Nieuws

Zoveel miljoenen verdient Rotterdam aan het seizoen van de cruiseschepen

Rotterdam groeit flink in het aantal cruiseschepen dat de stad bezoekt. In het seizoen wat net gestart is, bezoeken meer dan 100 cruiseschepen deze stad. Een flinke drukte, die de stad aardig wat inkomsten oplevert.

Joke Heikens | Foto: ANP 23 maart 2019

Cruises rotterdam

Per schip komt er gemiddeld 1 miljoen euro binnen, volgens Mai Elmar, de CEO van Cruise Port Rotterdam. Dat zijn dan nog de behoudende cijfers. De bezoekers die de stad ingaan, en dat is toch gemiddeld negentig procent van de opvarenden, drinken allemaal een kopje koffie en gaan winkelen of bezoeken musea. “Als er een donderdag geen cruiseschip ligt, de vaste dag, belt de markthal wat er aan de hand is. Zoveel mensen komen daar iedere donderdag. Een juwelier in de koopgoot stuurde een van zijn medewerkers op Duitse les om de bezoekers beter te kunnen helpen.”

Populaire stad

Woordvoerder Tie Schellekens van Port of Rotterdam: “De 108 cruiseschepen die ons dit jaar bezoeken, verschillen in formaat en in het aantal opvarenden. Een groot cruiseschip met 7000 tot 8000 passagiers levert natuurlijk meer op dan een kleinere met ruimte voor 2000 mensen. De opvarenden zijn vaak ouderen die wat van de wereld willen zien en Rotterdam een dag aandoen. We onderzoeken de ervaringen van deze mensen en daaruit blijkt dat ze steeds positiever worden over onze stad. Om overlast te voorkomen, is er veel overleg tussen de gemeente en het havenbedrijf.”

Werkgelegenheid

Dat betekent extra werkgelegenheid in Rotterdam. De bezoekers worden met bussen naar de binnenstad vervoerd, er zijn verkeersregelaars aan het werk en bij Cruiseport Rotterdam moeten ze door de douane. Elmar: “We hebben 110 dagen per jaar een cruiseschip liggen. Dat betekent dat we een dag voor aankomst moeten gaan opbouwen en alles in gereedheid moeten brengen. Ik heb vijfentwintig procent meer personeel nodig dan in 2017/2018, maar het kost mij geen moeite om voldoende personeel te vinden. Ik heb een heel fijn team van vaste mensen en oproepkrachten, die eigenlijk allemaal wel meer willen werken. We doen ook veel voor ons personeel in de vorm van social return en opleidingen. Daarnaast is het leuk om altijd met mensen te werken die op vakantie zijn, daar geniet iedereen van.”

“Er zit verschil in de grootte van de schepen en daarmee het aantal passagiers, maar gemiddeld is dit drie- tot vierduizend passagiers. Al die mensen moeten eten, dat gaat in enorme hoeveelheden. Ik vergelijk dat vaak met toen het cruiseschip de Koningsdam gedoopt werd, kwam Schmidt Zeevis ‘wat visjes brengen’, dat was voor een bedrag van 65.000 euro. Dat eten moet allemaal gebracht worden, dat is vrachtwagens vol. Je kunt je die hoeveelheden bijna niet voorstellen.”

Belastingverhoging in Amsterdam

Dat Rotterdam dit jaar meer bezoek van cruiseschepen krijgt, heeft deels te maken met de verhoging van de belasting in de Amsterdamse haven, daardoor moeten schepen meer betalen om daar te mogen liggen. “Het zijn welgeteld vijftien schepen die gekozen hebben voor Rotterdam die altijd naar Amsterdam gingen, dat is niet echt een enorme hoeveelheid. We worden niet ‘overspoeld’, zoals ik wel in de media heb zien staan. We zien een gestage groei in het aantal cruiseschepen dat Rotterdam aandoet en dat is prachtig om te zien. Bij de cruiseport hebben we niet alleen te maken met turnarounds, dus mensen die een dag blijven en dan weer met het schip vertrekken, maar ook met mensen die op- of afstappen. Die gaan ook allemaal lunchen en koffiedrinken. Als je dat meerekent, dan brengen we dit jaar toch zo’n 110 tot 120 miljoen aan bruto omzet binnen voor stad en regio, er gaan ook passagiers met bussen naar Gouda en Delft.”

Feiten en cijfers

De uitgaven door cruises in 2017 in Nederland waren 563 miljoen euro, een groei van 20,9 procent ten opzichte van 2015. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Importance of the Cruise Industry’ door Cruise Lines International Association (CLIA). De cruisebranche had in datzelfde jaar in ons land werk voor 8992 mensen, dat is 2,2 procent van de beroepsbevolking. Daarmee staat Nederland slechts op de achtste plek als cruiseland van Europa, maar wel weer voor Griekenland en Zweden.

Groei

Er zitten 365 dagen in een jaar, dus er kunnen meer cruiseschepen aanleggen. “Inderdaad”, zegt Elmar, ‘Maar dan zouden we het hele jaar door cruises moeten hebben, wat er niet inzit. Mensen zoeken liever de warmte op. Daarnaast is de zee wat te onstuimig en onzeker buiten het seizoen dat als van maart tot oktober loopt. Er zijn wel kerstcruises en dat worden er steeds meer. Het mooie is ook dat je dan vaak drie tot vier generaties ziet, dat vind ik heel mooi. Hele families die met elkaar een cruise doen. Daar hebben de ondernemers ook een hoop aan, bijvoorbeeld doordat ze gaan last-minute kerstshoppen of ze blijven een dagje langer en logeren in hotels.”