Nieuws

Miljoenen omzet met bloemenzaak

Midden in de crisis besloten Monique en Marcel van Dijk uit Eersel hun bedrijf Oogenlust te starten. Inmiddels verzorgen ze met hun bloemenzaak de aankleding van evenementen in binnen- en buitenland. Dat leverde in 2016 een omzet van 4 miljoen euro op, 20 procent meer dan het jaar daarvoor.

Debbie Langelaan | Foto: Van Assendelft Fotografie 27 juni 2017

OOGENLUST

Monique en Marcel van Dijk, die in binnen- en buitenland honderden evenementen per jaar aankleden, wilden dat hun bedrijf 'het mooiste bedrijf ter wereld' zou worden. In het buitengebied van Eersel bouwden ze domein Oogenlust, dat plaats biedt aan een winkel, een magazijn, een atelier en een workshopruimte.

De verbouwing deden ze zonder aannemer, alleen met een architect, een projectbureau en los ingehuurde ambachtslieden. ,,Het kost veel meer energie, maar je bent flexibeler'', zegt Marcel van Dijk. Pas halverwege de bouw viel bijvoorbeeld het besluit dat de buitenkant van robiniahout moest zijn en de binnenkant van leem.

Schaalvergroting

De bouw vond plaats in 2012 en 2013, midden in de crisis. Dat maakte het niet makkelijk de benodigde financiering los te krijgen. ,,Bij de bank werd gezegd: 'Zo veel geld voor een bloemenwinkel? Die man is gek!'''

Het domein maakt veel indruk op klanten. Belangrijk voor de bedrijfsvoering is dat de interne logistiek is verbeterd. Daardoor zijn de marges groter geworden en steeg de omzet in 2016 met 20 procent. ,,De schaalvergroting heeft ons een sterkere positie in de markt opgeleverd.''

Overdracht

Als over een jaar of vijf jaar de puntjes op de i staan, gaat het echtpaar de overdracht aan zoon Wim voorbereiden. ,,Onze droom is werkelijkheid geworden. Daar willen we nog zeker tien jaar van genieten.''

Onze droom is werkelijkheid geworden

Marcel van Dijk, eigenaar Oogenlust