Nieuws

Hoe de wijnfamilie Pos uit RTL’s Helemaal Het Einde! zo snel succes boekt

Het realityprogramma Helemaal Het Einde! van RTL 4 laat wekelijks de perikelen van drie Nederlandse families in Chili zien. Binnen een jaar moeten zij er een nieuw leven opbouwen en een bron van inkomsten aanboren. De familie Pos valt op door het snelle succes van hun wijnexportbedrijf. Hoe de avontuurlijke ondernemers dat aanpakken, lees je hier.

Linda Roos | Foto: Talpa 8 augustus 2017

Familie pos1

,,Ondernemen zit echt in ons bloed, het stroomt door onze aderen.” Ilona Pos (36) vertelt vol vuur over hun ondernemersavontuur in Chili dat te volgen is in het RTL-programma Helemaal Het Einde! Voor hun vertrek naar Zuid-Amerika heeft Stephan Pos (36) een afbouwbedrijf met personeel. Ilona geeft op dat moment als financial controller financieel advies aan directies. De zaken in Nederland gaan goed.

Helemaal Het Einde!

Toch besluit de familie uit Hilversum eind vorig jaar een andere weg in te slaan. Het avontuur lonkt. De fysieke werkdruk is nog een reden om het over een andere boeg te gooien. Als de oproep voor Helemaal Het Einde! voorbijkomt, is de keuze snel gemaakt.

Startkapitaal

Een echte kans, noemt Ilona de deelname aan het RTL-programma. ,,Niet omdat we per se op televisie wilden komen, maar omdat je als deelnemer een startkapitaal krijgt. Met eigen spaargeld zet je zo’n stap veel minder snel.”

Hoewel dit geld uiteindelijk vooral geïnvesteerd is in het opbouwen van een alledaags bestaan, zoals een auto en een huis. Dat is nodig: hoe sneller het ‘gewone’ leven op poten staat, hoe beter de familie zich kan richten op het ondernemen. ,,Ook voor onze jongens was dat essentieel”, legt Ilona uit. ,,In plaats van eerst vakantie te vieren, zijn we meteen aan de slag gegaan.”

Binnen een week in Chili heeft de familie Pos water en elektriciteit. Zo kunnen de Posjes meteen door met dat wat ze van plan zijn: zo snel mogelijk integreren in het Chileense leven en een eigen wijnbusiness opzetten. ,,Het plan om een sparkling wine op de markt te brengen, hebben we in Nederland al bedacht”, vertelt Ilona enthousiast.

Naast hun bedrijf is het leren van de Spaanse taal voor de familie Pos van groot belang. Een bewuste keuze, want zo kunnen Stephan en Ilona snel zakelijk communiceren. De wijnbusiness, en eigenlijk de gehele export, is daarentegen een Engelstalige industrie.

Andere zakencultuur

Verstand van de wijnindustrie hebben de Posjes niet. ,,Wijn is lekker of niet lekker”, lacht Ilona. Dan, serieus: ,,Zodra dit plan er was, hebben we de juiste experts om ons heen verzameld. We kwamen in contact met een Nederlandse adviseur die in Chili Nederlandse ondernemers adviseert. Hij heeft ons alles over de Chileense zakencultuur verteld.”

Zo merken Ilona en Stephan dat er een groot verschil in zakendoen zit tussen Nederlandse en Chileense ondernemers. ,,Ze zijn enorm beleefd, maar ook heel traag. Het duurt lang om dingen voor elkaar te krijgen, je moet blijven trekken. Aan het begin is het echt zoeken naar de juiste manier, want de Nederlandse directheid werkt hier niet bepaald.”

Verhuizen naar Santiago

Andere valkuilen? Vooral aan het begin van hun avontuur, als de familie zich nog op het Chileense platteland bevindt. De familie Pos is de enige van de drie deelnemende families die in de loop van het programma naar Santiago verhuist.

,,Hier gebeurt het allemaal. Vanuit Santiago kunnen we veel makkelijker wijnproducenten bezoeken”, verklaart Ilona. En, ook niet onbelangrijk: er is veel beter internet. ,,Het is voor ons nooit het doel geweest om aan Nederland te kunnen laten zien dat we ons op het platteland in Chili konden redden. We wilden daar juist zo snel mogelijk vertrekken om hier ons leven op te bouwen en te knallen met ons bedrijf.”

45.000 flessen

Door van tevoren slim na te denken over hun business, de juiste connecties te maken en vast te houden aan hun plan, heeft de familie Pos binnen de kortste keren de eerste deal binnen. Ze verkopen 45.000 flessen ‘Possecco’ aan Wijnvoordeel.nl. De voorverkoop gaat als een razende.

,,Alle families hebben hetzelfde startkapitaal gekregen. Bij ons is het opeens heel snel gegaan. In het programma wordt al gauw duidelijk of je een echte ondernemer bent of niet.”

Als je precies weet wat je wilt bereiken, laat je je niet snel van de wijs brengen, meent Ilona. ,,Het plaatje van onze sparkling wine zagen we meteen voor ons: fris, feestelijk. Precies zoals wij wijn graag drinken.”

Lastige producent

Er wordt hard gewerkt om na de sparkling witte wijn ook een rosé-variant op de markt te brengen. Al is wat je ziet in het programma maar een klein deel van wat er allemaal bij komt kijken. ,,Hoe wij uren struinen op internet of voor de vijfde keer bellen met een lastige producent is natuurlijk niet zo interessant om naar te kijken.”

Toch wil de familie Pos laten weten: het is niet alleen maar wijnen proeven en genieten van het Chileense landschap. ,,Het is keihard werken.”

Uitbreiden

Plannen voor de toekomst heeft de familie Pos genoeg. De lijn uitbreiden met onder andere een witte en een rode wijn behoort zeker tot de mogelijkheden. Daarom is de naam van het label niet voor niets Familie Pos Collection geworden. “Het is echt onze wijn, ons merk, onze naam. Eigenlijk ons alles. Dat is zo bijzonder. We mochten meebeslissen over de smaak. Ook voor het ontwerp van het label hebben we niet lukraak iemand gekozen, maar iemand gevonden die qua stijl bij ons past.” En de wijn? Die is heerlijk, verzekert Ilona.

Helemaal Het Einde! is elke maandagavond te zien om 20.30 op RTL 4.

In het programma wordt al gauw duidelijk of je een echte ondernemer bent of niet

Ilona Pos, wijnhandelaar uit Helemaal Het Einde!