Nieuws

KOEKIE: van spontaan mixdrankje tot internationaal shotjesbedrijf

Het is een gewone avond in café De Fuik. Barman Karl Kouki besluit, in een onbewaakt moment, de flessen drank die meer als entourage dan als assortiment gelden erbij te pakken. Scheutje van dit, scheutje van dat en KOEKIE is geboren. Vijf jaar later is de likorette op 500 tot 1.000 verkooppunten te verkrijgen.

Anna Neeltje de Boer | Foto's: Vincent Krijtenburg 2 maart 2018

Karlskoekie 02 vincentkr

“Tijdens mijn studie bestuurskunde werkte ik in een studentenkroeg”, vertelt Kouki(27). “Die bewuste avond in september besloot ik producten te mixen waar we niks mee deden. Prima producten. Daar kwam een zoetig drankje uit dat voor veel enthousiasme zorgde.” KOEKIE wordt op het krijtbord aangeprezen.

Populair

Zijn shotje blijkt populair. En niet alleen in de kroeg. “Af en toe kreeg ik de vraag of het drankje ook per fles te koop was.” En zo ontstaat het wilde plan om het drankje in productie te nemen. “Ik dacht: ‘ik moet 1000 flessen hebben gemaakt. Dat is een mooi verhaal voor later’.”

25 recepten

Zijn vader moedigt hem aan. Of het een succes wordt of niet, dan heeft hij het in ieder geval geprobeerd. En zo geschiedde. “Ik nam een goede laborant in de arm. De smaak moest perfect zijn. Anderhalf jaar later en 25 recepten verder bracht ik het karameldrankje op de markt. Al mijn opgespaarde studiefinanciering zat in het project. Ik zat middenin mijn bachelorthesis en had niet veel tijd om het product in de markt te zetten, maar het drankje was al vrij snel booming. In de collegezaal kreeg ik telefoontjes met bestellingen. Ik was ontzettend veel aan het reizen. Soms zat ik een paar uur in de trein om zes flessen af te leveren. Of sprong ik op de fiets om de drank te bezorgen. Soms moest ik mijn familie vragen mij te helpen met het leveren van de bestellingen. Binnen no time was ik door mijn voorraad heen.”

Groei

Er wordt een nieuwe voorraad aangerukt en Kouki neemt drie studenten aan die parttime voor hem aan de slag gaan. Elk met hun eigen gebied waarin ze het shotje aan de man proberen te brengen. “Toch kwam ik nog regelmatig zelf met een doosje achterop mijn fiets bij mijn klanten aan. Ook als het niet winstgevend of rendabel was. Dat vond ik belangrijk: ik was afhankelijk van mijn klanten. Zij niet van mij. Ik heb altijd gezocht naar de synergie: hoe kunnen mijn klant en ik hier beiden beter van worden?” Daar zit volgens hem de groei voornamelijk in. “En de social media. Daar waren we vanaf het begin handig in. Uiteindelijk zijn we de leads gaan volgen, hebben we de telefoon gepakt en zijn we gaan rond mailen. We hebben bijna nooit een klant verloren.”

https://www.youtube.com/watch?v=sgZiZ_wEAzQ&feature=youtu.be

Oostenrijk

Het gaat hard. “Karl’s KOEKIE is op 500 tot 1000 locaties te verkrijgen. Als het er niet meer zijn. Ik krijg heel vaak berichtjes van bekenden die ergens mijn drankje bestellen. Niet alleen vanuit Nederland, maar ook vanuit Oostenrijk of België. De naamsbekendheid is fors toegenomen. Als café moet je Flügel, Rocketshot en Dropshot hebben, maar ook KOEKIE.”

Gall & Gall

De drank is als likorette te koop: een likeur met een lager alcoholpercentage, zodat het ook op evenementen geschonken kan worden. Deze is sinds begin oktober onder andere te koop bij de Gall & Gall voor 12,49 euro.

Karlskoekie 03 vincentkr

Naamsbekendheid

En die naamsbekendheid wordt, volgens Kouki, alleen maar groter nu hij begin dit jaar een samenwerking met FLS Company, het bedrijf achter drankjes als Flügel, is aangegaan. FLS heeft een eigen salesteam, een eigen marketingteam. Ik denk in alle facetten strategisch mee, maar het is nog steeds mijn onderneming. Ik ben ontzettend blij. Samen kunnen we dit echt naar een groter plan tillen. FLS zorgt er onder andere voor dat er een website komt, dat er prachtige foto’s gemaakt worden.”

Succes

Waar het succes volgens hem in zit? “Het verhaal. Dat ik ben begonnen als student die gewoon maar wat ingrediënten door elkaar gooide. Daarnaast is het natuurlijk kwalitatief gewoon een goed product. De karamellikorette met boterachtige afdronk, een wat lager alcoholpercentage. Dat is uniek in de shotbusiness.”

Arrogant

Of hij, als hij had geweten dat het drankje zo’n succes zou zijn, de shot nog steeds naar zichzelf zou hebben vernoemd, weet hij niet. Kouki lacht. “Mijn hoofd is het logo en op de fles staat mijn handtekening. Wel een beetje arrogant, maar het zou iets eenmaligs zijn.”

Toekomst

Momenteel werkt Kouki vijftien uur per week aan zijn onderneming. Daarnaast heeft hij een fulltime baan. Hij ziet de toekomst zonnig in. “Karl’s KOEKIE wordt alleen maar groter. Ik ben momenteel met een nieuw product bezig, maar daar kan ik nu nog weinig over zeggen.”

Mijn hoofd is het logo en op de fles staat mijn handtekening

Karl Kouki