Nieuws

Haagse PR-baas strijdt voor betere wereld

Dan staat hij weer op de foto met een sliert zeewier. Marcel Schuttelaar zet zich er keihard voor in om de teelt van de zilte groente van de grond te krijgen. En het zou de Hagenaar zomaar kunnen lukken ook, schrijft het AD.

MAJA LANDEWEER 8 juni 2017

Marcel Schuttelaar

Vanuit dat kantoor aan de Haagse Zeestraat (hoe toevallig!) werkt Schuttelaar aan zijn kleine, of misschien wel grote, revolutie. Albert Heijn verkoopt sinds kort al zeewierloempia's. Nog niet uit de Noordzee, maar dat zit er wel aan te komen.

Als iemand dat voor elkaar kan krijgen, is het misschien wel Schuttelaar. De Hagenaar deed eerder baanbrekende dingen. Een hele carrière lang al. De bekendste: meehelpen met het opzetten van het Max Havelaar-keurmerk voor fairtrade producten, zoals fairtrade koffie en thee. Maar op zijn lijstje prijkt ook het uitbannen van de 'azo-kleurstoffen' (synthetische kleurstoffen, red.) uit ons eten, het weren van zware metalen uit de plastics bij warenhuizen in de jaren 80 en het tegenhouden van het gebruik van hormonen in vlees- en melkkoeien.

Idealisme

Dat was voordat hij zijn eigen adviesbureau begon. Inmiddels geeft de zestiger al weer twintig jaar leiding aan ee van de grootste pr-bureaus van Nederland: Schuttelaar & Partners, 80 man sterk. En het bijzondere is, al doet de omvang anders vermoeden, dit bedrijf drijft op idealisme.

Want Schuttelaar is, hoe tegenstrijdig het ook klinkt, én commercieel én idealistisch. En dat is precies waar het heen moet, zegt hij, als we de wereld willen redden. ,,Met slimme ideeën en technologie kunnen we de wereld veranderen. Hem gezonder, leuker en smakelijker maken. En je verdient er ook nog geld aan, want onze kennis kunnen we exporteren.''

Een van de klanten van Schuttelaar & Partners is supermarktketen Plus. ,,Hun wens, de goedkoopste supermarkt worden, was geen haalbare kaart. Maar, zei ik, jullie kunnen wél de beste service bieden. Ervoor zorgen dat jullie producten automatisch in orde zijn, dat mensen daar een goed gevoel bij hebben. Dus verkoopt Plus nu alleen nog maar fairtrade bananen en alleen maar vrije-uitloopeieren. En al het varkensvlees heeft een diervriendelijke ster. En dat allemaal voor een goede prijs. Wij hebben ze daar jarenlang bij mogen helpen.''

Duurzame 100

De Hagenaar stond meerdere keren in de Duurzame 100 van dagblad Trouw, de lijst van meest invloedrijke duurzame Nederlanders. Hij stond hoger dan mensen van Milieudefensie. Die laatste organisatie, daar komt hij overigens zelf vandaan. Daarna werkte hij bij de Consumentenbond. Bij die clubs kreeg Schuttelaar veel voor elkaar. Maar op een gegeven moment vroeg hij zich af: wil ik tégen iets zijn of vóór. Dat laatste, besloot hij, en daarom nam hij afscheid van de activistische clubs. ,,Ik was bang om een chagrijn te worden. Ik was een levende criticaster.''

Adviesbedrijf

Op dat moment besloot Schuttelaar zijn eigen adviesbedrijf op te zetten. De firma's die hij voorheen bekritiseerde, meldden zich als klant. ,,Ze kenden mij, want ik was veel in de media en had een naam opgebouwd. Nu kon ik die bedrijven helpen om het beter te doen.''

Tegenwoordig strijdt de pr-baas niet meer tégen fosfaten in wasmiddel of tégen het bestralen van voedingsmiddelen, maar vóór de zeewierteelt of vóór verantwoorde vis of vóór gezond eten in pretparken.

Optimisme

In zijn hippe kantoor groet Schuttelaar, die er gedistingeerd en zakelijk uitziet, zijn medewerkers hartelijk. Veel jonge, enthousiaste mensen.

Hier op kantoor heerst optimisme. En de Haagse duurzaamheidskoning gelooft ook dat de wereld het gaat redden. Ondanks grote bedreigingen, zoals het klimaatprobleem. ,,We moeten wel haast maken en iedereen meenemen om te voorkomen dat de aarde volkomen uitgeput raakt.''

Schuttelaar begon zijn bedrijf omdat hij twee problemen signaleerde. ,,Allereerst het klimaatprobleem. We banden de giffen uit, zoals cfk's in spuitbussen, maar bliezen de aarde op. Ten tweede: de gevulde koek was goedkoper geworden dan een appel. Dat liep fout. Je kreeg diabetes. Ik vroeg me af: kan ik business maken van die problemen? Het antwoord: ja.''

Vanwaar zijn roeping? ,,Waarom ik dit doe? Ik vind het gewoon zo stom. Je kunt rommel verkopen of iets goeds. Laten we dan dat laatste doen.''

Met slimme ideeën en technologie kunnen we de wereld veranderen

Marcel Schuttelaar