Nieuws

Hoe Think Online B.V. groeide door een stap terug te doen

Door het roer drastisch om te gooien verloor Jeroen Nieuwstad met zijn online marketingbureau Think Online BV een aantal klanten. Maar het leverde hem in een jaar tijd wél meer omzet op.

Klaske Delhij | Beeld: Willem Paterik 21 augustus 2017

Think online crop

Vier jaar geleden startte Jeroen Nieuwstad zijn online marketing bureau Think Online BV. Daarvoor was hij al 16 jaar zelfstandig marketing specialist. “We begonnen in 2013 met twee mensen en hadden 20 à 30 klanten,” vertelt hij.

Roer om

Het aanbod bestond uit 23 verschillende producten. Toen hij het afgelopen jaar meedeed aan de Groei Challenge voor ondernemers in Breda, gooide hij het roer om.

Expertise

“Nu hebben we nog maar één product. Eerst was het: U vraagt, wij draaien. Als een opdrachtgever zei: Dit wil ik, gingen we daarin mee. Nu zeggen we: ‘Eerst een stapje terug: waar wil je naar toe met je bedrijf?’ Wat de klant in zijn hoofd had, is niet altijd de slimste route om zijn doel te behalen. Wij hebben zoveel expertise opgedaan, we weten inmiddels wat wel en niet werkt.”

Verdubbeling omzet

Door deze nieuwe aanpak realiseerde hij een verdubbeling van de omzet met minder klanten. Nieuwstad: “We hebben nu minder klanten, 60 à 100. Dat is minder dan vorig jaar, want niet iedereen kon mee in onze aanpak. Maar het aantal opdrachten per klant is juist toegenomen, waardoor we flink zijn gegroeid. Met deze werkwijze komt onze expertise het beste tot zijn recht.”

Kennisbedrijf

Think Online is een kennisbedrijf, waar de online trends op de voet gevolgd worden. “We leiden onze mensen intern op, zodat we die kennis kunnen delen. Studenten met passie voor het vak krijgen een traineeship, daarna gaan ze als junior aan de slag bij de klant. In deze branche is het moeilijk om goed personeel te vinden, vooral buiten de randstad.”

Ambassadeurs

Het bedrijf heeft geen salesmensen in dienst. “Het is allemaal mond-tot-mond reclame. Ik deel mijn kennis op netwerkbijeenkomsten en bij businessclubs. Daarnaast komen er ook serieuze opdrachten uit onze blogs. En onze klanten zijn onze beste ambassadeurs.”