Nieuws

Makelaar gebruikt Facebook voor bezichtigingen

Zwolse makelaardij Edwin van Vilsteren ziet grote voordelen aan gebruik van social media. “Een bezichtiging wordt op deze manier voor iedereen toegankelijk.'' Dat schrijft de Stentor.

MIRTE GRATAMA | Foto's: Pixabay | Fotomontage: Vincent 31 maart 2017

Live bezichtiging

Op zoek naar een nieuwe woning, maar geen tijd voor een bezichtiging? Als eerste makelaar in Zwolle en omgeving begint de Zwolse makelaardij Edwin van Vilsteren vandaag met live bezichtigingen via Facebook. Volgens eigenaar Van Vilsteren is het een innovatie waar zowel de makelaar als de woningkoper en verkoper iets aan hebben.

Waarom gaan jullie livestreamen via Facebook?

“We zijn al heel actief op Instagram en Facebook, en dat loopt erg goed. Wij als makelaar kunnen heel goed gebruik maken van alle nieuwe media. Een livestream via Facebook is daar een voorbeeld van. Een bezichtiging wordt op deze manier voor iedereen toegankelijk.”

Wat zijn de voordelen voor kopers en verkopers?

“Je kunt met één enkele bezichtiging nu veel meer mensen bereiken. Zowel tijdens de uitzending, maar ook erna, want de video is na de bezichtiging ook nog te zien. Dit is voor verkopers natuurlijk erg gunstig. Geïnteresseerden krijgen direct een goed beeld van het huis en kunnen daarna beslissen om alsnog een echte bezichtiging aan te vragen. Je houdt dus alleen mensen over die echt interesse hebben. En daarbij kan je gewoon vanaf je werk meekijken en direct vragen stellen. Handig toch?”

Wordt het nu voor kopers niet nog lastiger om kans te maken op een woning?

“Er zullen misschien meer geïnteresseerden zijn voor een bepaalde woning dan voorheen. Mensen die in eerste instantie geen interesse hadden, omdat de buitenkant hen bijvoorbeeld niet aansprak, kunnen op deze manier toch overgehaald worden.”

En hoe gaat dat met bieden? Kan dat ook live?

"Nee, er kan pas worden geboden als mensen het huis ook daadwerkelijk in het echt hebben gezien.”

Gaan jullie dit bij iedere bezichtiging doen of is het tijdelijk?

“Vrijdag (vandaag, red.) starten we met een pilot van drie maanden. Als het goed wordt ontvangen gaan we er mee door. Wij verwachten dat het een succes wordt en dat alle bezichtigingen straks live te volgen zijn.”

Mensen die in eerste instantie geen interesse hadden, kunnen op deze manier toch overgehaald worden Potentiële kopers die afknappen op de buitenkant, kunnen met een online bezichtiging toch worden binnengehaald

Edwin van Vilsteren, makelaar