Nieuws

'Grand café Mahler is in geen enkel opzicht onderscheidend'

De directie van Musis & Stadstheater in Arnhem is op zoek naar een exploitant die grand café Mahler een impuls kan geven. Volgens horecadeskundigen is dat hard nodig, schrijft De Gelderlander.

BERRIE VAN HELDEN | Beeld: Bob architectuur 23 mei 2017

MAHLER5 BOB ARCHITECTUUR

Grand café Mahler aan het Velperplein nodigt niet uit een kijkje binnen te nemen. Te veel potentiële gasten laten het horecabedrijf links liggen. Terwijl volgens horecadeskundigen alle ingrediënten voor succes aanwezig zijn: veel passanten en een terrras in de zon.

,,Je kunt de instrumenten hebben, maar dat wil nog niet zeggen dat er muziek uit komt", zegt Hans Steenbergen, trendwatcher food en gastvrijheid in de horeca. Dat beaamt styliste Petra Brons van BOB Architectuur. Dit bureau heeft vijf jaar geleden Mahler onder handen genomen. Een van de problemen is volgens haar dat Mahler interessant voor iedereen wil zijn. ,,Dat kan niet. Je zult je moeten richten op bepaalde doelgroepen. Je moet keuzes maken. Dat gebeurt niet", zegt ze.

Bas van Es, voorzitter van Koninklijke Horeca Nederland afdeling Arnhem, is het roerend met haar eens. ,,Het huidige Mahler is in geen enkel opzicht onderscheidend. In een stad als Arnhem met een bovengemiddeld horeca-aanbod wordt het dan erg moeilijk. Het nieuwe concept zal zo vernieuwend moeten zijn dat het verzorgingsgebied wordt vergroot. Hiervoor is een mix van creativiteit, commercie en gevoel voor marketing nodig."

Volgens Steenbergen speelt daarbij ook een rol dat een horecabedrijf bij een culturele instelling een hoge drempel heeft. ,,De culturele omgeving spreekt een selecte groep aan. Vaak hogeropgeleiden. Anderen voelen zich er niet thuis." Volgens hem kan horeca bij een culturele instelling alleen een succes worden als de horeca als hoofdzaak wordt gezien. ,,En niet als ondersteuning aan de culturele functie. Je moet zaken als inrichting, design en marketing uitermate serieus nemen."

BOB Architectuur had wel ideeën. ,,Wij wilden de buitenste ring een luxe uitstraling geven. Als je binnenkomt, zou je fauteuils en loungebanken in de pasteltinten lila, aubergine en groen moeten zien in plaats van houten stoelen en tafels. Wij wilden Mahler gezelliger en intiemer maken en minder overzichtelijk", zegt Petra Brons. Zij wilde, met zakenpartner Bob Kip, ook het aquariumeffect aanpakken. ,,Als je langsloopt, heb je niet de neiging even te gluren. Er is te veel inkijk, waardoor je het verrassingseffect weghaalt", zegt Kip. ,,Kijk naar Stan&Co of het nieuwe Taphuys. Van buiten zie je niet in een oogopslag hoe het er van binnen uitziet. Als voorbijganger wil je weten wat er achter de verpakking zit."

De exploitatie van Mahler is nu nog in handen van Musis & Stadstheater. ,,Maar wij zijn geen horecamensen", erkent directeur Gijsje van Honk. ,,Wij zijn mensen die voorstellingen en concerten organiseren. De horeca doen we erbij. Daarom zoek ik een horeca-exploitant die de drive heeft van Mahler echt iets te maken."

Je kunt de instrumenten hebben, maar dat wil nog niet zeggen dat er muziek uit komt

Hans Steenbergen, trendwatcher food en gastvrijheid in de horeca