haar cavia’s niet alleen een hit op Instagram, maar ook in de media. Nu overweegt ze een business op te zetten met haar caviafoto’s.

Vincent Krijtenburg | Foto's: Linde Olde Olthof 25 augustus 2017

Lindeoldeolthof 01

Sinds eind 2015 plaatst Linde kiekjes van haar cavia’s op de sociaalnetwerksite Instagram. Het account @guineapigture heeft ondertussen 14.000 volgers, van over de hele wereld. Het zijn dan ook niet zomaar kiekjes. Op de foto’s dragen de beestjes (Lawrence en Harry) brillen en sjaals en zitten ze in een tent of aan een picknicktafel.

Media

Nadat Tubantia een artikel over @guineapigture plaatste staat bij Linde de telefoon roodgloeiend. “Vanmorgen was ik in de uitzendingen van 3FM en Radio 2. Daarna kwam de regionale TV langs. Net belde Editie NL. Vanmiddag komt Hart van Nederland ook nog langs”, vertelt ze. En naast de media-aandacht en berichten van familie en kennissen, levert de publiciteit ook nog een boel nieuwe volgers op. “Ik hou het niet meer bij.”

Kalenders

Tot nu toe had de hobbyfotografe er nog niet serieus over nagedacht om geld te verdienen met haar succes. “Ik zag het gewoon als een leuke hobby. Maar ik krijg zoveel reacties dat ik overweeg om bedrijven te benaderen die kaartjes en kalenders produceren. Ik ga me ook serieus verdiepen in de mogelijkheid om mijn foto’s als stockfoto’s te verkopen.”

Dierenwinkel

Ook bedrijven zien wel brood in de caviakiekjes. “Ik kreeg het aanbod om een aantal keer reclame te maken voor een Amerikaanse dierenwinkel. Als mensen via mijn pagina wat zouden kopen, kreeg ik tien procent van de omzet. Maar daar ben ik niet mee akkoord gegaan. Dat zou pure reclame worden en kan ik moeilijk verwerken met mijn eigen leuke foto's. Bovendien zijn veel volgers minderjarig en kunnen toch niks kopen.” Een aanbod van een drukkerij sloeg ze niet af. “Ik heb een aanbod gekregen gratis een fotoboek te maken en dat te beoordelen. Dat lijkt me een leuke kans.”

Timing

Het succes van het Instagram-account is niet alleen te danken aan de looks van de cavia’s. Linde denkt goed na over de inhoud en de timing van haar berichten. “Ik plaats mijn foto's aan het eind van de middag. Dan zien mijn Europese volgers ze. Ik heb ook veel Amerikaanse volgers, die worden dan net wakker”, legt ze uit.

Hashtags

Ook hashtags zijn op Instagram belangrijk zegt ze. “Ik heb op mijn computer een bestandje gemaakt met relevante hashtags, gerelateerd aan cavia's of dieren in het algemeen. Die heb ik vooral in de begin periode veel gebruikt. Instagram gebruikers zoeken daar namelijk op.”

Samenwerking

Tot slot heeft Linde interactie met haar volgers en contact met andere Instagrammers. “Soms organiseren we samen een soort wedstrijd waar onze volgers aan kunnen deelnemen. We hadden een wedstrijd in het thema ''voorjaar'' georganiseerd. Daarbij konden onze volgers foto's insturen van hun dieren in dit thema. Voorwaarde om een foto in te sturen was dat ze de accounts die het organiseren moeten volgen. Zo krijg ik dus volgers van andere dierenaccounts en andersom. Daarna hebben we de drie mooiste foto's uitgezocht en allemaal op onze eigen pagina geplaatst.”

Zakcentje

Linde is studente natuurkunde aan de Universiteit Twente. Ze ziet het erg zitten om een zakcentje te verdienen met haar hobby. “Maar onthoud wel dat de cavia's en fotografie echt hobby's van mij zijn. In de eerste plaats ben ik ''gewoon'' natuurkundige”, besluit ze.

Harry learned a new trick!

Een bericht gedeeld door Harry & Lawrence (@guineapigture) op 18 Mrt 2017 om 7:40 PDT

Ik krijg zoveel reacties dat ik overweeg om bedrijven te benaderen die kaartjes en kalenders produceren

Linde Olde Olthof